کد خبر: ۵۳۵۴۶۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
آقای روحانی با تکرار ادعای دروغین «صبح جمعه فهمیدم»، مرزهای مسئولیت‌گریزی را جابه‌جا کرد. وی در روزهای پایانی سال گذشته دیداری با برخی روزنامه‌نگاران طرفدار خود داشت و طی آن مثل همیشه به تحریف برخی واقعیات دوره مدیریت خود پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری 598، کیهان نوشت: آقای روحانی با تکرار ادعای دروغین «صبح جمعه فهمیدم»، مرزهای مسئولیت‌گریزی را جابه‌جا کرد. وی در روزهای پایانی سال گذشته دیداری با برخی روزنامه‌نگاران طرفدار خود داشت و طی آن مثل همیشه به تحریف برخی واقعیات دوره مدیریت خود پرداخت.

محتوای این دیدار توسط رسانه‌های زنجیره‌ای به دفعات باز نشر شد تا چهره رئیس‌جمهوری که رکورددار کمترین محبوبیت در تاریخ انقلاب بود بازسازی شود. روحانی در این دیدار از جمله به ماجرای گران کردن قیمت بنزین در آبان ۹۸ پرداخته و با تکرار دروغ «من هم صبح جمعه فهمیدم» گفته است: «به آقای رحمانی فضلی گفتم ما که افزایش قیمت بنزین را تصویب کرده‌ایم، سران سه قوه هم امضا کرده‌اند خودتان بروید هر شب جمعه‌ای که می‌توانید و مناسب است، در این هفته یا هفته‌های آینده اجرا کنید، منتها ظرف سه، چهار هفته آینده این کار انجام شود، لازم نیست زمان آن را با من چک کنید، خودتان بروید و اجرا کنید. صبح که بیدار شدم نماز صبح بخوانم دیدم زیرنویس کرده که بنزین دیشب گران شده است. برای من عجیب نبود چون اختیار داده بودم به شورای امنیت کشور. برایم این عجیب بود که چرا شب به من نگفتند. پس اینکه من می‌گویم صبح متوجه شدم، راست و دقیق است.» وی از همان زمان تا امروز بارها در تلاش‌های ناکامی سعی کرده به مخاطبانش اثبات کند که از گرانی بنزین بی‌خبر بوده اما حتی نزدیک‌ترین افراد به او هم این ادعا را باور نکردند. تا جایی که آن زمان غلامحسین کرباسچی در واکنش به گرانی بنزین و سپس این ادعای عجیب رئیس‌جمهور سابق گفت: «به عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه جناب وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه جناب رئیس‌جمهور پاک ناامیدمان کرد.»

حقیقت این بود که آقای روحانی کاملاً در جریان زمان گران شدن بنزین قرار داشت و ادعای ایشان مبنی بر عدم اطلاع از زمان گرانی بنزین توسط معاون وزیر کشور خودش تکذیب شد. ۹ آذر ۱۳۹۸ جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور گفت: «روز سه‌شنبه[۲۱ آبان ۱۳۹۸] ساعت ۱۰ صبح شورای امنیت کشور برگزار شد و در همان جلسه زمان سهمیه‌بندی مطرح شد. بعد از جلسه صورتجلسه آن در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفت. روز چهارشنبه[۲۲ آبان ۱۳۹۸] هم آقای وزیر [کشور] در دولت [درباره طرح آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین] گزارش می‌دهد.»

ظاهراً آقای روحانی همچنان قصد دارد تا از زیر بار مسئولیت اقدامات هزینه‌ساز خود فرار کند و در این مسیر از بیان روایت‌های مخدوش و خلاف واقع هیچ ابایی ندارد. 

موضع اخیر روحانی موجب شد تا محمد رهبری، فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب زبان به انتقاد بگشاید و بنویسد: «نزدیک به سه ‌سال از پایان دولت حسن روحانی گذشته و او در این مدت تلاش کرده تا نگاه افکار عمومی به خودش و دولتش را تغییر دهد. اما این مسیر با رویکردی که روحانی در نسبت با انتخابات اتخاذ کرده، سازگار نیست و دچار تعارض است. برای مثال موضع اخیری که او در نسبت با حمله به عین‌الاسد گرفته قابل بررسی است. وب‌سایت حسن روحانی اخیراً در واکنش به ادعای روزنامه کیهان درخصوص اخبار حمله به عین‌الاسد نوشته است که «او از طریق زیرنویس شبکه خبر، از حمله به عین‌الاسد مطلع شد.» خود روحانی نیز در جریان گرانی بنزین گفت که خودش این موضوع را تازه «صبح جمعه» متوجه شده است. این دو گزاره و ادعای روحانی، چه تصویری از جایگاه رئیس‌جمهور به جامعه مخابره می‌کند؟ رئیس‌جمهوری که نه از زمان گرانی بنزین مطلع است و نه از حمله به عین‌الاسد، چه جایگاهی دارد؟ واقعیت ماجرا اما این است که رئیس‌جمهور نه‌تنها مسلوب‌الاختیار نیست، بلکه هنوز اختیارات مهمی دارد و روحانی نیز از این امر آگاه هست؛ اما کنش رسانه‌ای او برای تبرئه کردن خودش از اتفاقات سال ۹۸، عملاً جایگاه ریاست‌جمهوری را تنزل داده و رئیس‌جمهور را کسی معرفی می‌کند که به‌راحتی از تصمیم‌گیری کنار گذاشته می‌شود؛ و این نقطه‌ای است که این رویکرد رسانه‌ای با رویکرد انتخاباتی او در آینده دچار تعارض می‌شود.

گفتنی است محمد جواد روح، (سردبیر نشریه صدا و روزنامه هم‌میهن) ۱۶ آذر ۱۳۹۸ به انصاف نیوز گفت: «چرا روحانی چهار روز قبل از گرانی بنزین، آن‌ گونه سخنرانی می‌‌‌‌کند؟ کدام رئیس‌‌‌جمهور اعلام کرده بود که فلان ‌قدر کسری بودجه داریم؟ روحانی در یزد از کسری بودجه گفت و همین روش را در کرمان ادامه داد. همه اینها، یعنی می‌‌‌خواهد به هر قیمتی شده، دوباره (با آمریکا) مذاکره کند. این‌جا بود که قمار کرد. وقتی دید چیزی دستش ندارد، بنزین را گران کرد تا جامعه واکنش نشان دهد؛ فشار از پایین اتفاق بیفتد تا در بالا چانه‌زنی کنند که مذاکره انجام شود. می‌‌‌گویند وزیر اطلاعات در جلسه دولت هشدار داده اگر بنزین را گران کنید، ‌جامعه به هم می‌‌‌‌ریزد و روحانی خندیده است. اینکه می‌‌‌گویند آن تصمیم، غیرکارشناسی، و اطلاع‌رسانی آن هم غلط بوده؛ اتفاقاً از نظر روحانی، هم کارشناسی بوده و هم نحوه اطلاع‌‌‌رسانی- در واقع اطلاع ‌نرسانی- درست بوده، تا جامعه بیشتر عصبانی شود».

یادآور می‌شود دولت روحانی و تیم زنگنه برای گل و بلبل‌نمایی شرایط اقتصادی در پسا برجام به مدت چهار سال قیمت بنزین را ثابت نگه داشتن که منجر به کسری بودجه شدید، افزایش بی‌رویه مصرف و قاچاق سوخت و الزام واردات بنزین شد و به همین دلیل هم در سوءتدبیری دیگر، اقدام به سه برابر کردن قیمت بنزین در یک شب کردند. موج‌سواری دشمن در آن زمان، به وقوع اغتشاشات در آبان 1398 شد. علی مطهری نائب رئیس وقت مجلس و از حامیان روحانی، درباره یکی از پیامدهای خسارت‌بار ماجرا نوشت: «حوادث آبان ۹۸ که بیشتر ناشی از بی‌‌ تدبیری دولت بود، این خیال را در آمریکا پدید آورد که پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی کاهش یافته و وقت مناسبی برای ترور سردار سلیمانی است. قبل از آن، جرأت این کار را به خود نمی‌دادند. البته با تشییع پرشکوه پیکر آن عزیز، واقعیت را دریافتند.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها