کد خبر: ۵۳۵۵۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
میزان فطریه طبق نظر مراجع عظام تقلید حضرات آیات خامنه‌ای، سیستانی، وحیدخراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، سبحانی، جوادی آملی و مظاهری اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از خبرگزاری حوزه، زکات‏ از عبادات مالی اسلام است و با شرایط خاصّی واجب می ‏شود. در اهمیّت‏ زکات همین بس که خداوند متعال در نزدیک به سی آیه قرآن پس از دستور به نماز، سفارش به زکات می‏ کند، آنچنان که گویی رابطه‏ ای عمیق بین نماز و زکات وجود دارد تا آنجا که خداوند متعال در قرآن آن را مقدّم بر نماز (عید) شمرده است و می ‏فرماید: ««قَدْ افْلَحَ مَنْ تَزَکّی‏ وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی‏؛ به یقین آن کس که زکات دهد و یاد پروردگارش را کند سپس نماز بخواند، رستگار است.»

در این میان زکات‏ فطره واجب مؤکد است و در روایتی از امام صادق(علیه اسلام) آمده: «إنّ مِن تَمامِ الصَّومِ إعطاءَ الزَّکاةِ ـ یعنی الفِطرَةَ ـ کما أنَّ الصَّلاةَ علی النبِیّ صلی الله علیه و آله مِن تَمامِ الصّلاةِ، لأنّه مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا / تمامیت روزه به دادن زکات (فطریه) است، همچنان که تمامیت نماز به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله است، زیرا اگر کسی روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد از روزه بی بهره است.»

میهمانان ضیافت الهی آماده استشمام بوی عید فطر و تکمیل بندگی

این روزها میهمانان ضیافت الهی هم با متنعم شدن از خوان کرم الهی و ارتزاق معنوی و کسب توشه یک سال به ویژه در خاص ترین فرصت‌های طلایی یعنی لیالی قدر، آرام آرام خود را آماده استشمام بوی عید فطر و تکمیل بندگی و پرداخت زکات فطره بر اساس نظر مراجع عظام تقلید می کنند تا هم عبادتشان تکمیل شود و هم از این طریق به یاری محرومان و نیازمندان بشتابند و در مسیر عبودیت یک گام جلوتر بیفتند و امیدورتر به نگاه و عنایت و توجه خاص حضرت خالق.

امسال هم میزان زکات فطریه هر نفر طبق نظر مراجع عظام تقلید حضرات آیات خامنه‌ای، سیستانی، وحیدخراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، سبحانی، جوادی آملی و مظاهری بر مبنای قوت غالب گندم و برنج اعلام شد.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی:

قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شد.

بر اساس این گزارش، قیمت گندم برای هر نفر ۶۵.۰۰۰ تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰.۰۰۰ تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان)⁧ می باشد.

همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است:

یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان

یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان

کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان

کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان

حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم)

کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان

کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان

یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان

قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان

عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان

مشارکت در قربانی: ****

* شماره کارت و حساب برای واریز وجوهات

شماره حساب (خمس): ٠١٠۵٢٢٧٠٨٧٠٠١

شماره کارت (خمس): ١۶٧٣-٩٩۵١-٩٩١٨-۶٠٣٧

شماره شبا (خمس): ۵۵٠١٧٠٠٠٠٠٠٠١٠۵٢٢٧٠٨٧٠٠١

شماره کارت (کفاره): ۴٣٩٣-۵٠٠٠-٩٩٧٧-۶٠٣٧

شماره کارت (مظالم): ۴۴٠١-۵٠٠٠-٩٩٧٧-۶٠٣٧

درگاه اینترنتی پرداخت وجوهات:

https://www.leader.ir/fa/monies

 

آیت‌الله العظمی سیستانی:

دفتر آیت‌الله‌ العظمی سیستانی در اطلاعیه ای اعلام کرد: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.

 

آیت الله العظمی وحیدخراسانی:

پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت الله العظمی وحیدخراسانی مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١٤٤٥ براساس اعلام دفتر این مرجع تقلید به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها از طعام های متعارف در محل است که مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

دفتر معظم له زکات فطره به حساب گندم را برای هر نفر به مبلغ ٧٠/٠٠٠ تومان قبول می‌کند.

مؤمنین در صورت داشتن سوال می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۷۴۰۶۱۱ تماس حاصل نمایند.

 

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی:

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت و پنج هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و هشتاد هزار تومان است.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۶ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۹۶۰ هزار تومان است.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی:

دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی در اطلاعیه ای درباره میزان فطریه هر فرد اعلام کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین و مومنات به اطلاع میرساند طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آن که در رساله عملیه ذکر گردیده و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.

بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۵ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۱۸۰ هزار تومان می‌باشد که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود که از آنجا خرید و استفاده می نمایند محاسبه کنند.

همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۶ هزارتومان و کفاره عمد برای هر روز ۹۶۰هزار تومان می‌باشد.

توفیق همگان را از خداوند متعال خواستاریم.

 

آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی:

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره زکات فطره و کفاره روزه بدین شرح است:

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم به حساب گندم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر می‌گذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی مبلغ ۸۰ هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۲۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

 

آیت الله العظمی سبحانی:

دفتر آیت الله العظمی سبحانی اعلام کرد: میزان زکات فطره برای هر نفر یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها از طعام های متعارف در محل است که مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

دفتر معظم له زکات فطره بر اساس قیمت میانگین کشوری را برای هر نفر به مبلغ ۶۰ هزار تومان دریافت می کند.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی:

بنابر اعلام دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۶ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۹۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

 

آیت الله العظمی مظاهری:

اطلاعیّۀ میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳

بسمه تعالی
با آرزوی قبولی عبادت‌های مؤمنین در ماه مبارک رمضان، نظر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در خصوص «زکات فطره» و «کفّاره» به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقیر نیستند، برای خودشان و اشخاص تحت تکفّل، به‌ازای هر نفر، تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول یکی از اینها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.
این مبلغ، امسال، بنابر اعلام نظر کارشناسان مربوطه، برای گندم حدود شصت تا هفتاد هزار تومان، با توجه به اختلاف قیمت در مناطق مختلف کشور، برآورد شده است. در خصوص سایر مواد غذایی، با توجّه به اینکه قیمت آنها در شهرهای مختلف متفاوت است، مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را براساس قیمت محلّ زندگی خود بپردازند.

۲) کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن می‌باشد.
مبلغ کفّارۀ غیر عمد توسط کارشناسان برای هر روزه، حدود شانزده هزار تومان برآورد می‌شود.

۳) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.

۴) زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر کارگران، کارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذای روزانه به آنها داده می‌شود، بر عهدۀ خودشان می‌باشد.

۵) کسی که نماز عید فطر می‌‏خواند، مستحب است زکات فطره را پیش از نماز عید بدهد و اگر نماز عید نمی‌‏خواند، می‏‌تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخیر اندازد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها