کد خبر: ۵۳۶۹۹۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به عقیده کارشناسان قیمت درهم و دلار به محدوده حمایتی رسیده‌اند که اگر آن را از دست دهند فشار فروش در بازار دوباره زیاد خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ سریال کاهش قیمت‌ها در بازار ارز که از هفته گذشته آغاز شده بود به هفته جاری هم کشیده‌ شد و قیمت دلار یک محدوده حمایتی دیگر را از دست داد.در معاملات پنجشنبه قیمت دلار هرات مرز حمایت 58 هزار و 800 تومان را بعد از سه روز درگیری با این سطح از دست داد. با از دست رفتن این نقطه حمایت در هرات، دلار تهران هم که در ورود به کانال 58 هزار تومان مقاومت کرده بود کانال 59 هزار تومان را از دست داد.البته تحلیل‌ها از ادامه روند بازار ارز متفاوت شده؛ درحالی که گروهی از معامله‌گران معتقدند بازار به محدوده کف مهمی رسیده و توان کاهش بیشتر ندارد، اما در مقابل گروهی می‌گویند که قیمت دلار هنوز کف نزده و نشانه‌های کف در بازار دیده نمی‌شود.

هرات در آستانه ورود به ۵۵ هزار تومان

قیمت دلار هرات در معاملات روزانه شنبه یک کانال از دست داد و در پشت خط نیز یک کانال دیگر. اولین مرز حمایت دلار هرات 56 هزارو ۴۰۰ تومان است که اگر قیمت دلار در زیر آن تثبیت روزانه دهد احتمال تست کانال پایین‌تر یعنی 55 هزار تومان بالا می‌رود.روز شنبه قیمت دلار هرات بعد از بازگشایی درهم با گپ منفی، کانال 58 هزار تومان را از دست داد و در نیمه دوم در 57 هزار و 550 تومان به کار خود پایان داد. البته این پایان کار برای قیمت دلار هرات نبود و نرخ با کاهش بیشتر در معاملات پشت خطی کانال 57 هزار تومان را از دست داد و در 56 هزار و 940 تومان بسته شد.اگر قیمت دلار هرات مرز حمایت 56 هزار و ۴۰۰ تومان را حفظ کند احتمال برگشت نرخ وجود دارد.

ریزش درهم شرط کافی برای افت قیمت دلار

طی روزهای گذشته قیمت درهم امارات با گپ منفی در کانال 15 هزار و در 15 هزار و 980 تومان آغاز به کار کرد و با کاهش 230 تومانی در 15 هزار و 760 تومان به کار خود پایان داد. قیمت دلار برآورد شده از درهم 57 هزار و 839 تومان محاسبه می‌شود که با قیمت دلار پشت خطی هرات شکاف بیش از 800 تومانی دارد.شرط کافی برای کاهش قیمت دلار به کانال 55 هزار تومان، از دست رفتن مرز حمایت 15 هزار و 300 تومان در درهم است.

تتر با یم اتفاق بی سابقه به اسفند رسید

طی یک اتفاق بی‌سابقه قیمت تتر در روز جمعه به زیر قیمت دلار هرات رفت. قیمت تتر در 57 هزار و 900 تومان بازگشایی شد و با کاهش در نیمه دوم به کف کانال 57 هزار تومان رسید. اما این پایان کار نبود و قیمت تتر همراه با دلار هرات وارد کانال 56 هزار تومان شد و به حوالی 56 هزار و 800 تومان رسید که از دلار هرات پایین‌تر است. با کاهش روز شنبه‌ای تتر، قیمت به اولین روز اسفند 1402 رسید.گروهی از معامله‌گران دلیل این افت قیمت تتر، که به زیر دلار هرات رفته را احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها به دلیل تحریم می‌دانستند. البته گروهی هم معتقد بودند که بازارساز علاوه بر تزریق در بازار ارز در تتر هم مداخله می‌کند.

قیمت سکه و حباب آن هردو ریزشی شدند

در بازار طلا و سکه دامنه نوسان کوتاه شده و قیمت سکه به سمت کف 40 میلیون حرکت کرد. حباب سکه در روز شنبه دو درصد افت داشت و به 21 درصد رسید که از 5 اردیبهشت بی‌سابقه بوده است. حباب طلای آبشده هم همچنان منفی است و به عقیده معامله‌گران به واسطه این حباب، قیمت آبشده با دلار حرکت کاهشی خاصی نداشت.

سیگنال نرخ بهره آمریکا به انس

بازار طلا طی هفته گذشته به دلیل داده‌های اقتصادی کلیدی آمریکا و اظهارات مقامات فدرال رزرو، نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد.هفته گذشته انس با قیمت 2 هزار و 361 دلار آغاز شد و در روزهای یکشنبه و دوشنبه، در انتظار داده‌های مهم مربوط به تورم آمریکا، ثابت ماند.سه شنبه، انتشار گزارش PPI (شاخص قیمت تولیدکننده) با اظهارات اطمینان‌بخش جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، همراه شد که اعلام کرد انتظار افزایش بیشتر نرخ بهره را ندارد. این امر باعث افزایش قیمت طلا در اوایل روز چهارشنبه شد.هنگامی که گزارش CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) آوریل بهبود وضعیت تورم و آهسته شدن نرخ تورم را نشان داد، قیمت طلا بیشتر افزایش یافت.

انس به ۲۵۰۰ دلار می رسد؟

الگوی سقف سه‌قلو در سطح 2 هزار و 400 دلاری در عصر چهارشنبه به‌طور موقت روند صعودی را متوقف کرد و قیمت‌ها در روز پنجشنبه کاهش یافت. این الگو در انتهای یک روند صعودی تشکیل شده و خبر از احتمال بالای تغییر روند از صعودی به نزولی می‌دهد.با این حال، تا صبح جمعه، بازار دوباره روند صعودی داشت و طلا از سطح 2 هزار و 400 دلار در هر اونس عبور کرد. پیش بینی ها از طلای ۲۵۰۰ دلاری خبر می دهند.

چرا دلار ریزشی شد؟

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند قیمت ها در بازار ارز گفت: برای کاهش این روزهای بازار ارز پنج دلیل می توان بیان کرد. دلیل اول مداخله بازارساز در بازار ارز در بازارهای هرات، دبی و تهران است. این کارشناس اقتصاد ایران ادامه داد: قیمت دلار از سمت بازارساز تحت فشار است و با تزریق، توانسته قیمت دلار را کاهشی کند. دلیل دوم به ناامیدی دلالان باز می گردد که فعلا دست از سر بازار ارز برداشته اند.وی افزود: دلیل سوم صحبت‌های مثبت گروسی از سفرش به ایران بود که به بازار ارز مخابره شد. فشار فروش در بازار رمزارز هم دلیل چهارم است.رحیمی تاکید کرد: از هفته گذشته یک خبر به بازار آمد که در آن گفته شده احتمال مسدودسازی دارایی‌ تتر ایرانی‌ها به دلیل تحریم وجود دارد. با این خبر ریزش قیمت تتر بیشتر از دلار شد و قیمت تتر به زیر دلار هرات رفت که قیمت ها را به همراه خود کاهشی کرد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: دلیل پنجم به نبود نقدینگی در بازار مرتبط است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها