کد خبر: ۵۴۵۴۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۵     ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
جشن غدیر؛ مردمی‌ترین و باعظمت ترین شادمانیِ شیعه
به اعتقاد کارشناسان و فعالان فرهنگی در راستای بزرگداشت هر چه بهتر عیدالله الاکبر و تبلیغ فرهنگ غدیر، بیش از هر چیز نیازمند عزم و اراده همگانی هستیم و البته این که شکوه و عظمت جشن ها به نحوی باشد که باعث تعظیم شعائر دینی و ولایی ما باشد.

به گزارش پایگاه خبری 598، ما از امام(ره) آموختیم که "هر مکتبی هیاهو می خواهد". افتخار ما در این مکتب و دستگاه البته به پیروی از سنت رسول الله(ص) و چشیدن طعم ولایت امیرالمؤمنین(ع) است و از این رو برای تبیین مکتب، نیازمند هیاهو هستیم و این که دردنیای امروز به خصوص، جلوه گری این مناسک البته با رویکردهای عقلانی اما به شدت حماسی و اثرگذار توأم باشد.

در عین حال باید توجه داشت که فهم درست از مناسک دینی اگر همراه شود با درک ضرورت های تقویت بُعد مردمی جشن ها و یا سوگواری های مذهبی می تواند خود زمینه ساز تحولی شگرف در این عرصه شود.

لزوم بازنمایی رسانه ای عظمت جشن غدیر

این نکته مهم را دکتر مهدی اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) بیان داشته و البته در ادامه تأکید کرده است: سال ها و دهه های پیش، رسانه‌های بیگانه مُدام اصرار داشتند بگویند که شمار جریان شیعی-انقلابی، محدود و کم است و حال آن که با برگزاری پیاده روی عظیم اربعین، نیمه شعبان و جشن غدیر، به نوعی هیبت شیعی در قاب رسانه بازنمایی شد و همین مساله نیز به قوت قلبی برای مؤمنین و جبهه حق تبدیل شد و همچنین این نکته کلیدی مورد توجه قرار گرفت که ما چقدر نیاز به احیای مناسک و سنت‌های اجتماعی هستیم که صدالبته باید با رویکرد مردمی و مشارکت هر چه بیشتر افراد جامعه همراه باشد.

وی افزود: به هر حال آن چه مهم است این که بدانیم برای گرامیداشت عیدالله الاکبر و تبلیغ غدیر نیازمند عزم و اراده همگانی هستیم و البته این که شکوه و عظمت جشن ها به نحوی باشد که باعث تعظیم شعائر دینی و ولایی ما باشد و البته این سخن به آن معنا نیست که ما از برگزاری محافل و جشن های در مقیاس کوچک در محلات و گوشه گوشه شهرها غافل شویم، بلکه توجه همزمان به هر دو بُعد باید مورد توجه و اهتمام ما قرار گیرد.

مردم محوری؛ نقطه عطف جشن های غدیر

وی همچنین با تأکید بر این که باید از همه ظرفیت های هنری و رسانه ای در مسیر برپایی باشکوه جشن غدیر بهره بُرد، خاطرنشان کرد: به هر حال مردمی‌ترین جشن شیعیان جهان باید هم با ابهت و عظمت برگزار شود و در این میان، زیبایی کار به این است که با وجود ادعاهای برخی افراد مریض و رسانه های همسوی آن ها، عمده هزینه جشن بزرگ غدیر -چه در مقیاس ده کیلومتری آن در پایتخت ایران اسلامی و چه در مقیاس های کوچک اما مخلصانه- با مردم است و در واقع این مردم محب و شیعه علی(ع) هستند که با عشق وصف ناپذیری برای مولا و امامشان خرج می کنند و به این موضوع فخر می فروشند که قدمی ولو کوچک برای تبیین و تجلیل از مقام ولایت برداشته اند.

 

چرا باید از «شادپیمایی غدیر» دفاع کرد؟

جعفر حسن‌خانی، نویسنده و تحلیلگر مسایل فرهنگی و اجتماعی نیز اخیراً در یادداشتی در این رابطه نگاشته است: «همواره تشیع در معرض این انتقاد بوده که به سوگ اهتمام جدی دارد و از شادی گریزان است. برای سوگ، مناسک جمعی‌اش بسیار است و اما برای شادی مناسکش حداقلی است. فارغ از جوانب معرف‌شناسانه و تاریخی پاسخ به این انتقاد، آنچه در شرایط حاضر مهم است، این است که ضرورت بازسازی مناسک شیعی شاد همواره در جامعه احساس می‌شده. برگزاری مراسم «شادپیمایی غدیر» پاسخی است به انتقادها و ضرورت اجتماعی و نشانی است از تحول‌خواهی شیعی. تحول‌خواهی‌ای‌ که در چهارچوب فقه و معارف شیعی تلاش می‌کند پاسخ به اقتضائات و نیازهای زمانه را هم بدهد. شادپیمایی غدیر را حمل بر پویایی و تحول‌خواهی خودخواسته شیعه باید کرد نه چیز دیگر.»

وی در ادامه نوشته خود همچنین تأکید می کند: «از آنجا که هویت شیعی و هویت ایرانی هر دو به دگرسازی هویتی توجه داشته و اهتمام دارند، طبیعی است که خِرد ایرانی-شیعی در میان اعیاد اسلامی و شیعی، به برجسته کردن شیعی‌ترین عید برای آفرینش منسک شیعی شاد اهتمام داشته باشد. نکته جالب ماجرا این است که این دگرسازی هویتی توأمان با اصرار و احترام است. شیعه هم به غدیر اصرار دارد و هم محترمانه با مخالفین غدیر مواجه می‌شود آن هم در وضعیتی شادمانه نه ستیزه‌جویانه.»

 

جشن خیابانی اقدامی بی‌سابقه است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی، از اساتید برجسته حوزه و خطیب مطرح نیز این گونه به قضایای اخیر واکنش نشان داد و گفت بعضی از دوستان به جریان حرکت غدیر و تجمع غدیری که ۴سال از شروع آن می‌گذرد، اعتراض کرده‌اند. در این رابطه باید بگویم که این حرکت، اقدامات دیگر را ساقط نمی‌کند؛ چنانچه نمازجمعه نمازهای محلی را ساقط نمی‌کند. نمی‌توانیم بگوییم که دیگر کسی در محلش اصلاً نماز نخواند. زمانی که نمازجمعه برگزار می‌شود همزمان نماز در مساجد خوانده نمی‌شود؛ اما در زمان دیگر نماز در محله‌ها اقامه می‌شود.

وی همچنین افزود: کار جمعی که به‌صورت گروهی شکل می‌گیرد و نمادی برای غدیر می‌شود، فرهنگی را در کنار خودش منتقل می‌کند. بدون اغراق باید بگویم که این اقدام بی‌سابقه است و رهبری هم از این حرکت تقدیر کردند. اگر مراسم هر سال باشکوه‌تر برگزار شود، به یک نماد ‌تبدیل می‌شود.

 

جشن بزرگ خیابانی؛ زمینه‌ساز اقدامات باشکوه فرهنگی

حجت‌الاسلام کمال خداداده، معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در گفتگویی بیان داشت: به لطف الهی، دستگاه‌ها همه همت و تلاش خود را برای عمق‌بخشی محتوایی جشن‌ها انجام داده‌اند و برنامه‌های شاخص متعددی تدوین شده و در حال اجراست. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به جشنواره راهپیمایی و شادپیمایی کیلومتری غدیر در برخی استان‌ها اشاره کرد که در تهران با همکاری دستگاه‌های فرهنگی، سازمان شهرداری و سپاه قدس مدیریت می‌شود. همچنین ستادهای استانی در سراسر کشور فعال هستند و در برخی استان‌ها جشن‌های باشکوه و مردمی در خیابان‌های اصلی برگزار می‌شود. این مهمانی‌ها می‌توانند به رویدادهای بزرگ فرهنگی تبدیل شوند که از کودکان و نوجوانان تا سالخوردگان حضور دارند و از مردم مظلوم غزه حمایت می‌کنند.

گزارش: سید محمدمهدی موسوی-خبرگزاری حوزه

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
نیازمندیها
خدمات نصب و اجرای سیستم اعلام حریق در تهران
09107726603 تماس یا پیام در پیام رسان های ایتا و تلگرام