کد خبر: ۵۸۳۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
پورمحمدی با اشاره به ابعاد گسترده فساد بانكي اخير گفت: كسي كه اين پول به اين عظيمي را گرفته اگر بنا باشد ده درصد از آن را براي فرار از اجراي عدالت توزيع كند، چه اتفاقي مي‌افتد؟! حاضر است صد ميليارد تومان پول بدهد تا اين جريان را جمع كرده و امر رسيدگي را مختل كند. ولي همه ديديم كه توانش به دستگاه قضايي نرسيد. حدود هفت ماه ليدر اين گروه در زندان است والان كه نااميد شده در حال اعتراف است.
ایسنا، حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي روز پنج‌شنبه با حضور در جمع قضات و كاركنان دادگستري استان آذربايجان غربي با بيان اينكه دوستان و همكاران ما در دستگاه قضايي رنج زيادي مي‌برند، گفت: يكي از كارهاي سخت و پر دردسر از نظر عاطفي، ذهني و فكري حوزه قضا است؛ به خصوص در مناطقي چون استان آذربايجان غربي كه مشكلات زيادتري دارد.

رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به تهديدات دشمن اين استان گفت: از همان سال‌هاي اول انقلاب كه به مناسب مسئوليت‌هاي مختلف به استان آذربايجان غربي مي‌آمديم اين استان مشكلات ممتد و پيوسته اي داشت كه با تلاش دستگاه قضايي و ديگر دستگاه‌ها اين فشارها كاهش پيدا كرده است. آنچه مسلم است اين كه ما به جد تهديد مي‌شويم و اگر زور دشمن برسد اتفاقاتي كه در عراق و سوريه مي‌افتد را در كشور ما نيز انجام مي‌دهند. اما شما در دستگاه قضايي وظيفه‌تان را به خوبي انجام داده و با قاطعيت ايستاده‌ايد. هنر اينجاست و گر نه دشمنان نشان دادند هيچ مرزي را نمي‌شناسند.

پورمحمدي با اشاره به توطئه‌هاي دشمن عليه جمهوري اسلامي ايران گفت: به رغم مقاومت‌هاي ما، دشمن دست بر دار نيست. اما به همت فرزندان ملت در قوه قضاييه و قاطعيت قضات شاهد برقراري و سايه افكندن امنيت در مرزها، شهرها و خيابان‌هاي اين مرز و بوم هستيم.

وي با اشاره به حجم گسترده پرونده هاي قضايي گفت: گاهي اوقات كه از بيرون قضاوت‌هايي شنيده مي‌شود ما از آنان درخواست مي‌كنيم تا ساعتي را در يك شعبه قضايي بگذرانند تا فشاري كه دستگاه قضايي تحمل مي‌كند را ملاحظه كرده و بعد قضاوت كنند. شرايط دادگاه و دادسرا مساعدي نيست و تا كسي پشت ميز دادسرا و قضاوت ننشسته باشد نمي‌تواند درك كند كه چه شرايطي حاكم است.

رييس سازمان بازرسي كل كشور تاكيد كرد: به رغم تمامي اين مشكلات تكليف ما اين است كه به عدالت حكم كنيم. همه اين ساختار و تشكيلات براي اين است كه ما احقاق حق كرده و مجري قانون باشيم. اجراي عدل و عدالت باعث بركت در جامعه مي‌شود. همه بر اين مسئله واقف هستند ولي بايد تكرار كرده و به هم تذكر دهيم. اجراي حق و عدالت سختي‌هاي زيادي دارد. ولي به رغم تمامي اين سختي‌ها دستگاه قضايي در حد قابل قبولي توفيق داشته است. اين بي انصافي است كه خيلي‌ها نسبت بهشان دستگاه قضايي كم توجه بوده و بدون توجه به شرايط تحميلي، قضاوت كرده و نسبت به دستگاه قضايي و عملكرد آن داوري‌هاي نامناسبي ارائه دهند.

وي با بيان اينكه اگر دستگاه قضايي از مسير منحرف شود امنيت جامعه مختل مي‌شود، گفت: اين كه امروز شاهد برقراري امنيت كامل در جامعه هستيم به اين معني است كه دستگاه قضايي به رغم مشكلاتي كه روبرو بود، كارش را خوب انجام داده است. هم اكنون مردم جامعه از يك آرامش برخوردار هستند. درست است كه فرايند دادرسي‌ها در دستگاه قضايي طولاني است ولي مردم رضايت نسبي دارند. البته بايد تلاش كرد روابط قضايي تا آنجا كه مي‌شود تسهيل شده و سرعت عمل بالا برود ولي به هر حال احساس مردم اين است كه در جامعه اي زندگي مي‌كنند كه از نظر شرايط زندگي قابل قبول است.

پورمحمدي با بيان اينكه ميزان رضايت مردم از شرايط جامعه از دو طريق مشخص مي‌شود، گفت: اول اينكه از طريق نظرسنجي‌ها بررسي كنيم كه مردم چه ميزان از عملكرد دستگاه قضايي راضي هستند. در اين جهت در مركز افكارسنجي سازمان بازرسي كل كشور نظرسنجي‌هاي مختلفي انجام شد. طريق دوم توجه به شاخص‌ها است. ما يك سري شاخص‌هاي كلان داريم كه نبايد از آن غفلت كرد. از جمله اين شاخص‌ها ميزان اميدواري مردم به زندگي و تلاش در جامعه است. امروز ميزان اميدواري در جامعه رو به رشد است كه در تحقيقات اجتماعي اثبات شده است. نظرسنجي‌ها حكايت از آن دارد كه جامعه و اميد جوانان به آينده رو به رشد است. شايد ميزانش هنوز مطلوب نباشد ولي نسبت به گذشته افزوده شده است كه خود شاخص قابل توجهي است.

وي با بيان اينكه اعتماد به نظام و مديريت‌ها همچنان بالا است، گفت: ميزان مشاركت‌ها در صحنه هاي مختلف از جمله انتخابات‌ها همچنان بالا است. انتخابات مصر را ملاحظه كنيد. وضعيت حاضر مصر و انتخاباتي كه اخيراً برگزار شد به سال اول انقلاب و رفراندوم انقلاب اسلامي شبيه است. در حالي كه در انتخابات جمهوري اسلامي ايران نود و هشت درصد شركت كردند، شاهديم در انتخابات اخير مصر حدود 46 درصد در انتخابات شركت كردند. متأسفانه مردم مصر هنوز ترسيم روشني از آينده كشورشان ندارند. اما در ايران بعد از سي و چند سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي وقتي انتخابات برگزار مي‌شود شصت و چند درصد شركت مي‌كنند كه نسبت به نرم جهاني قابل قبول است.

رييس سازمان بازرسي كل كشور تاكيد كرد: وقتي مي‌خواهيم شرايط اجتماعي و سياسي كشور را تحليل كنيم بايد ببينم اميدواري مردم از چه ناحيه اي است؟! اميدواري مردم از هر نظام از ناحيه عدالت آن سيستم است. قبول داريم در اين نظام پرونده فساد هم داريم كه از بابت آن متأسفيم ولي بناي نظام عدالت است. در پرونده فساد بانكي اخير هم به محض اينكه مقام معظم رهبري مطلع شدند به مسئولان امر هشدار داده و فرمودند چنانچه توصيه هاي اينجانب رعايت شده بود اين مشكلات پيش نمي‌آمد؛ ديديم كه مقامات و مسئولان پشت سر دادگاه اين فساد ايستاده و حمايت كردند؛ تمام كساني كه در اين پرونده متهم بودند بدون هيچ اغماضي در دادگاه احضار مي‌شوند؛ تمامي اين ايستادگي‌ها، نقطه اميد اجتماعي است. نقطه اميد اجتماعي اين است كه اگر فسادي در آن جامعه اتفاق افتاد با تمام توان براي برخورد با آن اقدام شود.

وي با اشاره به ابعاد گسترده فساد بانكي اخير گفت: كسي كه اين پول به اين عظيمي را گرفته اگر بنا باشد ده درصد از آن را براي فرار از اجراي عدالت توزيع كند، چه اتفاقي مي‌افتد؟! حاضر است صد ميليارد تومان پول بدهد تا اين جريان را جمع كرده و امر رسيدگي را مختل كند. ولي همه ديديم كه توانش به دستگاه قضايي نرسيد. حدود هفت ماه ليدر اين گروه در زندان است والان كه نااميد شده در حال اعتراف است. مقاومت دستگاه قضايي نشان اميدواري جامعه است. جامعه اين را درك كرده و به آن حس واقعي دارد.

رييس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه براي اجراي عدالت هر كس بايد به وظايف خود عمل كند، تصريح كرد: بايد تلاش كرد زيرساخت‌ها را سالم سازي كنيم. نظام اداري بايد سالم سازي شود. بخشي از اين امر بر عهده مجلس است و بخشي بر عهده سازمان بازرسي و بخشي ديگر بر عهده ساير نهادها است. بخشي از آن بر عهده قضات است كه بايد با هر گونه فساد برخورد شود. اما هيچ چيز شيرين‌تر از عدالت نيست. بايد تلاش كنيم اين شيريني را بيشتر به كام مردم بچشانيم. اگر مردم بدانند در جامعه عدالت حاكم است سختي‌ها براي آنان شيرين مي‌شود. دستگاه قضايي در رسيدگي با فساد بانكي اخير قاطع بود. اين به معناي آن است كه دستگاه قضايي مي‌تواند همه جا اين طور قاطع عمل كند. اين امر انتظارات و مطالبات مردم را بالا مي‌برد كه همين طور نيز شده است.

وي با اشاره به توصيه و تأكيدات مقام معظم رهبري بر توليد ملي گفت: در اين بين آنچه سهم دستگاه قضايي است تأمين عدالت و امنيت در جامعه است. چرا كه اگر عدالت و امنيت برقرار شود توليد ملي محقق مي‌شود. بايد در حوزه اقتصادي جلوي روابط ناسالم را بگيريم، جلوي انحصار طلبي را بايد گرفت. اين مساله، بستر توسعه اقتصادي است. بنابراين دستگاه قضايي سهم ارزشمند در حوزه توليد ملي دارد.

پورمحمدي با بيان اينكه سازمان بازرسي ارگاني است كه در كنار قوه قضاييه، ابزاري براي قضات و دستگاه قضايي است، گفت: براي شناسايي و برخورد با هر فسادي، سازمان بازرسي در خدمت دستگاه قضايي است. براي رسيدگي به پرونده فساد بانكي اخير نيز كار پيوسته اي با همكاري سازمان بازرسي شكل گرفته است. ما در خدمت قوه قضاييه هستيم. برخورد قاطع قوه قضائيه در رسيدگي با پرونده هاي فساد راه را براي ما باز كرده و از شكل گيري صدها پرونده جلوگيري مي‌كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناسناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۸ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
با این همه اقتدار پس چرا جرات ندارید پسر هاشمی را محاکمه کنید!!!!؟؟؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها