کد خبر: ۵۸۴۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
در نخستین جشنواره فیلم حوزه‌های علمیه «اشراق» که روز گذشته به کار خود پایان داد، علاوه بر تجلیل از برگزیدگان در بخش جنبی از کارگردان فیلم سینمایی «زیر نور ماه» و تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «طلا و مس» تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم نخستین جشنواره فیلم حوزه(اشراق) پس از سه روز نمایش و نقد فیلم با حضور قائم مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به کار خود پایان داد.

جشنواره فیلم اشراق با هدف تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ضرورت ورود روحانیت به عرصه هنر از صبح روز سه‌شنبه نهم خردادماه در سینما وتوس آغاز به کار کرد. این جشنواره در دو نوبت صبح و عصر به اکران فیلم‌های برگزیده پرداخت، ضمن اینکه کارگاه‌های نقد و بررسی فیلم‌های به نمایش درآمده در کنار آن برگزار شد.

 

* کمساری: 250 اثر از هنرمندان غیر حوزوی به جشنواره ارسال شد

حجت‌الاسلام علی کمساری در اختتامیه این جشنواره که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد اظهار داشت: هنر پنجره و معبری است که انسان را از یکنواختی رهانیده و زیبایی‌های زندگی را نشان می‌دهد.

وی ابراز کرد: هنر هفتم از ظرفیت بالایی در زمینه انتقال پیام با گستره بی‌شمار برخوردار است و برای دستیابی به نتیجه شایسته و در خور باید همه دست‌اندرکاران عرصه هنر، احساس مسئولیت کرده و رسالت خویش را به انجام رسانند.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت ورود حوزه‌های علمیه به عرصه هنر عنوان کرد: جشنواره اشراق در پاسخ به انتظارات به حق رهبر معظم انقلاب و نیاز جامعه در صدد آن است که جلوه‌های گوناگون نهاد روحانیت را از نگاه نافذ سینماگران جوان به نمایش بگذارد.

وی استقبال جامعه هنری از این جشنواره را به رغم خاص بودن و عدم برخورداری از سابقه قبلی، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: 400 اثر در زمینه‌های فیلمنامه، فیلم کوتاه، فیلم مستند و پویانمایی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد 167 اثر متعلق به هنرمندان حوزوی و 250 اثر متعلق به هنرمندان غیرحوزوی بود.

 

* موسوی‌مقدم: رسانه‌ها در پرداختن به موضوعات دینی از تقدس‌زدایی پرهیز کنند

حجت‌الاسلام رمضان موسوی‌مقدم قائم مقام سازمان صداوسیما در این مراسم به بیان مهم‌ترین آسیب‌ها و خطرات سینمای دینی پرداخت.

وی الزام پرداختن به مسائل شرعی در حوزه دین، ارجاع مخاطب به مراکز دینی، حفظ قداست دین، پرهیز از تقدس‌زدایی و تولید محتوا برای همه اقشار جامعه را از الزامات رسانه برشمرد.

قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود قدرت فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی، تبیین گرایش‌های مردم و همذات‌پنداری را از امکاناتی دانست که رسانه برای تبلیغ دین در اختیار ما قرار می‌دهد.

 

* تجلیل از برترین‌های نخستین جشنواره فیلم اشراق

در اختتامیه این جشنواره به 22 اثر در بخش‌های فیلمنامه‌نویسی، فیلم کوتاه مستند، پویانمایی و داستانی و دو بخش ویژه شامل فیلمنامه‌نویسی ویژه طلاب هنرمند و فیلم داستانی ویژه طلاب هنرمند از بین 80 اثر داوری شده در مرحله نهایی لوح تندیس جشنواره و جایزه نقدی اهدا شد.

در نخستین جشنواره فیلم اشراق و در بخش فیلم کوتاه مستند ویژه طلاب هنرمند، فیلم «درخت دوستی» به کارگردانی علی اصغر سعادتی به صورت ویژه تقدیر شد.

در بخش فیلم کوتاه مستند ویژه طلاب هنرمند، رتبه سوم جشنواره به همراه لوح تقدیر و تندیس به هادی نادری به خاطر فیلم «زخم» تعلق گرفت.

همچنین رتبه دوم به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به سید کریم قاسم‌زاده به خاطر فیلم «گعده» تعلق گرفت.

رتبه اول این بخش از جشنواره به همراه لوح تقدیر و تندیس به جواد یقموری به خاطر فیلم «مهاجر» داده شد.

در بخش فیلم کوتاه مستند اصلی لوح ویژه به همراه تندیس جشنواره به حمیدرضا عطارد به خاطر فیلم «دریایی» تعقلم گرفت، همچنین رتبه سوم و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به خاطر فیلم «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» به هومن عین‌اللهی فرد داده شد.

رتبه دوم جشنواره به همراه لوح تقدیر و تندیس در این بخش به جواد دبیری به خاطر فیلم «بهشت فراموشی» و رتبه اول به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به سید مهدی موسوی به خاطر فیلم «شیخ علی» تعلق گرفت.

در بخش پوبانمایی جشنواره نیز جایزه ویژه به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به محمدجواد قاسم پور به خاطر فیلم «تبر» و محمد کاتبی به خاطر فیلم «تولد آفتاب» داده شد.

در بخش فیلم داستان کوتاه ویژه طلاب هنرمند رتبه سوم به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به فیلم «دیدار شبانه» به کارگردانی علی آقا محمدی و رتبه دوم نیز به فیلم «روز، داخلی، خانه» به کارگردانی حمید شاه‌مردای اختصاص یافت ضمن اینکه در این بخش هیئت داوران هیج فیلمی را شایسته کسب رتبه نخست ندانست.

در بخش فیلم داستانی رتبه سوم به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به روح الله بهرامی به خاطرفیلم «گهواره خسته من» و رتبه دوم به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به روح انگیز شمس به خاطر فیلم «چرا باران نمی بارد» تعلق گرفت ضمن اینکه در این نیز بخش هیئت داوران هیچ فیلمی را شایسته کسب رتبه نخست ندانست.

در بخش فیلمنامه ویژه طلاب هنرمند نیز لوح تقدیر به همراه و تندیس جشنواره به سید مهدی موسوی نویسنده فیلمنامه «کلبه شنی» تعلق گرفت، همچنین در این بخش رتبه سوم به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به مرتضی راوش به خاطر فیلم «نقطه سرخط» اختصاص یافت.

همچنین رتبه دوم به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره در این بخش به دلیل استفاده جذاب از ساختار به فیلمنامه «راه» نوشته حسین محمودی فرد اهدا گرفت و رتبه اول نیز به دلیل ساختار روایی مناسب به فیلمنامه «یک شاخه گل» نوشته محمد حسین حبیبی احمد آبادی تعلق گرفت.

در بخش اصلی فیلمنامه نیز لوح تقدیر ویژه به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به دلیل ساختار مستند فیلمنامه به فیلمنامه «یک طلبه به من پیام بده» تالیف طاهره بیاتی نیا تعلق گرفت.

همچنین رتبه سوم این بخش به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به علی اصغر احمدی مقدم به خاطر فیلمنامه «مردی که در باران آمد» داده شد، همچنین فیلمنامه‌های «بهار در برف» نوشته محمد حسین صفوی رتبه دوم و «تاب مستوری» نوشته سعید اصغر زاده رتبه اول را کسب کردند.

 

* میرکریمی: امیدوارم جشنواره اشراق در عرصه فیلمسازی تأثیرات راهبردی داشته باشد

به گزارش فارس، در بخش جنبی جشنواره فیلم اشراق از رضا میرکریمی کارگردان فیلم تحسین‌شده «زیر نور ماه» تجلیل شد.

این کارگردان برجسته کشور پس از دریافت لوح و تندیس جشنواره اشراق در سخنانی ابراز داشت: امیدواریم جشنواره اشراق تاثیرات راهبردی و خوبی در عرصه فیلم و فیلمسازی داشته باشد.

وی یادآور شد: گرفتن هدیه و تجلیل مهم نیست، مهم این است که وقتی از سالن بیرون می‌رویم بتوانیم در محضر الهی پاسخگوی کارهای خود باشیم.

میرکریمی بیان کرد: امیدواریم در جشنواره اشراق در سال‌های آینده شاهد اتفاقات خوب بوده و خروجی مناسبی داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «زیر نور ماه» خاطرنشان کرد: امیدواریم از حاشیه‌های فراوانی که در فرهنگ شاهد هستیم و خروجی‌هایی که به آمار ما نمی‌خورد، دور باشیم.

 

* اسعدیان: جشنواره اشراق روحانیت را وارد گود سینما می‌کند

همایون اسعدیان، کارگردان فیلم «طلا و مس» بعد از دریافت لوح تقدیر و تندیس جشنواره ابراز کرد: نخستین جشنواره اشراق، بارقه امیدی است برای اینکه روحانیت متوجه شدند باید نگاه دیگری به هنر داشته باشند و حتی خود وارد گود شوند.

وی بیان کرد: با این حال اگر نوع فیلم‌هایی که ساختیم این اثرگذاری را داشته باشد، بسیار خوشحال خواهیم شد.

منوچهر محمدی نیز پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس جشنواره اجتهاد و مردمی بودن را شاخصه اصلی روحانیت شیعی دانست و گفت: این دو خصلت کمک کرده تا روحانیت شیعه در طول تاریخ معاصر، نقش متفاوتی در تغییر و تحولات اجتماعی و فرهنگ داشته باشند.

وی با اذعان به وجود آسیب و آفت در سینمای امروز ایران بیان کرد: همانطور که در عالم خلقت، هرچیزی آفتی دارد و باید در شناسایی و رفع این آفت‌ها کوشید، ایمان هم دارای آفت ریا است و برای رفع آن نیازمند تلاش بزرگان هستیم.

تهیه‌کننده فیلم طلا و مس تاکید کرد: برای کشف اخلاق در حوزه دین و لطایف آن نیازمند کمک روحانیت چه به صورت مشورتی و چه به صورت حضور مستقیم در عرصه هنر هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها