کد خبر: ۵۸۶۴۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
پاک، ارزان و ایمن بودن از جمله دلایلی هستند که انرژی هسته ای را به انرژی مورد علاقه بسیاری از کشورها در جهان تبدیل کرده است. نگاهی کوتاه داریم به دلایلی که این انرژی را تا به این حد پرطرفدار کرده است.
باشگاه خبرنگاران، از حدود 10 سال پیش به این سو، واژگانی نظیر انرژی هسته ای، غنی سازی، میله سوخت، راکتور و بسیاری دیگر از لغات مربوط به صنعت هسته ای به صحبتهای روزمره مردم  ایران تبدیل شده اند. باید گفت که این علم و شاخه های مختلف آن از جمله پیچیده ترین شاخه های علوم روز جهان است که خوشبختانه امروزه در کشور ما بومی شده است.

در این مطلب قصد داریم تا جدا از بحثها و فراز و نشیب های برنامه اتمی کشورمان که از حوصله این مکان خارج است به زبانی ساده به فواید اصلی انرژی صلح آمیز هسته ای اشاره کنیم.

دی اکسید کربن

تقریبا تمامی انسان های شهر نشین به صورت کم و بیش با این گاز خطرناک که به دلیل استفاده از سوختهای فسیلی تولید می شود آشنایی دارند. در کشور ما تعداد زیادی نیروگاه تولید برق وجود دارند که با سوخت فسیلی کار می کنند و هر روز حجم زیادی از این گاز را وارد جو زمین می کنند. انرژی هسته ای به عنوان یک انرژی پاک هیچ گونه دی اکسید کربنی تولید نمی کند.

هزینه ها

تولید برق یکی از پروسه های پر هزینه در تولید انرژی است که هر ساله بخشی از بودجه دولتی را به خود اختصاص می دهد. اما نکته جالب اینجاست که بر اساس تحقیقات صورت گرفته در جهان هر کیلو وات ساعت برق هسته ای با هزینه ای در حدود تنها 2 سنت تولید می شود که باعث شده است تا استفاده از انرژی هسته ای به عنوان ارزان ترین راه تولید انرژی الکتریکی شناخته شود.

امنیت نیروگاه ها

پس از فاجعه نیروگاه چرنوبیل و فوکوشیما بسیاری از مخالفین انرژی هسته ای سعی کردند تا با مطرح کردن مسائل امنیتی مرتبط با این نیروگاه ها و امکان بروز تشعشعات رادیواکتیو خواستار تعطیلی نیروگاه های هسته ای شده اند. اما حقیقت این است که این گونه از انرژی بسیار امن بوده و می توان با استفاده از یک طرح و مهندسی صحیح از امنیت آن مطمئن شد. حادثه فوکوشیما بر اثر یک زلزله بسیار نیرومند رخ داد که در تاریخ بسیار کم سابقه بوده است.

مواد در دسترس

اورانیوم که به عنوان پایه انرژی هسته ای شناخته می شود به نسبت انرژی که تولید می کند و آلودگی تولیدی خود بسیار ارزان و به صرفه تر در مقایسه با سوختهای فسیلی است. همین امر یکی دیگر از مشوقهای اصلی برای استفاده از انرژی هسته ای است.

قابلیت بازیافت

مواد به کار رفته در تولید انرژی هسته ای قابلیت بازیافت را دارند که این خود یک مزیت بسیار بزرگ دیگر در مقابل انرژی های فسیلی است.

زباله کم

پس از اتمام هر فرایند تولید انرژی موادی به عنوان پسماند باقی می ماند. این مواد پسماند برای چرخه سوخت اتمی بسیار کم است به گونه ای که در برابر تولید هر 1000 مگاوات انرژی الکترونیکی با استفاده از سوخت هسته ای تنها زباله ای در حدود یک کامیون تولید می شود.

کاهش نیاز به سوختهای فسیلی

با توجه به افزایش بهای سوختهای فسیلی در بازارهای جهان و همچنین کاهش ذخایر نفتی در جهان، لازم است تا در حد امکان با جایگزین کردن انرژی های نو به جای سوختهای فسیلی در حفظ این منابع طبیعی و تجدید ناپذیر تلاش کنیم. انرژی هسته ای یکی از مناسبترین گزینه ها برای جایگزینی سوختهای فسیلی است.

تجربه سایر کشورها

بسیاری از کشورهای جهان امروز در حجم بسیار بالایی از برق اتمی استفاده می کنند. فرانسه به عنوان کشوری که یک سوم ایران مساحت دارد چیزی در حدود 75 درصد از برق خود را انرژی هسته ای بدست می آورد. چین، کره جنوبی، هند و ایالات متحده آمریکا از جمله سایر کشورهایی هستند که دارای این صنعت بوده و هر روز بر ابعاد بهره برداری از آن اضافه می کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها