کد خبر: ۶۴۳۰۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۱۱ تير ۱۳۹۱
روایت نیویورک تایمز از کنفرانس خبری نماینده دائم ایران در نیویورک:
روز گذشته، محمد خزایی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک که به گفته نیویورک تایمز به ندرت کنفرانس خبری برگزار می کند، با جدیت اظهار داشت مذاکرات ایران و قدرت های دنیا بر سر برنامه هسته ای ایران به ”نقطه ی حساس" خود رسیده است. چیزی که آقای خزایی درباره ی آن اظهار داشت تحریم ها می بایست پیش از مذاکرات برداشته می شدند اما این تحریم ها، هرچند هم که مخرب باشند، هیچ تغییری در موضع ایران به وجود نخواهند آورد: ”ما یاد گرفته ایم چگونه با مشکلات کنار بیایم."
سرویس بین الملل پایگاه 598 - پس از گذشت اندک زمانی از خاتمه دور سوم گفتگوهای هسته ای، جدی نبودن غرب برای رسیدن به نقطه نظرات مشترک و حل و فصل مسئله خود را بیشتر نشان می دهد. اصرار برای گفتگو از سویی و زمزمه های  اتحادیه اروپا درخصوص تحریم های جدید از سوی دیگر، گویای این مسئله است.

روز گذشته، محمد خزایی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک که به گفته نیویورک تایمز به ندرت کنفرانس خبری برگزار می کند، با جدیت اظهار داشت مذاکرات ایران و قدرت های دنیا بر سر برنامه هسته ای ایران به ”نقطه ی حساس" خود رسیده است.



پس از هشدار آقای جلیلی به اتحادیه اروپا درخصوص اعمال تحریم های جدید، این بار محمد خزایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در امریکا با بیان اینکه سران کشورهای 5+1 به دنبال گفتمان منطقی با ایران نیستند، به خبرنگاران گفت: ”واضح است که اعضای 5+1 به هر دلیل، که قطعا سیاسی هستند، جدیتی برای یافتن راه حل مسئله از خود نشان نمی دهند."

دیپلمات های امریکایی و اروپایی معتقدند تحریم ها از آن جهت اهمیت دارند که ایران را بر سر میز مذاکره نشانده اند. پوچ بودن این ادعای رسانه های غربی زمانی خود را نشان می دهد که 90 درصد خریداران نفت ایران از تحریم ها معاف می گردند.

موضع قدرتمند ایران و کوتاه نیامدن بر سر حق قانونی خود در سه دور مذاکره نیز بیانگر همین مدعا است. این درحالی است که کارشناسان اقتصادی غرب اصرار دارند حتی تورم حال حاضر ایران به دلیل فشارهای غرب است و به همین دلیل تشدید آنها را برای پیشبرد اهداف خود ضروری می دانند.

پرواضح است که نگرش غیر منطقی امریکا و اروپا به گفتگوهای هسته ای مانع از هرگونه پیشرفت دوجانبه برای حل مسالمت آمیز مسئله خواهد شد؛ چیزی که آقای خزایی درباره ی آن اظهار داشت تحریم ها می بایست پیش از مذاکرات برداشته می شدند اما این تحریم ها، هرچند هم که مخرب باشند، هیچ تغییری در موضع ایران به وجود نخواهند آورد: ”ما یاد گرفته ایم چگونه با مشکلات کنار بیایم."

آقای خزایی همچنین در اعتراض به استانداردهای دوگانه غرب خاطرنشان کرد رفتار امریکا با اسرائیل که خود معترف به داشتن تسلیحات هسته ای است گویای مغرضانه بودن رفتارهای غرب در قبال ایران است.

نکته قابل توجه تکراری در اظهارات غرب، کاربرد واژه ی ”احتمالی" در بیان خطر دستیابی ایران به سلاح های هسته ای است. به طور مثال نیویورک تایمز در این خصوص می نویسد: ”گروه 5+1 اصرار دارند ایران به الزامات شورای امنیت که خواستار توقف غنی سازی اورانیوم است احترام گذاشته و به پرسش های بازرسان هسته ای ایالات متحده درخصوص کاربردهای احتمالی نظامی از برنامه هسته ای خود پاسخ دهد."

و جالب تر اینکه در این میان این است که رسانه های رژیم غاصب اسرائیل کماکان از لزوم جنگ با ایران سخن می گویند؛ غافل از اینکه طبل تو خالی ادعاهای اسرائیل خونخوار مدت هاست که گزاف بودن خویش را نشان داده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها