أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۱۹۶۴
زمان انتشار: ۱۵:۲۵     ۱۷ مرداد ۱۳۹۱

گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در جمع زائران و نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره احزاب گفت: در اسلام مسئله عهد و پیمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به عهدنامه مالک اشتر که یک آیین بزرگ کشور داری است،‌ افزود: حضرت علی(ع) در این عهدنامه به مالک می‌فرمایند «ای مالک اگر با دشمنان پیمانی امضا کردی و یا به آنان امان دادی به عهد خود وفا کن» و بعد حضرت دلیل می‌آورد و می‌فرماید «در میان تمام واجبات الهی یک واجب را همه ملت‌ها مهم می‌دانند و آن واجب وفای به عهد و پیمان است.»

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هر کسی که مسلمان می‌شود به وحدانیت خدا و نبوت پیامبر شهادت می‌هد و شهادت پیمان و عهد است، پس باید هرچه که خدا و پیامبر دستور داده است را عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که در روز قیامت از آن حساب شدید و دقیقی صورت می‌گیرد عهد‌ها و پیمان‌ها است، سه نوع عهد را مورد توجه قرار داد و گفت: نوع نخست عهد و پیمان بین مردم است و شکستن عهد حرام است.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: نوع دیگر، عهد یک طرفه بوده و قولی داده شده است ولی وفا کردن به آن واجب نیست هرچند که عمل کردن به آن مطلوب است.

وی با بیان اینکه عهد نوع سوم عهد با خدا است، یادآور شد: اگر کسی با عهد خداوند مخالفت کند باید کفاره بپردازد. عهد و پیمان با خدا ساده نیست که فرد وقتی در تنگنا قرار گرفت خدا را با خلوص نیت می‌خواند و وقتی که مشکلش حل شد عهد خود را فراموش کند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور ما کاهش جمعیت است، خاطرنشان کرد: ازدواج کاهش پیدا کرده، سن ازدواج بالا رفته و علاقه به داشتن فرزند هم کم شده است، از سوی دیگر شعار غلط غربی «فرزند کمتر زندگی بهتر» در اعماق دل جمعی نفوذ کرده و این مسئله دو عیب بزرگ برای مملکت دارد.

وی اضافه کرد: با این وضعیت جمعیت سیر نزولی پیدا کرده و جمعیت جوانی که کارهای اصلی کشور بر دوش آنها است، کاهش می‌یابد.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: اگر این کاهش جمعیت ادامه پیدا کند خطرات مهم و آسیب‌های گوناگونی جامعه ما را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ اسلام را در مسئله ازدواج زنده کرد، گفت: پیامبر فرمود «مسلمانان ازدواج کرده و فرزند دار بشوند، روز قیامت به فزونی جمعیت شما در محشر افتخار می‌کنم.»

این مرجع تقلید با اشاره به حدیث دیگری از پیامبر گرامی اسلام تصریح کرد: سنت اسلام و پیامبر، ازدواج و بچه دار شدن است و پیامبر فرمودند «هیچ چیزی در اسلام محبوب‌تر از خانه‌ای که با ازدواج آباد شود، نیست.»

وی با اشاره به اینکه ازدواج رمز آبادانی و طلاق رمز ویرانی است، افزود: امام صادق(ع) به جوانانی که ازدواج می‌کنند بشارت داده است که دو رکعت نماز ایشان ثواب آن بیش از 70 رکعت نماز مجرد است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی مشکلات نظیر مهریه، تشریفات و... گفت: مسئله ازدواج جوانان یک مسئله اجتماعی است و همه مسلمانان وظیفه دارند که برای ازدواج همه جوانان کوشا باشند.

وی تاکید کرد: دولت هم در این زمینه مسئول است و باید در ردیف‌های بودجه در خصوص کمک به ازدواج جوانان توجه لازم صورت گیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان فرارسیدن نخستین شب قدر را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در طول سال انتظار شب قدر را می‌کشیم و باید قدر این شب‌ها را دانست و دست به دامان شهید این ماه امیرالمومنین شد.

وی گفت: مشکلات و گرفتاری‌ها در داخل و خارج کشور فراوان است و در کشورهای مختلف مسلمانان در ماه مبارک رمضان بی‌گناه قربانی می‌شوند باید همه برای حل این مشکلات امشب و دیگر شب‌های قدر دعا کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها