يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۲۸۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
تحلیل واشنگتن پست از سفر هیلاری کلینتون به استانبول:
واشنگتن پست در مقاله دیروز خود به قلم آن گیران نوشت: ”دولت اوباما تمایلی ندارد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری خود را درگیر جنگ نظامی با سوریه کند... بلکه اکثر مقامات این کشور معتقدند که بسط تدریجی حمایت امریکا از شورشیان سوری، به خوبی خواهد توانست جایگزینی برای دخالت نظامی یا دفاع هوایی در منطقه باشد.“ این خبرگزاری، با اشاره به کمک 5.5 میلیون دلاری برای پناهندگان سوری، از افزایش تحریم ها علیه دولت اسد نیز سخن گفت.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - سفر امروز هیلاری کلینتون به ترکیه قطعا حاوی پیام ها و هشدارهای مهمی برای منطقه بخصوص سوریه است.

اما از همان ابتدا چیزی که بیش از همه جلب توجه می کند، تیترهای متفاوت درباره هدف از این سفر می باشد. اورشلیم پست صریحا هدف از سفر کلینتون به ترکیه را، کمک به سرنگونی رژیم بشار اسد دانست؛ سی ان ان، موضوعات تجاری را محتوای اصلی این دیدار عنوان کرد؛ واشنگتن پست برگزاری نشست هایی با شورشیان سوری را به عنوان هدف این سفر نام برد.



واشنگتن پست در مقاله دیروز خود به قلم آن گیران نوشت: ”دولت اوباما تمایلی ندارد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری خود را درگیر جنگ نظامی با سوریه کند... بلکه اکثر مقامات این کشور معتقدند که بسط تدریجی حمایت امریکا از شورشیان سوری، به خوبی خواهد توانست جایگزینی برای دخالت نظامی یا دفاع هوایی در منطقه باشد."

این خبرگزاری، با اشاره به کمک 5.5 میلیون دلاری برای پناهندگان سوری، از افزایش تحریم ها علیه دولت اسد نیز سخن گفت.

به عقیده واشنکتن پست، دلیل تردید ایالات متحده برای انتخاب گزینه نظامی در مواجهه با مسئله سوریه چیزی نیست جز ترکیبی از بدگمانی نسبت به مثمرثمر بودن حرکت نظامی، عدم اجماع جهانی در این خصوص، و نگرانی های سیاسی داخلی خود امریکا.

شاید اگر این موارد مطرح نبودند، بهترین راه فرار امریکا از فشار اسرائیل درخصوص مشارکت این کشور برای حمله به ایران، انتخاب گزینه نظامی در برخورد با سوریه بود.

اما کلینتون از سفر خود به ترکیه هدف دیگری نیز دارد که سی ان ان به خوبی به آن اشاره کرده است: کمک به ترکیه در منازعاتت خاص خود که در این مورد خاص، منظور کمک به مواجهه دولت اردوغان و عبدالله گل در برخورد با پ ک ک است. اما این خوش خدمتی های امریکا بی دلیل نیست!

در هر حال ایالات متحده باید بهانه ای داشته باشد تا ترکیه را بیش از پیش وامدار خود کند. آیا کمک های بی دریغ امریکا به ترکیه اردوغان را ترغیب نخواهد کرد تا مسائل مشکوک مرزی با سوریه را تشدید کند؟

مسلما درگیر کردن کشورهای همسایه سوریه و دیگر دولت های دست نشانده منطقه و کمک گرفتن از آنها بهتر از مداخله مستقیم نظامی خواهد بود، آنهم در زمانی که روز به روز تنور انتخابات ریاست جمهوری امریکا داغ تر می شود و لابی های اقتصادی و سیاسی ذینفع در حمایت از کاندیداها، تمایل چندانی ندارند تا از این رهگذر آسیبی به انها وارد شود!

باید صبر کرد و منتظر آتشی بود که از این سفر بر دامان منطقه خواهد نشست!


منبع خبر:

http://globalpublicsquare.blogs.cnn.com/2012/08/10/why-secretary-clinton-is-going-to-istanbul/

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/us-wants-to-expand-contacts-help-for-syrian-opposition-but-still-far-from-military-moves/2012/08/10/7f0c34fc-e2e1-11e1-89f7-76e23a982d06_story_1.html

http://www.businessweek.com/ap/2012-08-11/clinton-visits-turkey-for-talks-on-syria

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها