کد خبر: ۷۲۹۷۲
زمان انتشار: ۱۷:۴۶     ۲۲ مرداد ۱۳۹۱
مهندس مهدی چمران در گفتگو با پایگاه ۵۹۸ عنوان داشت:
چند هفته ای از آغاز فیلمبرداری پروژه «چه» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که در مورد شهید چمران است می گذرد. در این فیلم بازیگرانی چون فریبرز عرب نیا (در نقش شهید چمران)، مریلا زارعی، بابک حمیدی، سعید راد و ابراهیم سلطانی ایفای نقش می کنند. امید است پس از چند فیلم ضعیفی که در سالهای اخیر در مورد سرداران شهید ساخته شده، این فیلم بتواند روح جدیدی در کالبد سینمای دفاع مقدس بدمد. در اینباره گفتگویی داشتیم با جناب مهندس مهدی چمران، برادر شهید چمران و ریاست شورای شهر تهران که بعنوان مشاور با این پروژه همکاری می کنند.

سرویس نقد رسانه پایگاه 598 - چند هفته ای از آغاز فیلمبرداری پروژه «چه» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که در مورد شهید چمران است می گذرد. در این فیلم بازیگرانی چون فریبرز عرب نیا (در نقش شهید چمران)، مریلا زارعی، بابک حمیدی، سعید راد و ابراهیم سلطانی ایفای نقش می کنند. امید است پس از چند فیلم ضعیفی که در سالهای اخیر در مورد سرداران شهید ساخته شده، این فیلم بتواند روح جدیدی در کالبد سینمای دفاع مقدس بدمد. در اینباره گفتگویی داشتیم با جناب مهندس مهدی چمران، برادر شهید چمران و ریاست شورای شهر تهران که بعنوان مشاور با این پروژه همکاری می کنند.


- با توجه به اینکه حضرتعالی با جناب آقای حاتمی کیا در مورد پروژه شهید چمران تاکنون جلساتی داشتید، به نظرتان تحقیقاتِ صورت گرفته در چه حدی است و چقدر توانسته اند به شخصیت شهید چمران دست پیدا کنند؟

در زمینه شخصیت که طبیعتاً با صرف یک تحقیقات نمی توان بطور جامعی از شخصیت ایشان شناخت پیدا کرد. منتها موضوع فیلمی که انتخاب شده، تنها حادثه پاوه است. یعنی بر روی حدود همان سه روز و دو شبی که ایشان در پاوه بودند، تحقیقات وسیعی انجام شده است. چند سالی روی این موضوع کار کردند، مطالعه کردند، مصاحبه کردند و من فکر می کنم با اطلاعات خوبی کار را شروع کردند و انشاءالله هم موفق می شوند.

- جلسات شما با ایشان به چه صورت بوده است؟

بنده جلسات متعددی داشتم؛ هم در هنگام نگارش حضور داشتم و هم پای صحنه رفتم و یکی دوتا جلسه هم نبوده و صحبت ها و نشست های زیادی بوده. با آقای حاتمی کیا چند بار به پاوه رفتیم، به دهلاویه رفتیم و بطور کلی در فضایی که بتوان آن جزئیات را درک کرد زیاد قرار گرفته ایم.

- همانطور که می دانید، در بسیاری از فیلم هایی که درباره سرداران شهید و یا شخصیت های مذهبی ساخته می شود، شخصیت فرد در بین حوادث و بعضاً صحنه های اکشن فیلم گم می شود. یااز طرف دیگر، تصویر غیر واقعی که کارگردان از شخصیت مورد نظر در ذهن دارد بازتاب می یابد. آیا در این فیلم، تدبیری نسبت به این دو آسیب اندیشیده شده؟

مبنای فیلمنامه کتاب «کردستان» است که خود شهید چمران درباره حادثه پاوه نوشته اند که قاعدتاً منبع مستندی برای کار است. چنانچه همان هایی که در کتاب نوشته شده به تصویر کشیده شود، به نظر من موفقیت بزرگی خواهد بود.

- شخصیت پردازی چطور؟

شخصیت پردازی را دیگر می بایست در طول فیلم دید که چگونه است. بنده خودم سعیم بر این بوده که این امر بصورت هم واقعی و هم جدی باشد. هم از غلو کردن پرهیز شود و هم ابعاد برجسته و واقعی ایشان حذف نشود و بصورت کاملاً طبیعی و مستند باشد. چراکه به همان صورت طبیعی، نمونه ای از بزرگترین هنرمندی ها و مثال بی نظیری از شجاعت و رشادت و صفا و صمیمیت را می توان در شخصیت برجسته شهید چمران ملاحظه کرد و نیازی هم نیست ما به حواشی بپردازیم و بخواهیم چیزی به اصل ماجرا و شخصیت اضافه کنیم.

- سؤال آخر اینکه آیا جنابعالی با انتخاب آقای عرب نیا بعنوان بازیگر شهید چمران موافق بودید؟

قاعدتاً من در جزئیات فیلم و مسائل حرفه ای دخالتی نباید داشته باشم و باید خودشان انتخاب بکنند و روی آن کار کنند. چراکه هر کس دارای سلیقه ایست و در آن زمینه باید دست کارگردان باز باشد تا بتواند کار را به بهترین وجه اجرا کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
۲
۲
انشاالله که کار خوبی از آب در می آید
البته اگه آقایون این یکی رو توقیف نکنند!!!
پاسخ
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
دقیقا کدوم اقایون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جدیدترین اخبار پربازدید ها