کد خبر: ۷۳۲۷۴
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
نشریه آمریکایی ترامپت در گزارشی از گام‌های مهم مرسی برای نزدیک شدن به ایران خبر داده و ائتلاف مصر و ایران را پدیده‌ای وحشتناک برای رژیم اسرائیل دانسته است.
فارس، "ریچارد پالمر" در گزارشی که در "ترامپت" منتشر شد، تصریح کرد: واکنش‌ مصر به حمله به یک پایگاه ارتش این کشور در شبه‌جزیره سینا به‌نفع روابط مصر و اسرائیل نبوده است. اخوان المسلمون مصر، بزرگ‌ترین حزب در پارلمان این کشور اسرائیل را مسوول این حمله دانست. اخوان المسلمون در وبسایت خود نوشت که این حمله می‌تواند به موساد مربوط باشد.

بنابراین گزارش، در همین شرایط محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر در حال برداشتن گام‌هایی مهم به‌سوی ایران است. حمید بقایی، معاون رئیس‌جمهور ایران در روز هشتم اوت با رئیس‌جمهور مصر دیدار کرد، دیداری که لس‌آنجلس تایمز از آن به‌عنوان "کودتای دیپلماتیک" یاد کرده است.

"اولین گوردون" در یک یادداشت تحلیلی اذعان کرده است که "مصر جدید به حدی نسبت به همکاری با اسرائیل بی‌تمایل است که حتی به اطلاعاتی که اسرائیل به این کشور در خصوص امنیت ملی مصر هم می‌دهد، بی‌اعتناست."

بر اساس این گزارش، واکنش محمد مرسی به حمله به نیروهای ارتش این کشور در شبه‌جزیره سینا نیز نگران‌کننده بوده است. وی بلافاصله تعدادی از مقامات عالی‌رتبه نظامی را از سمت خود برکنار کرد که یکی از آنها رئیس دستگاه اطلاعات مصر، "مواد موافی" بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که اسرائیل اکنون در خصوص عملیات ارتش مصر در صحرای سینا در یک وضعیت مبهم قرار گرفته است. از یک‌سو اگر به ارتش مصر اجازه حضور بیشتر در شبه‌جزیره سینا را ندهد ممکن است تروریست‌ها به اسرائیل ضربه بزنند و اگر اجازه حضور بیشتر به ارتش مصر داده شود، پیمان صلح 1979 نقض شده است و مصری که دشمنی بیشتری با اسرائیل از خود بروز می‌دهد نیروهای بیشتری در مرز اسرائیل [فلسطین اشغالی] خواهد داشت.

این گزارش به نقل از لس‌آنجلس تایمز، دیدار مرسی را با معاون رئیس‌جمهوری ایران  نشانگر دوران جدیدی از دیپلماسی در مصر دانسته و این دیدار را مهم‌ترین تماس مقامات سطح عالی دو کشور استراتژیک خاورمیانه ترسیم کرده است. این دیدار در میان فشار بین‌المللی بر ایران در خصوص مساله هسته‌ای، فرصتی برای ایران در این گزارش تلقی شده است.

مرسی اولین رئیس‌جمهور مصر خواهد بود که از ایران پس از انقلاب اسلامی دیدار می‌کند. البته تا زمانی که خود رئیس‌جمهور مصر این دیدار را تایید نکند، نمی‌توان در خصوص تحقق این سفر ابراز اطمینان کرد.

روزنامه مصری الاهرام نوشته است که زمان‌بندی اولیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ایران دربرگیرنده انتقال ریاست این جنبش از مصر به ایران با دیدار مرسی و احمدی‌نژاد در حاشیه اجلاس است.

مصر هنوز به طور کامل رابطه خود با ایران را بهبود نبخشیده و یا رابطه خود را کاملا با اسرائیل قطع نکرده است اما اتفاقات اخیر نشان داد که در این راستا در حرکت است.

ترامپت تاکید کرده است که ائتلاف ایران و مصر برای اسرائیل وحشتناک خواهد بود و دشمنان اسرائیل را در مرزهای جنوبی فلسطین اشغالی مستقر خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها