أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۴۵۶۰
زمان انتشار: ۰۴:۴۲     ۳۰ مرداد ۱۳۹۱
پایگاه آمریکایی "ریس فور":
یک پایگاه خبری آمریکایی در تحلیلی با اشاره به اینکه رسانه‌های آمریکا در پی القای سیاست اشتباه دولتمردان در قبال سوریه و حمایت از مسیر دخالت نظامی هستند، نوشت که ایران قادر به حل بحران سوریه است.

فارس، پایگاه خبری "ریس فور" در گزارشی به‌ قلم "فلینت لوریت " و "هیلاری مان لوریت" درباره "فعل و انفعالات سوریه" نوشت؛ اکثر سیاستمداران مختلف آمریکایی تاکید دارند که سیاست اتخاذ شده دولت این کشور در قبال سوریه، سیاست دو سر باخت است.

 *کارشناسان آمریکایی مداخله نظامی را بهترین راه حل سوریه می‌دانند

بنابراین گزارش، "لیندسی گراهام"، "جوزف لیبرمن" و " جان مک‌کین" از طرفداران سرشناس "مداخله آمریکا در سوریه"، اخیرا اعلام داشتند که خطرات عدم واکنش در سوریه، به مراتب بیش از جنبه‌های منفی دخالت نظامی آمریکا در این کشور است.

روزنامه واشنگتن پست، هفته گذشته تحلیلی از "کن پولاک" منتشر کرد. وی در تحلیل خود مدعی شده بود که با مذاکره، حتی به صورت آنچه که منجر به خاتمه جنگ داخلی لبنان شد، نمی‌توان در سوریه موفق شد.

"پولاک" بر اساس فرضیه احمقانه‌اش مدعی است که مداخله نظامی، تنها راه خاتمه جنگ داخلی سوریه است.

بعد از افتضاح وی درباره مداخله نظامی آمریکا در عراق در سال 2003، تعجب می‌کنیم که چرا روزنامه "واشنگتن پست" یا دیگر رسانه‌ها، زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا "پولاک" دیدگاه‌هایش را درباره خاورمیانه بیان کند. دیدگاه‌هایی که جنبه صلح ندارد بلکه تنها تاکید بر مداخله نظامی در منطقه خاورمیانه است.

البته باید گفت که "پولاک" در یادداشت خود، اشاره‌ای به کتابش بنام "طوفان تهدید" که زمینه ساز حمله آمریکا به عراق شد، نکرده است.

هفته گذشته در نشریه "فارن پالیسی"، نظرهایی دلسردانه و البته در مواردی هم صادقانه در زمینه معیار سیاست آمریکا در قبال سوریه از سوی "رابرت هادیک" مدیر مسئول پایگاه خبری "اسمال وار جورنال" مشاهده شد.

 * مداخله نظامی باید به جهت کشیدن ترمز ایران باشد

"هادیک" عنوان کرده است؛ "بجای تلاش برای دخالت در نبرد داخلی سوریه که کنترل آن برای آمریکا دشوار است، سیاستگذاران آمریکایی باید بر تقویت موضع دیپلماتیک آمریکا و ایجاد قابلیت‌های انجام درگیری‌های نامتقارن که در آینده منطقه خاورمیانه بسیار مهم است، تمرکز داشته باشند."

"مداخله دقیق و محدود در سوریه و باهماهنگی با متحدان سنی آمریکا که بازیگردانان مهم نبرد کنونی سوریه هستند، قابلیت‌ در ایجاد ارتباط با این کشور‌ها و نیز توان نبرد نامتقارن آمریکا را که برای آینده ضروری است، افزایش می‌دهد."

 *جبهه سوریه تمرین نبرد با ایران است

"هادیک" در توضیح دلیل تقویت روابط و حیاتی بودن افزایش قابلیت‌ نبرد نامتقارن می‌گوید؛ "نبرد سوریه، در واقع جبهه نبرد آینده بین کشور‌های سنی متحد آمریکا با ایران در غرب خلیج فارس است. این کشور‌ها، میل زیادی به افزایش توان نبرد‌های نامتقارن دارند تا در رقابت با ایران، گام به گام با این کشور حرکت کنند."

وی در ادامه آورده است؛ "نبرد سوریه، فرصتی را برای آمریکا و متحدین سنی این کشور ایجاد می کند و افسران اطلاعاتی آمریکا و کشور‌های عرب عضو پیمان همکاری‌های خلیج‌فارس می‌توانند بدین طریق، مهارت‌ها و داشته‌های خود را به اشتراک گذارند و بدین وسیله، حس اعتماد افزایش یافته و شیوه‌های عملیاتی جدیدی ایجاد می‌شود. تجربیات این نبرد برای آینده بسیار مهم است و البته از همه مهمتر، اطمینان بخشی به کشور‌های عرب متحد آمریکا مبنی بر این است که ایالات متحده، دوست قابل اطمینانی برای آن‌ها و علیه ایران خواهد بود. "

البته هفته نامه "فارن پالسی"، مبدل به مکانی برای بحث‌های فوری درباره رئوس سیاست خارجی آمریکا شده است. این نشریه با فضا سازی القا می‌کند که آمریکا، باید از فرصت ایجاد شده بواسطه جنگ‌های داخلی سوریه، در راه کمک به متحدان منطقه و کشتن بهتر شیعیان استفاده کند. همچنین آمریکا باید این رویکرد را بدلیل برتری یافتن در رقابت امنیتی آینده با جمهوری اسلامی ایران، البته با کمک متحدان سنی‌اش، به اجرا گذارد.

 

*آمریکا از گذشته خود عبرت نگرفته است

وجود چنین روندی در مباحث سیاسی آمریکا، نشان از عدم صلاحیت آشکار این کشور در عبرت گرفتن از تجربیات حال و گذشته دارد و متاسفانه، این روند‌ در سیاست کنونی آمریکا تاثیر خود را گذاشته است بطوری‌که هفته گذشته، هنگام دیدار "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا از ترکیه، دو کشور موافقت کردند تا نیروی رزمی متحد با فرماندهی نظامی، اطلاعاتی و سیاسی از هر دو کشور، جهت پیگیری اوضاع کنونی و آینده سوریه شکل گیرد.

"هیلاری کلینتون" بعد از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت که دو کشور آمریکا و ترکیه، در حال بحث درباره گزینه‌های مختلف از جمله ایجاد "منطقه پرواز ممنوع" برفراز مناطق تحت تصرف شورشیان، برای حمایت از مخالفان سوری جهت سرنگونی "بشاراسد" هستند.

در پی اظهارات "کلینتون"، "فلینت لوریت" با حضور در شبکه خبری  چینی "CCTV"، به بحث در زمینه ابعاد نبرد سوریه پرداخت.

 * رویکرد سیاسی منطقی و پرهیز از نظامی‌گری، راه حل بحران سوریه است

" فلینت لوریت " به همراه دیگر مهمانان حاضر در برنامه از جمله "جیا ژیادونگ" کارشناس اندیشکده مطالعات بین‌المللی از چین و نیز " سید محمد مرندی" استاد دانشگاه تهران، بر خلاف نظر " پولاک"، بر این باور بودند که تنها راه برای حل بحران سوریه، از طریق یک روند فراگیر سیاسی است.

 

* توازن قوا و مقابله با ایران، محور اصلی تحرکات آمریکا است

در این بین" فلینت لوریت " با متمرکز کردن گفته‌های خود به بحث اصلی اذعان داشت که آمریکا و شرکای منطقه‌ای این کشور، سعی می‌کنند تا از سوریه برای جابجایی توازن قوا در خاورمیانه و به شکلی که برای ایران بد باشد، استفاده کنند.

وی در این باره گفت: این راهبرد در نهایت شکست خواهد خورد اما جامعه بین الملل نیز بدین خاطر، با چالش جهت یافتن راه‌هایی که مانع از بدترشدن اوضاع در سوریه شود روبروست و البته سعی می‌کند تا این مسئله را با روند سیاسی حل کند.

 *طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع، تکرار تلخ تاریخ است

"فلینت لوریت" در ادامه، ناراحتی چین و دیگر بازیگردانان بین‌المللی را که به لحاظ سوابق گذشته نگران ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا به اصطلاح "پناهگاه امن بشردوستانه" در سوریه هستند را تایید کرده و گفت: بعد از خاتمه جنگ سرد، هر زمان که آمریکا منطقه پرواز ممنوع یا به اصطلاح "پناهگاه امن بشردوستانه" را در عراق، سومالی، بوسنی و اخیرا لیبی ایجاد کرد، در نهایت منجر به مداخله نظامی شدید آمریکا و شرکایش در آن کشور، برای تغییر اجباری حکومت شد.

حال نیز کارشناسان آمریکایی، بخاطر تداوم "رقابت امنیتی" با ایران، در پی همین روند در سوریه هستند و سعی در القای این نکته دارند که آمریکا پیروز و ایران بازنده است.

در حالی‌که "پولاک" و "هادیک"، هفته گذشته نظراتشان را در این زمینه بیان کردند، روزنامه "نیویورک تایمز" طی یادداشتی به‌قلم "هاروی موریس"، به توضیح شباهت‌های "سوریه با ایران" پرداخت و تلاش کرد تا القا کند که ایران، نسبت به نبرد داخلی سوریه بدگمان است.

"موریس" در این باره گفت: "تغییر حکومت در جهان عرب، در واقع تا حد زیادی در دیدگاه ایران اثر منفی گذاشته است. رهبر اخوان السلمین مصر نیز به عربستان سعودی متمایل‌تر است تا به ایران. بنابراین، اگر حکومت فعلی علوی‌ها در سوریه برچیده شود، این به باور ایران، فقدان یک متحد غیرسنی است."

ولی تحلیل‌های ما با تحلیل‌های "موریس" و دیدگاه‌های وی درباره ایران و این‌که چگونه بهار عربی در توازن قوا در منطقه تاثیر گذار است، متفاوت است.

 * ایران قادر به حل بحران سوریه است

برای یافتن دیدگاه واقعی ایران در قبال سوریه، باید به فیلمی باعنوان "چگونه ایران می‌تواند به پایان بحران در سوریه کمک کند؟" که هفته گذشته از شبکه الجزیره پخش شد، اشاره کرد.

در این زمینه نیز "سید محمد مرندی" استاد دانشگاه تهران، شرح روشن و مختصری را از نقطه نظرات ایران درباره ضروریات و الزامات مورد نیاز جهت میانجیگری جدی در بحران سوریه، بیان کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها