يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۴۵۷۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۳۰ مرداد ۱۳۹۱
یک منتقد معتقد است سریال‌های ماه رمضان امسال موضوعات بسیار دم دستی داشتند و زیر خط متوسط حرکت می‌کردند.

«محمدتقی فهیم» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، درباره سریال‌های امسال ماه رمضان گفت: متاسفانه موضوع خیانت که در جشنواره فیلم فجر امسال شاهدش بودیم، گسترده‌تر شده و پایش کم کم دارد به تلویزیون می‌رسد.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌بینیم در سریال راز پنهان، شخصیت اصلی سریال درگیر خیانت به همسرش است و یکی از موضوعات سریال همین ماجراست. در سریال خداحافظ بچه نیز داستان اصلی سریال بر مدار پنهان‌کاری مرد با بازی آتیلا پسیانی به همسر اولش است. او به خاطر همین پنهان‌کاری دچار مشکل شده و مدام می‌ترسد که مبادا زن اولش از جریان خبردار شود.

فهیم در ادامه گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: سریال‌های ماه رمضان معمولا در کوتاه مدت به تولید می‌رسند و گاهی هم در حین تولید متن‌هایشان نوشته نشده است، همین موضوع بزرگ‌ترین لطمه را به کیفیت سریال‌ها می‌رساند. اگر سریال‌هایی نظیر مختارنامه یا یوسف پیامبر موفق می‌شوند به خاطر پروسه طولانی تولید است، اما این سریال‌ها دم دستی تولید می‌شوند و برنامه‌ریزی کوتاه مدت دارند و ...

وی افزود: البته این توجیه کار نیست و ضعف مدیریت است. آن هم با توجه به این موضوع که ما می‌دانیم هر سال ماه رمضان را در پیش رو داریم ولی انگار برای مدیران هیچ اهمیتی ندارد. مدیران فکر می‌کنند در هر حال مردم پای سفره افطار و در خانه هستند و هرچه ما بسازیم می‌بینند؛ به خاطر همین روی سریال‌ها کار نمی‌کنند و آن‌ها را جدی نمی‌گیرند، در حالی که مردم منتظر آن هستند و سریال‌ها با ماه رمضان مردم عجین شده است.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: حتی برخی از کسانی که در طول سال اقبالی به سریال‌های تلویزیون ندارند و بیشتر برنامه‌های ماهواره را تماشا می‌کنند، در طول ماه رمضان به خاطر فضای معنوی ایجاد شده به رسانه ملی رجوع می‌کنند و سریال‌های آن را دنبال می‌کنند.

وی گفت: ما هر سال با افت در سریال‌ها روبرو هستیم، البته هر سال نیز مخاطبان انتظارات‌شان بیشتر می‌شود، مثلا سریال «چمدان» اگر 5 سال قبل پخش می‌شد، مخاطبان بیشتری را کسب می‌کرد اما الان تکراری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه امسال سریال‌ها زیر خط متوسط بودند و شالکه این موارد را برنامه‌ریزی تشکیل می‌دهد، گفت: ما در حوزه‌های مختلفی می‌توانیم سریال بسازیم اما کارها امسال کاملا سطحی بود. مثلا اختلاس‌ها، آسیب‌های اجتماعی و ... همه می‌توانستند سوژه باشند؛ درحالی که مسائل دم دستی را دست می‌گیرند. مثلا اشاره به گران شدن مرغ با بیان چند دیالوگ دلیلی بر نقادانه بودن سریال نمی‌شود.

فهیم تصریح کرد: چرا ما ورود سرمایه‌داران بزرگ به چرخه اقتصادی کشور را سریال نمی‌کنیم؟‌ آن وقت سریالی مانند چمدان می‌سازیم که از سر و رویش کهنگی می‌بارد و همه تکرار است. ضمن اینکه مخاطب را به رویاپردازی کاذب می‌برد.

وی در پایان گفت: ما از موارد محتوایی غافل هستیم و یک شخصیت مهم در این سریال‌ها نداریم. مضامین دستمالی شده و تکراری هستند و به همین خاطر است که شخصیت در سریال‌ها وجود ندارد و قصه‌ها کاملا قدیمی است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها