کد خبر: ۷۶۱۵۵
زمان انتشار: ۱۴:۱۰     ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
شهید 'محمدعلی رجایی' دو روز قبل از شهادت طی سخنانی در جمع قاریان و حافظان قرآن ضمن تجلیل از رهبر معظم انقلاب گفت: آقای خامنه ای از عاشقان خاص قرآن هستند و برای خودشان عالمی دارند.

ايرنا: روز جمعه ششم شهریور سال 60 بود كه برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن خدمت رییس جمهوری قرآنی خود یعنی 'محمدعلی رجایی' رسیدند.

در ابتدای این مراسم كه در منزل شهید رجایی برگزار شد؛ یكی از قاریان آیاتی را تلاوت كرد و شهید رجایی با شنیدن آیات الهی منقلب شده و به قدری تحت تاثیر قرار گرفتند كه 45 دقیقه برای قاریان و حافظان قرآن صحبت كردند.

رییس جمهور مكتبی در این جلسه به قاریان و حافظان قرآن گفت: به عنوان یك برادر به شما قاریان توصیه می كنم كه بدانید وقتی پشت رحل قرآن نشسته اید یك سرباز فداكار برای انقلاب هستید و در این صورت زحمت شبانه روزی برای شما آسان می شود.

وی افزود: اگر چه باید از نقش عملی قرآن شروع كرد ولی من به عنوان یك تجربه شخصی معتقدم كسی كه اولین بار با صوت قرآن را خوانده، بزرگترین خدمت را از این طریق در فراگرفتن قرآن به ما كرده است.

رجایی ادامه داد: قرائت قرآن یكی از مهمترین مسائلی است كه در مكتب ما نقش داشته است. من این مساله را وقتی درك كردم كه به زندان رفتم و در آنجا دیدم اكثر دوستان در سلول های انفرادی با صوت زیبا قرآن می خوانند و همین صوت خوب قرآن بود كه افراد را به سمت اسلام كشانده بود، كما اینكه در تاریخ اسلام بسیاری از افراد با شنیدن صوت قرآن اسلام آوردند.

وی تاكید كرد: ما به عنوان یك مسلمان با خصوصیاتی كه داریم اگر در هر جمعی قرآن بخوانیم، غیرممكن است در فطرت های پاك انقلاب برپا نكند و در فطرت های آلوده كشش ایجاد نكند.

شهید رجایی در این قسمت از سخنان خود به قرائت قرآن امام جمعه تهران اشاره كرد و گفت: وقتی آقای (آیت الله) خامنه ای در نماز جمعه تهران سوره منافقون و جمعه را می خواند، به نمازگزاران احساس خاصی دست می دهد. البته زمینه خیلی موثر است تا اینكه انسان مشمول آیه 'وجلت قلوبهم' شود اما لحن ایشان به گونه ای است كه انسان گرما و گرسنگی را فراموش می كند. ایشان از عاشقان خاص قرآن هستند و برای خودشان عالمی هم دارند. خداوند این نعمت را برای انقلاب حفظ كند.

وی افزود: برای زیبا خواندن قرآن، صوت كافی هست اما لازم نیست. چون بسیاری از افراد هستند كه صدایشان خیلی خوب نیست ولی شیوه ای برای آنها پیدا می شود كه قرآن را زیبا بخوانند ولی در هرجا كه هستید جلسات مكرر و مفصلی از قرآن دائر كنید و سرمایه گذاری كنید.

رجایی سپس به برگزیدگان مسابقات قرآنی گفت: وظیفه دوم شما این است كه به بچه ها تاكید كنید، قرآن را حفظ كنند. به یاد دارم در سال های 40 تا 50 می گفتند مردم اردن همین طور كه صحبت می كنند آیات قرآن را در صحبت های خود ذكر می كنند و من آرزو می كردم كه چنین توفیقی را به دست آورم.

وی حفظ كردن قرآن را بسیار مفید دانست و گفت: زمانی كه قرآن را حفظ می كردم وسعت هدفم را نمی دانستم.

رجایی افزود: در سال های 45 تا 50 همیشه در جیب من دو چیز پیدا می شد. یك تكه كاغذ، صورت مساله ای بود كه به دانش آموزان می دادم تا حل كنند و یك كاغذ كه چند آیه قرآن را در آن می نوشتم و هر وقت در انتظار اتوبوس بودم آیات را حفظ می كردم.

وی ادامه داد: زمانی كه دستگیر شدم متوجه شدم بیش از 600 آیه از قرآن را حفظ بودم و وقتی به زندان انفرادی كه خود به تنهایی شكنجه بود، منتقل شدم، روز را به چند قسمت تقسیم كرده بودم و مقداری از روز را قرآن می خواندم. مثلا یك روز آیاتی را می خواندم كه با حرف 'الف' شروع می شد و روز بعد آیاتی كه با حرف 'ب' و همینطور تا آخر مرور می كردم.

رجایی افزود: بر اثر تكرار این آیات به مفاهیم قرآن بیشتر پی می بردم و چون به بسیاری از آیاتی كه می خواندم اعتقاد داشتم، این آیات ما را حفظ می كرد.

وی متذكر شد: در زندان عمومی دیگران را به تلاوت و حفظ قرآن تشویق و سفارش می كردم كه هفته ای یكی از سوره های كوچك قرآن را حفظ كنند و برای اینكه آن سوره ها را فراموش نكنند، آنها را تشویق می كردم تا سوره هایی را كه حفظ كرده بودند، در ركعت اول نمازهایشان بخوانند.

رجایی با بیان این مطلب كه سورهای حشر، یاسین و واقعه را به این روش مكرر در نماز می خوانده است، افزود: امیدوارم این سنتی كه در اردن بوده درایران نیز معمول شود و در آینده تعداد بسیاری در جامعه داشته باشیم كه حافظ قرآن باشند.

وی همچنین گفت: در زندان 11 دستور برای وارد شدن به قرآن پیدا كرده بودم كه اگر آن دستورات را خوب رعایت كنیم؛ به تدریج می توانیم قرآن را بفهمیم.

رجایی در ادامه گفت: این انقلاب یك انقلاب مكتبی است. یعنی اندیشه و معیار یا ایدئولوژی دارد و ممكن نیست كه یك انسان انقلابی، مكتبی باشد ولی از قرآن آن مكتب بی اطلاع باشد.

وی به قاریان و حافظان قرآن گفت: شما دیگر قاری قرآن به آن معنا نیستید. بلكه یك پاسدارید تا این انقلاب را حفظ كنید. انقلاب در قرآن است. وقتی قرآن می گوید 'فاقروا ماتیسر من القرآن' خداوند دستور داده كه قرآن را بخوانیم و در آن حكمت ها وجود دارد و زیبا خواندن باید در برنامه ما باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها