کد خبر: ۷۶۸۲۷
زمان انتشار: ۱۸:۴۳     ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
واقعیت نبرد حلب ادامه یک جنگ واقعی تمام عیار است که غرب و برخی کشورهای عربی با تحریک شبه نظامیان و تشویق القاعده به سوریه تحمیل کردند، هم اکنون حلب محل درگیری نیروهای مورد حمایت غرب با ارتش سوریه و مردم مقاوم است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به سوریه، جنگ حلب خلاصه‌ همه داستان کشمکش بین‌المللی و داخلی کنونی بر سر سوریه است. بی‌شک چند روز آینده پایان این جنگ را ترسیم نخواهد کرد اما یکی از مهم‌ترین فصل‌های تحولاتی را رقم خواهد زد که به بحران سوریه معروف شده است. حضور تمام عیار تروریست‌ها در این شهر و نبرد سنگین ارتش با آنها سبب شد تا به واکاوی دقیق و رمزگشایی از اتفاقات حلب بپردازیم اما قبل از پرداختن به بحث جنگ لازم است موقعیت ‌جغرافیایی و سوق الجیشی حلب را تشریح کنیم. 

شهر حلب که در شمال غربی سوریه واقع شده است، به دلیل قرارگرفتن در یک موقعیت کاملاً مهم و استراتژیک، شهری کلیدی در عرصه تجارت سوریه است. این شهر که در حال حاضر حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد، از مهمترین مراکز صنعتی، تجاری و کشاورزی سوریه است، البته از قدیم‌ترین شهرهای این کشور است که از چند قرن پیش تاکنون به یک شهر صنعتی معروف بوده است.

موقعیت جغرافیایی شهر حلب

استان حلب در شمال غرب سوریه واقع شده و دارای جنگل‌های سرسبز، زمین‌های حاصلخیز است. از لحاظ تقسیمات اداری حلب به 8 منطقه تقسیم می شود. رودخانه های زیادی در این استان وجود دارد که از جمله می توان به رود عفرین به طول 113 کیلومتر و یک دریاچه به نام دریاچه 17 میسان اشاره کرد که سد بزرگی نیز بر روی آن ساخته شده است. شهرهای باب ، منیج ،عین العرب ، مارع ، اعزاز ، جرابلس ، عفرین ، دیر حاضر ، تل رفعت و السفیر از جمله شهرهای مهم این استان است.

موقعیت استراتژیک شهر حلب

از لحاظ استراتژیک حلب توانسته به قطب اقتصادی تبدیل شود و مسیر ترانزیتی میان چین، عراق، اروپا، ایران و مصر مطرح گردد. این شهر از قدیم تاکنون یکی از قطب های مهم اقتصادی منطقه محسوب می شده است.

صنعت در حلب

همانگونه که مطرح شد، حلب از قدیم یک شهر صنعتی بوده و در زمینه تولید پارچه، نخ ریسی، صابون سازی، تولید روغن زیتون و تولید مواد غذایی بسیار پتانسیل بالایی دارد. این شهر نه تنها در سوریه بلکه در کل کشورهای عربی در زمره مهمترین شهرهای صنعتی قرار دارد. از صنایعی که در این شهر وجود دارد می‌توان به « تولید دستگاه و لوازم برقی ، تولید تجهیزات سنگین صنعتی ، ابزار آلات کشاورزی ، کارخانه تولید بولدوزر و تراکتور ، آهن و فولاد ، تولید اتاق خودرو ، لوازم یدکی خودرو ، صنعت سرامیک، لباس ، روغن های مختلف ، چوب ، لوازم کامپیوتر ، صنایع غذایی ، پلاستیک ، فرش، کالاهای تزئینی طلاکوب شده، مواد شوینده و پاک کننده ، پتروشیمی و لبنیات.

ساکنان حلب

به طور کلی، بیشتر ساکنان حلب عرب هستند و کرد و ارمنی نیز در این استان زندگی می‌کند، این استان از جمله مناطقی است که کردهای زیادی در آن زندگی می‌کنند.

رمز گشایی از نبرد حلب

آنچه در حلب می‌گذرد، ادامه یک جنگ واقعی تمام عیار است که غرب و برخی کشورهای عربی به سوریه تحمیل کردند. غرب با استفاده از معارضان مسلح و گروه‌های سلفی جهادی و تشویق القاعده وارد حلب شده است. هم اکنون حلب محل درگیری نیروهای مورد حمایت غرب و برخی از کشورهای عربی با ارتش سوریه، مردم مقاوم حلب و سوریه است.

در حلب یک جنگ برنامه‌ریزی شده در جریان است که حامیان شبه نظامیان مسلح و حامیان تز فروپاشی دولت سوریه تمام ابزارها، تمام شیوه‌ها و شگردهای خود را بکار گرفته‌اند.

در همین راستا با نزدیک شدن به پاکسازی شهر حلب، خبرگزاری فارس قصد دارد در چندین شماره گزارش پی در پی، پرونده نبرد حلب را رمزگشایی کند تا مخاطبان بتوانند از واقعیت آنچه در صحنه نبرد این شهر اتفاق می‌افتد بیشتر آگاهی یابند. 

"فعالیت‌های ارتش سوریه"، "موقعیت سنجی حلب"، "مکان یابی تروریست‌ها"،"علل انتخاب حلب برای آشوب و درگیری"،"ظرفیت‌های حلب برای معارضان و دولت سوریه"،"کالبد شکافی نیروهای حاضر در حلب"، "چرا حلب به فتنه نپیوست"، "نقشه‌ها و توطئه‌های ترکیه در حلب"، "حلب و آینده دمشق" از جمله موضوعاتی است که در سلسله گزارش‌های رمزگشایی از نبرد حلب منتشر خواهد شد.

گزارش از : روح الله قاسمیان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها