کد خبر: ۷۷۰۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
هاشمي رفسنجاني برای نخستین بار از واژه "خوارج" براي تحليل برخي رفتار‌ها كه به زعم وي افراط‌گرايي محسوب مي‌شود، استفاده كرد. و در ادامه چندي پيش تیمور علی‌عسگری، مشاور پارلمانی مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت طی یادداشتی از معنا و منظور هاشمي از به‌كار بردن واژه "خوارج" پرده برداشت.
باشگاه خبرنگاران ،  اخيرا اقدامات و تحركات خاص و مشكوكي براي تخريب شان و جايگاه برخي از چهره‌ها كه در واقع از پشتوانه‌هاي فكري و تئوريك نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شوند، آغاز شده است.

اما شايد اظهارات چندي پيش اكبر هاشمي رفسنجاني و خلق و جعل واژه‌‌هايي مانند "استبداد عوام" و "خوارج" آغازي بر هجمه به برخي از چهره‌هاي تئوريك حوزه علميه قم بود.

هاشمي با اعلام نارضایتی از اعتراضات مردمي صورت گرفته نسبت سيد حسن خميني در سالگرد ارتحال امام (ره) مدعي شده بود: این رفتارهای افراطی نمود بارز "استبداد عوام" است که اگر جلوی آن گرفته نشود به اصل نظام آسیب می‌زند.

وی با ابراز تاسف از آنچه آنرا افراطی‌گری خواند، گفته بود: افراط و عوام‌فریبی در طول تاریخ و از زمان امام علی(ع) به عنوان "خوارج" تاکنون بوده‌اند و امروز هم به اشکال و شیوه‌های جدید و نو وجود دارد.

اين براي نخستين بار بود كه هاشمي رفسنجاني از واژه "خوارج" براي تحليل برخي رفتار‌ها كه به زعم وي افراط‌گرايي محسوب مي‌شود، استفاده كرد.

اما در ادامه چندي پيش تیمور علی‌عسگری، مشاور پارلمانی مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت و از مريدان اكبر هاشمي رفسنجاني، طی یادداشتی از معنا و منظور هاشمي از به‌كار بردن واژه "خوارج" پرده برداشت.



 تيمورعلي عسگري در يادداشت خود تلویحا به علامه مصباح یزدی اشاره دارد و می‌نویسد: در سال‌های اخیر و در مقطع التهاب سیاسی پیش آمده در کشور به وسیله سرحلقه‌های جریان تحجر و مخالفان تفکر امام خمینی بازسازی و به جریان افتاد؛ نفوذ فرهنگی آنان در حوزه و مراکز فرهنگی حساس دیگر، بسط پیدا نمود و طرح مطالبات دینی در شکل افراطی، التهابات اخیر را سبب شد.

وي در بخش دیگری از این یادداشت با به كاربردن عبارت خوارجي كه مقر آنها در قم است، مدعي مي‌شود: نوع رفتار و شکل موضع‌گیری حضرات انقلابی‌نما که خود را صاحب بصیرت دینی دائمی می‌دانند، ثابت‌کننده این مطلب است که آنها حسرت ولایت دوران شاه را در سر می‌پروانند... [اینان] روزی احمدی‌نژاد را برای ایجاد التهاب و تخریب، مائده آسمانی معرفی می‌کنند و جهت پیروزی قهری و کامل او توصیه به دعا و روزه و نذری می‌کنند و روزی او را در دام جریان انحرافی دیده و اسیر سحر ساحران می‌دانند...


* آيت الله مصباح يزدي كيست؟

آيت الله محمد‌تقی مصباح يزدي، 17 ربیع الاول سال 1353 (ه.ق) در شهر يزد متولد شد؛ ايشان در 17 سالگی به همراه خانواده برای تحصیل به نجف عزیمت کرد‌ اما بعد از یک سال به علت مشکلات مالی و شغلي پدر به ایران بازگشت و در قم مشغول تحصیل شد.

آيت‌الله مصباح در محضر بزرگاني مانند آیت الله بروجردی، آیت‌الله اراکی و حضرت امام خمینی(ره) درس خواند؛ پیشرفت وي در فقه و اصول به قدری بود که در 23 سالگی به صاحب نظري در حوزه فقه تبديل شد و از 27 سالگی دیگر از کسي تقليد نکرد.

مشوّق اصلی وي در پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی، آیت الله‌العظمی بهجت بود‌ چرا که ايشان همواره تاکيد داشتند: "اگر کسي که به مسائل علمی و معنوی تقيّد دارد به اوضاع سیاسی و اجتماعی نپردازد، روزگاری مي‌آيد که جو سیاست اجتماع به دست نااهلان مي‌افتد و جامعه را از مسیر خودش منحرف مي‌کند."


آیت‌الله مصباح یزدی یکی از فقهایي است که به اذعان مخالفان، در حوزه علمیه شخصیتی در تراز وی را کمتر می‌توان یافت. تعریف "ولایت" از ديدگاه آيت‌الله مصباح يزدي بیشترین قرابت را با نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دارد. امام خمینی (ره) ولایت فقیه را "ولایت رسول الله" می‌دانست و به همین زماني که پیش‌نویس قانون اساسی را به محضرشان بردند، ايشان آنچه در قانون اساسی در خصوص این ولایت آمده بود را حداقلی برای این شأن دانستند.

آیت الله مصباح یزدی نیز بر این معنا تاکید دارند که "ولایت فقیه" مسئله‌اي نیست که تنها در حوزه دنیا قرار گیرد و ارتباطی با عالم حقیقت داشته باشد. وي ولایت فقیه را نایب امام عصر(عج) می‌داند که از سوی پروردگار موید به تاییدات الهیه است.

این تفاوت نگاه به مسئله ولایت فقیه و قائل شدن به قدسی بودن آن برای بسیاری از جریانات قابل قبول نبوده و به همین دلیل در دوران دوم خرداد بیشترین تخریب‌ها و تهمت‌ها نسبت به ايشان صورت گرفت. هر چند تفاوت‌های نگاه آیت‌الله مصباح یزدی با این جریانات در همین مسئله خلاصه نمی‌شود، اما نقطه عطف مبارزه با ايشان از اين ناحيه کليد خورد لذا شناخت انديشه‌ها و مباني فکري آيت‌الله مصباح ما را در جهت دريافت واقعيت‌ها ياري مي‌کند.

* فعاليت‌هاي علامه مصباح يزدي

علامه مصباح يزدي در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و در جهت اصلاح و بازسازی نظام حوزه، نقش فعالی ایفا کرد. وي همچنين بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) را در قم پایه‌گذاری کرد.

آيت الله مصباح در سال 74 از سوي مقام معظم رهبري به عنوان رئیس مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) منصوب شد، وي همچنين ریاست شورای‌ عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و عضويت جامعهٔ مدرسین حوزه علمیه قم را نيز دارد.

* آغاز موج حملات به آيت‌الله مصباح

در دوران دوم خرداد روزنامه‌های زنجیره‌ای به مدیریت سعید حجاریان و روزنامه صبح امروز موج اول تخریب آیت‌الله مصباح یزدی را آغاز کرد.  دليل اين حملات ناجوانمردانه سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی در خطبه‌های نماز جمعه و روشنگری‌های وي درباره عملکرد جریان اصلاحات بود.

در انتخابات نهم ریاست جمهوری و نقش درخشان آیت‌الله مصباح در گفتمان‌سازی از فرمایشات مقام معظم رهبری موجب شد تا شکست خوردگان این انتخابات، موج دوم حملات علیه رئیس موسسه امام خمینی(ره) را ساماندهی کنند.

پس از دوران دورکاری احمدی‌نژاد و پیش آمدن برخي مسایل در دولت که عمدتا تحت تاثیر نفوذ جریان انحرافی و غفلت رئیس جمهور صورت گرفت و بعد از مواضع صریح و شفاف آیت‌الله مصباح در برابر جریان انحرافی، دشمنان دیرینه آیت الله مصباح از یک سو و زخم خوردگان و شکست خوردگان در عرصه انتخابات 84 و 88 از سوی دیگر، وارد عرصه شده و به خیال خود زمینه مناسبی برای حمله و تهاجم مجدد به ایشان یافته‌اند.

*تعابير منحصر به فرد مقام معظم رهبري درباره آيت‌الله مصباح

دفاع جانانه آیت‌الله مصباح از چارچوب نظری انقلاب اسلامی در مقابل موج گسترده شبهات و حملات نظری به حریم انقلاب در دوره حاکمیت اصلاحات موجب شد، رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان "مطهری زمان" یاد کرده و از مجاهدت نظری ایشان در عرصه دفاع از حریم نظری گفتمان انقلاب اسلامی تجلیل کنند.

رهبر انقلاب درباره آیت‌الله مصباح تأکید می‌کنند:  «بنده نزديك به 40 سال است كه جناب آقاى مصباح را مى‌شناسم و به ايشان به عنوان، يك فقيه، فيلسوف، متفكر و صاحب نظر در مسايل اساسى اسلام ارادت دارم؛ اگر خداى متعال به نسل كنونى ما، اين توفيق را نداد كه از شخصيت هايى مانند علامه طباطبائى و شهيد مطهرى استفاده كند، اما به لطف خدا اين شخصيت عزيز و عظيم القدر، خلاء آن عزيزان را در زمان ما پر كرده است.»


مقام معظم رهبري طي ديدار ديگري با دانشجويان در خصوص شخصيت آيت‌الله مصباح فرمودند: "من خدا را شكر و حمد مى‌كنم كه نسل جوان ما در سراسر كشور به ايشان (آيت الله مصباح يزدى) شديداً علاقمند و قدردان است."

همچنين آيت‌الله خامنه‌اي در بيان ديگري درباره جايگاه علمي آيت‌الله مصباح اظهار داشته‌اند: "به نظر من يكى از چيزهايى كه مى‌تواند خيلى كمك كند به اين قضيه، اين است كه از كتاب‌هاى شهيد مطهرى، از معارفى كه امروز بزرگانى بحمدالله هستند؛ از قبيل آقاى مصباح و ديگران كه واقعاً مبانى فكرى اسلامى دست اين‌هاست؛ از اين‌ها استفاده كنند. حتى مى‌شود اين ها را ساده كرد. شما مى‌توانيد اين كار را بكنيد..."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها