کد خبر: ۸۱۳۵۲
زمان انتشار: ۰۹:۵۷     ۰۴ مهر ۱۳۹۱
شبكه سي ان ان جاي آينده نگري در سياست هاي آمريكا مقابل ايران را خالي دانست و دست ايران را در اين زمينه بالاتر توصيف كرد.

به گزارش کیهان، وب سايت سي ان ان در تحليل خود با عنوان «آمريكا چگونه بايد با ايران اتمي روبرو شود؟» تصريح مي كند: واشنگتن هنوز نمي داند چگونه با برنامه هسته اي ايران مواجه شود. اما اكنون در آستانه انتخابات رياست جمهوري زمان آن رسيده كه راه حل درستي براي اين مسئله پيدا شود. جاي آينده نگري در سياست هاي آمريكا در قبال ايران خالي است. تحريم هاي سنگين تر و تهديد به درگرفتن جنگ نيز رفتار ايران را عوض نكرده است. آمريكا در واقع نمي داند كه چطور ايران را مغلوب كند.

تحليلگر سي ان ان خاطرنشان كرد: تحريم ها چون بركتي بر سر ايران نازل شده و نوعي اتحاد سياسي را در ميان جناح هاي سياسي ايران پديد آورده است. جناح هاي سياسي ايران علي رغم اختلافات عميق سياسي، درباره ادامه ظرفيت خاصي از غني سازي توافق دارند. ايران زير بار تحريم ها بيشتر به خودش متكي شده است. تحريم ها ايران را ماجراجوتر نيز كرده و اين كشور تاكتيك هايي را براي دور زدن تحريم ها به كار گرفته است.

در ادامه اين تحليل مي خوانيم: تحريم ها طرز فكر جمهوري اسلامي را نيز تقويت كرده است. جمهوري اسلامي مي گويد اگر جنگ بهاي مقابله با آمريكا است از آن ابايي ندارد. از سويي طبقه متوسط ايران با تجربه جنگ هشت ساله با عراق بلد است كه چطور در شرايط جنگي زندگي را به پيش ببرد.

سي ان ان تاكيد كرد: تهديد جنگ و حمله نظامي انگيزه هاي ايران را روشن تر كرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي گويد اگر ايران هدف حمله قرار بگيرد چه مواضع آمريكا و چه مواضع اسرائيل را هدف اقدامات تلافي جويانه قرار مي دهد. سپاه مي گويد شانس برنده شدن سربازان ايراني در يك جنگ منطقه اي بسيار بالاتر است.

اين شبكه آمريكايي معتقد است: تهديدها از سويي به ايران اين فرصت را داده تا از نظر اخلاقي دشمنش را خلع سلاح كند. تهران باور دارد كه بعيد است هدف حمله قرار بگيرد زيرا آمريكا درگير جنگ در عراق و افغانستان است. اسرائيل نيز تا زماني كه در محاصره نيروهاي اسلامگرا در غزه و مصر و اردن و سوريه است بعيد است به ايران حمله كند. در بقيه جهان عرب نيز به سختي مي توان كسي را يافت كه از حمله اسرائيل به ايران حمايت كند.

بينوش تحليلگر وب سايت سي ان ان در ادامه اين تحليل خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي مي گويد وقايع منطقه اي به نفع اين كشور است زيرا ديگر جنبش هاي اسلامگرا در منطقه عليه اسرائيل و آمريكا كار مي كنند. آمريكا نيز مانند ايران حرف و حديث زياد دارد، اما ابزار كارش مانند ايران نيست. آمريكا مي گويد تحريم ها و تهديد به جنگ ايران را تسليم خواهد كرد اما وقتي برعكسش را مشاهده مي كند خواستار زمان بيشتر براي تاثير عميق تر تحريم ها بر ايران و به تاخير انداختن گزينه جنگ مي شود.

اين تحليل مي افزايد: واشنگتن معتقد است كه مي توان با ايران به توافق رسيد اما گيج شده و نمي داند كه بايد چه كرد. واشنگتن مي داند كه شركاي بزرگ اقتصادي ايران يعني روسيه و چين از تحريم ها حمايت نمي كنند پس به سراغ متحدان ايران مثل دولت لبنان مي رود و آنان را ترغيب مي كند تا به تحريم هاي اقتصادي عليه ايران احترام بگذارند. اين طفره روي ها و مانع تراشي ها منجر به خودفريبي مي شود. چه در دوره اوباما و چه رقيب انتخاباتي او رامني، واشنگتن بايد حدس و گمان و طفره را كنار بگذارد و به اصول پايبند بماند.

سي ان ان با دفاع تلويحي از پذيرش ايران هسته اي نوشت: راه حل مسئله از اعتراف به اين موضوع آغاز مي شود كه در صورت رسيدن تهران به دانش توليد بمب اتم، ايران اولين كشوري نخواهد بود كه آمريكا در جلوگيري از اتمي شدنش شكست مي خورد. ايران اتمي حتي اگر به توانايي سلاح اتمي دست يابد نبايد به معناي پايان بازي باشد. آمريكا بايد بداند كه متقاعد كردن ايران به نساختن بمب شايد از طريق رابطه با ايران آسانتر باشد. دكترين نظامي فعلي ايران استفاده از سلاح كشتار جمعي را رد مي كند. در نهايت، واشنگتن بايد ضرب الاجلي دوطرفه را با ايران تعيين كند تا به يك راه حل برد- برد برسند. آمريكا براي اين كار مي تواند اسرائيل و همسايگان عرب ايران را درباره آينده منع تكثير سلاح در خاورميانه گرد هم آورد و همزمان مذاكره با ايران را نيز ادامه دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها