أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۸۲۵۶۴
زمان انتشار: ۱۵:۱۶     ۰۹ مهر ۱۳۹۱
به گزارش خبرنگار سیاسی عصرامروز، سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور دوره اصلاحات، در دیدار با جمعی از نیروهای اصلاح طلب و مردم استان مازندران مطالبی را در خصوص شرایط فعلی اصلاح طلبان و ورود آنها به انتخابات عنوان کرد.

خاتمی در این سخنرانی از "کلید واژه‌هایی" استفاده می کند که سابقا توسط شخص وی و دیگر اصلاح طلبان چون موسوی و کروبی پیش از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری استفاده می شد؛ کلید واژه هایی که مقدمه آشوب های پس از انتخابات و فتنه 88 را فراهم کرد.

در ادامه به بخش هایی از سخنرانی رئیس دولت اصلاحات و کلیدواژه های مورد استفاده اشاره می شود؛

1- فضا برای انتخابات باز شود

وی در بخشی از صحبت های خود با طرح این پرسش که آیا اصلاً انتخابات پرشور برگزار می شود؟ خاطرنشان کرد: ممکن است خود ما هم در گذشته اشتباهاتی کرده باشیم، اما بالاخره اگر می خواهیم انتخابات پرشور باشد باید فضا باز شود.
 
2- فضای امنیتی از بین برود

خاتمی ادامه می دهد: باید فضای امنیتی از میان برود.
 
3- نیروهای نظامی در انتخابات دخالت نکنند

وی می افزاید: نیروهای امنیتی و نظامی در امر انتخابات دخالت نکنند و این امر باید تضمین شود. 

4- انتخابات آزاد برگزار شود

رئیس بنیاد باران در ادامه مدعی می شود: ما واقعا نمی خواهیم برای قدرت تلاش کنیم و زمینه آن هم الان فراهم نیست، زیرا راه مطلوب رفتن از مسیر فعالیت های مدنی است که متأسفانه خیلی از راه ها بسته شده است. می خواهیم در صحنه حضور داشته باشیم و از اسلام و انقلاب و حقوق و حرمت مردم دفاع کنیم و از روشهای موجود انتقاد کنیم؛ اگر راه فعلی درست است چرا جلو مخالفان و منتقدان گرفته می شود. البته اگر انتخابات آزاد برگزار شود و نقدها هم بشود، مردم انتخاب می کنند؛ این آزادی انتخاب است که برای ما مهم است نه اینکه چه کسی انتخاب می شود. 

5- اشاره به رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب

وی می افزاید: من بارها گفته ام که حذف اصلاح طلبان و همه منتقدانی که عملاً پای بند قانون اساسی هستند، زمینه دادن به کسانی است که می خواهند اصل انقلاب و جمهوری اسلامی نباشد. جدا کردن نسل جوان از اصلاح طلبان و جلوگیری از ارتباط تشکیلاتی آنان، به نفع حکومت نیست و به زیان همه است. در چنین شرایطی جریان هایی بخصوص برای نسل جوان محور و مطلوب می شوند که نه درد اسلام دارند و نه درد ایران. 

6- کلید واژه ای که در فتنه 88 نبود!

خاتمی به جز استفاده از کلید واژه های فتنه 88، بهانه جدیدتری را هم برای "آلوده کردن" فضای انتخابات پیش رو دارد که این بهانه جدید، چیزی نیست جز "حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد" که مطمئنا دستاویز مناسبی برای ایجاد تشکیک در سلامت انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری و فنته ای جدید خواهد بود.

وی در همین رابطه تاکید می کند: حالا فرض کنیم ما بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم؛ وقتی که خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی در حصر هستند، این همه زندانی سیاسی داریم و پرونده های زیادی معلق مانده است، آیا بخش قابل توجهی از مردم نسبت به شرکت در انتخابات اشتیاق نشان می دهند؟ و آیا اصلاً انتخابات پرشور برگزار می شود؟ ممکن است خود ما هم در گذشته اشتباهاتی کرده باشیم، اما بالاخره اگر می خواهیم انتخابات پرشور باشد باید فضا باز شود، فضای امنیتی از میان برود و نیروهای امنیتی و نظامی در امر انتخابات دخالت نکنند و این امر باید تضمین شود. 

7- انتقاد از قانون اساسی

خاتمی می افزاید: اگر اصل ۵۶ قانون اساسی که حق حاکمیت ملت بر سرنوشت را به رسمیت می شناسد مبنا باشد، هرکس در این کشور در چارچوب قانون عمل کند از تمام حقوق یک شهروند جمهوری اسلامی از جمله انتخاب شدن و انتخاب کردن برخوردار است. البته می توان از همین قانون اساسی هم انتقاد کرد، ولی براندازی نکرد. ولی امروز اگر کسی انتقاد داشت و بیان کرد می گویند این فرد التزام به اسلام و قانون اساسی ندارد و لذا رد صلاحیت می شود! 

8- اشاره به سرکوب ها و تنگناها

خاتمی ادامه دهد: اتفاقا اگر فضا باز شود و هرچه به این سو برویم، هم انقلاب محفوظ می ماند، هم بدبینی ها کم می شود، هم عقلانیت. خدا را شکر می کنم که با وجود همه سرکوبها و مشکلات و تنگناها، تفکر اصلاح طلبی جایگاه خوبی را در جامعه دارد. البته من هم معتقدم که افت پیدا کرده است و در دو، سه سال اخیر بعضی از جوانان از اصلاح طلبان نا امید شده اند و می گویند چه چیزی اصلاح شود؟ ما هم می گوییم راهی جز اصلاح طلبی نداریم و براندازی را نمی خواهیم و با کسانی هم که آن را می خواهند رابطه نداریم. تازه اگر خدای ناخواسته اوضاع به هم بخورد وضع همه بدتر خواهد شد. باید همین چارچوب حفظ شود اما نباید دایره نظام را تنگ کرد تا افراد بیشتری خود را درون آن حس کنند و از منابع کشور هم استفاده بهتری شود. درست است که ما نباید در برابر مطامع بیگانه تسلیم شویم، اما دامن زدن به دشمنی و هزینه گذاشتن روی دوش مردم که کار عاقلانه ای نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
احمد67
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
آغاز فتنه جديد .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها