کد خبر: ۸۶۰۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۲۴ مهر ۱۳۹۱

خراسان نوشت:

دولت در سال ۸۵ براي رفع مشکلات جوانان (اشتغال و ازدواج) صندوق مهر رضا را تأسيس و به تدريج براي تسهيل در دريافت وام ازدواج، سامانه اينترنتي را راه اندازي کرد، اما ايجاد همين سامانه باعث شده است روند پاسخگويي بانک ها براي پرداخت وام ازدواج طولاني تر شود. به اين معني که اگر شهروندي متقاضي وام ازدواج باشد و به بانک مراجعه کند، اين پاسخ را از رئيس بانک مي شنود که اسم بانک ما فعلاً در فهرست، بانک هاي پرداخت کننده وام ازدواج قرار ندارد و تا زمان رويت اسم بانک در فهرست،وام ازدواج پرداخت نمي شود. در بخش ثبت نام سايت هم فقط نام ۲ بانک دولتي پست بانک و مسکن ديده مي شود. در ۶ ماه اول سال جاري بيش از ۷۷ هزار جوان در استان ازدواج کرده اند؛ اين در حالي است که در مجموع سهميه اين ۲ بانک پرداخت حدود ۴ هزار فقره وام است و ارسال ۲۰ پيامک در مدت ۱۷ روز هم نشان دهنده انتقاد شهروندان از پرداخت نشدن وام ازدواج در بانک ها، طولاني شدن روند پاسخ گويي بانک ها و رعايت نکردن دستورالعمل بانک مرکزي براي ضمانت يک نفر براي هر زوج است.


تلفن هاي سامانه پاسخ گو نيست!
 
يکي از متقاضيان وام ازدواج در گفت و گو با خراسان رضوي مي گويد: از شهريورماه درخواست وام را تکميل و بانک مسکن شعبه احمدآباد را انتخاب کرده ام. اما اين شعبه مي گويد: «اعتبار به ما پرداخت نشده است.»وي به وعده مسئولان براي پرداخت وام در طول ۳-۲ هفته اشاره مي کند و مي افزايد: نه تنها اين وعده عملي نشده است بلکه تلفن هاي تماس در سايت تسهيلات ازدواج هم پاسخ گو نيست.
 
روند طولاني تأييد شدن فرم اينترنتي
 
مقصودي متقاضي ديگري که پست بانک را به عنوان بانک مرجع پرداخت وام ازدواج انتخاب کرده است، مي گويد: چرا روند تأييد ثبت نام طولاني است با پست بانک تماس گرفته ام، گفته اند: بايد جوابش از طريق سايت بيايد.وي درباره موضوع ضمانت هم مي گويد: پدر و مادرم هر دو کارمندند و مشکلي از اين بابت ندارم؛ فقط روند تأييد فرم اينترنتي، طولاني است.
 
چند پيامک
 
* اين همه وعده براي ۵ ميليون وام ازدواج چه شد؟ حالا حتي همان ۳ ميليون تومان را نمي دهند، گناه ما جوانان چيست؟
 
*هفت ماه است که ازدواج کرده ام ولي از وام ازدواج هيچ خبري نيست تا کي بايد صبر کنم؟
 
*۸ ماه است که براي دريافت وام ازدواج اقدام کرده ام اما هنوز تعيين شعبه نشده است.
 
ما هم براي پي گيري اين مشکل جوانان به چند شعبه از بانک هاي مختلف شهر سري مي زنيم.بانک ملي شعبه فلسطين اولين بانکي است که به آن مراجعه مي کنم.از خلوتي بانک استفاده مي کنم و به پشت باجه اي مي روم. مسئول پرداخت تسهيلات بانک در پاسخ به اين سوال که آيا اعتبار وام ازدواج رسيده است، مي گويد: اگر در سامانه تسهيلات وام ازدواج ثبت نام کرده باشيد و اسم بانک ملي در فهرست قيد شده باشد، با توجه به آدرس محل سکونت نزديک ترين شعبه به شما معرفي مي شود و با در دست داشتن پرينت کد رهگيري مي توانيد براي دريافت وام ازدواج مراجعه کنيد.وي مي افزايد: بانک ها دخل و تصرفي در پرداخت وام ندارند و سهميه آن ها توسط سامانه بانک مرکزي مشخص مي شود.وي در پاسخ به اين سوال که چه مدتي است وام پرداخت نکرده ايد، مي گويد: از دو ماه گذشته وامي پرداخت نشده است.
 
نمي توانيم اقساط را وصول کنيم؛ ۲ ضامن بايد داشته باشيم
 
از او درباره تعداد ضامن براي دريافت وام ازدواج مي پرسم که مي گويد: براي هر يک از زوج ها ۲ نفر ضامن داراي نامه کسر از حقوق نياز است يعني هر دو ضامن هم براي عروس و هم براي داماد ضمانت مي دهند.وي در پاسخ به اين سوال که چرا طبق دستور بانک مرکزي مبني بر ضمانت يک نفر براي زوج ها عمل نمي کنيد، مي گويد: ما [با عمل به دستورالعمل بانک مرکزي] نمي توانيم اقساط را وصول کنيم و بايد ۲ نفر ضامن داشته باشيم.
 
يک ضامن براي هر نفر
 
بانک سپه شعبه فلسطين هم خلوت است. با رئيس بانک گفت و گو مي کنم و از وام ازدواج مي پرسم. او مي گويد: اگر اسم بانک در سايت تسهيلات ازدواج قيد شده باشد، متقاضي مي تواند شعبه را انتخاب کند. با انتخاب شعبه فهرست افراد متقاضي به مديريت بانک ارائه مي شود و اين افراد مي توانند وام دريافت کنند.وي درباره تعداد افراد ضامن براي پرداخت وام مي گويد: براي هر نفر، ضمانت يک کارمند رسمي داراي نامه کسر از حقوق نياز است.به بانک ملت شعبه سناباد مراجعه مي کنم. رئيس اين بانک هم گويا خيالش از اين که نام بانکش در فهرست نيست، راحت است و مي گويد: اگر بانک ملت در سايت تسهيلات ازدواج سهميه داشته باشد، اين وام را مي پردازيم.وي مي افزايد: براي هر نفر از وام گيرندگان يک ضامن داراي نامه کسر از حقوق لازم است.
 
اين حرف ها شعار است
 
رئيس يکي از شعبه هاي بانک تجارت هم از خلوتي بانک استفاده کرده و در حال گفت و گو با يکي از دوستانش است. از او درباره وام ازدواج سوال مي کنم. او مي گويد: براي دريافت وام ۳ ميليون توماني به يک نفر ضامن نياز است اما اگر داراي شرايط خاصي مثل پايين بودن مهريه، سن کم داماد و دانشجو بودن و... باشيد و وام ۵ ميليون توماني به شما تعلق بگيرد ۲ نفر براي ضمانت وام گيرنده نياز است.وي در پاسخ به اين سوال که چرا به دستورالعمل بانک مرکزي مبني بر کافي بودن يک نفر ضامن براي وام هاي زير ۱۰ ميليون تومان عمل نمي کنيد، مي گويد: «اين حرف ها شعار است.»
 
کاهش سهميه بانک مسکن به ۱۷ درصد
 
معاون اعتبارات مديريت شعب بانک مسکن خراسان رضوي هم در پاسخ به اين سوال که دليل پرداخت نشدن وام ازدواج در اين بانک چيست، مي گويد: بيش از ۷ هزار و ۵۰۰ متقاضي در سال جديد بانک مسکن را در سامانه تسهيلات بانک مرکزي انتخاب کرده اند، در حالي که مجموع اعتبار ما پاسخ گوي نياز ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است.
 
حميدي مقدم مي افزايد: به دليل کاهش سهميه اعتباري بانک مسکن استان از سوي بانک مرکزي، اين بانک تنها پاسخ گوي متقاضياني است که از ابتداي سال جاري تا ۱۵ مرداد ماه در سامانه ثبت نام کرده اند.وي در پاسخ به اين سوال که پس چرا نام بانک مسکن به عنوان بانک سهميه دار در سامانه تسهيلات ازدواج آمده است، مي گويد: بايد مسئولان ارشد پاسخ گوي اين موضوع باشند ضمن اين که لازم است متقاضياني که از ۱۵ مرداد ماه تاکنون بانک مسکن را در سايت انتخاب کرده اند دوباره به سايت مراجعه کنند و بانک خود را تغيير دهند.وي در پاسخ به اين سوال که مگر از منابع قرض الحسنه بانک مسکن استفاده نمي کنيد، مي گويد: اعتبار تسهيلات ازدواج از سوي بانک مرکزي به استان ها داده مي شود ضمن اين که اگر چنين باشد، منابع قرض الحسنه بانک هايي مثل صادرات و ملي بيشتر از بانک مسکن است.حميدي مقدم افزود: در سال هاي ۸۹ و ۹۰ به ترتيب ۱۵ هزار و ۸ هزار فقره وام پرداخت کرده ايم.وي درباره تعداد افراد ضامن براي وام گيرندگان نيز مي گويد: چون هر يک از همسران به طور مستقل وام دريافت مي کنند؛ هر نفر يک ضامن بايد داشته باشند، ضمن اين که اگر هر زوج در يک شعبه متقاضي دريافت وام باشند، يک ضامن مي تواند براي هر دو نفر ضمانت کند.
 
تا پايان سال به ۱۶۰۰ متقاضي وام پرداخت مي شود
 
مدير روابط عمومي و بازاريابي پست بانک خراسان رضوي در گفت و گو با «خراسان رضوي» مي گويد: از ابتداي سال جاري يک هزار و ۶۰۰ نفر پست بانک را براي دريافت وام ازدواج انتخاب کرده اند که ممکن است به دليل نقص در پرونده روند پرداخت وام طولاني شده باشد.رضا تقوي با بيان اين که اگر نقصي در پرونده نباشد به طور ميانگين ۲ هفته تا ۲ ماه روند پرداخت وام طول مي کشد، در تناقضي آشکار مي گويد: به هزار و ۶۰۰ متقاضي وام تا پايان سال وام اعطا مي شود.وي منبع پرداخت وام را سيستم قرض الحسنه و گردش سرمايه در اين سيستم عنوان مي کند و مي گويد: با توجه به وجود تنها ۸ شعبه پست بانک در شهر مشهد و وجود بيش از ۹۰۰ باجه بانک در مناطق روستايي، ممکن است روند پرداخت وام قدري طولاني شود.
 
پرداخت وام ازدواج به ۹۰ درصد متقاضيان در بانک ملي
 
رئيس اعتبارات بانک ملي استان نيز از ثبت نام ۱۸ هزار و ۸۰۰ متقاضي براي دريافت وام ازدواج در بانک ملي استان در سال جاري خبر مي دهد و مي گويد: از اين تعداد ۸ هزار و ۹۸۵ نفر وام دريافت کرده اند، ۲ هزار و ۱۸۵ نفر در حال انعقاد قرارداد با بانک هستند و ۹۶۴نفر هم در انتظار تعيين شعبه بانک هستند. نظري مي افزايد: ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از متقاضيان نيز به دليل طي نشدن مراحل تکميل پرونده در مدت تعيين شده يا تأمين نشدن ضامن، از دريافت وام اين بانک انصراف داده اند.
 
وي با بيان اين که تا ۲ هفته قبل بانک ملي جزو بانک هاي ارائه کننده تسهيلات ازدواج بود، مي گويد: تا ۱۰ روز آينده افرادي که منتظر تعيين شعبه هستند نيز به شعبه هاي تعيين شده توسط بانک معرفي مي شوند.
 
برخي از بانک ها ۱۰۰ درصد سهميه خود را پرداخت کرده اند
رئيس شوراي هماهنگي بانک هاي استان نيز در گفت و گو با ما درباره قيد نشدن نام ديگر بانک ها علاوه بر بانک مسکن و پست بانک مي گويد: سهميه قرض الحسنه بانک ها توسط بانک مرکزي تعيين و سپس نسبت به درج نام بانک در سامانه اقدام مي شود.
 
عدالتي مي افزايد: با توجه به آمار متقاضيان و براي اين که در سهميه بانک ها تعادل ايجاد شود، نام برخي بانک ها به طور موقت حذف مي شود.وي ادامه مي دهد: گاهي اوقات برخي از بانک ها بيش از ۱۰۰ درصد منابع قرض الحسنه را پرداخت کرده اند و به اين دليل نام آن ها حذف مي شود.
 
وي سهميه بانک ها را در پرداخت تسهيلات ازدواج متفاوت مي داند و مي گويد: ميزان سهميه با توجه به منابع قرض الحسنه موجود در سطح کشور اعلام مي شود.
 
کمرنگ شدن منابع قرض الحسنه
 
وي در تأييد خلوت بودن بانک ها به دليل شرايط اقتصادي و به تبع آن کاهش وديعه گذاري وجوه قرض الحسنه در بانک ها مي گويد: در دستورات ديني و قرآن کريم بر ارائه قرض الحسنه به افراد نيازمند تأکيد بسياري شده است. در اين راستا هر چقدر منابع قرض الحسنه بانک ها توسط مردم افزايش يابد، امکان پرداخت وام ازدواج به جوانان بيشتر خواهد شد زيرا وام ازدواج صرفاً از منابع قرض الحسنه تأمين مي شود و يک ريال بودجه دولتي به اين امر اختصاص نمي يابد.وي مي افزايد: مسائل اقتصادي باعث شده است مردم پس انداز خود را در بخش هاي سودده بانک يا صندوق ها سرمايه گذاري کنند که متأسفانه اين امر باعث کاهش منابع قرض الحسنه شده است.
 
يک نفر ضامن براي تسهيلات زير ۱۰ ميليون
 
وي درباره اجرايي نشدن دستور بانک مرکزي در پرداخت وام ازدواج نيز مي گويد: براي دريافت تسهيلات زير ۱۰ ميليون تومان فقط به يک نفر ضامن نياز است و براي وام ازدواج هم اگر متقاضي وام کارمند باشد، نيازي به ضامن نيست. ضمن اين که اگر حقوق ضامن کفايت پرداخت اقساط زوجين را کند، يک نفر کافي است.وي در پاسخ به اين سوال که چرا برخي بانک ها براي هر يک از زوجين يک يا ۲ ضامن درخواست مي کنند، مي گويد: برخي اوقات که حقوق ضامن کفايت پرداخت اقساط را نمي کند براي مراعات حال ضامن، براي هر نفر يک ضامن مطالبه مي کنند علاوه بر اين ممکن است عروس يا داماد هر کدام در شعبه اي متفاوت اقدام به دريافت وام کنند که در اين شرايط هم هر کدام بايد يک نفر را به عنوان ضامن معرفي کنند.
 
الزام براي معرفي ۲ ضامن خلاف است
 
وي الزام برخي بانک ها براي معرفي ۲ ضامن توسط زوجين را خلاف دستور بانک مرکزي مي داند و مي گويد: در صورت مشاهده و اطلاع، اين موضوع پي گيري و با مدير شعبه برخورد مي شود.مدير شوراي هماهنگي بانک هاي استان درباره نحوه نظارت بر بانک هاي استان مي گويد: در هر بانک يک نفر بازرس حضور دارد و به محض شکايت يکي از افراد ذي نفع (عروس يا داماد و يا ضامن) پرونده بررسي مي شود. علاوه بر اين از سوي مديريت شعب استان نيز بازرسي هايي به صورت اجمالي، نامحسوس و حقوقي انجام مي شود و اگر در حق کسي اجحاف شده باشد، مشکل توسط بازرسان برطرف مي شود. البته در برخي موارد اعمال سليقه هاي شخصي و يا ملاک قرار دادن دستورالعمل هاي قبلي موجب بروز مشکلاتي بين مشتري و بانک مي شود که اين موارد نيز قابل پي گيري است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها