کد خبر: ۸۶۲۸۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای عنوان کرد که هنوز تاریخ مشخصی در این زمینه اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاری درباره اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا با بیان اینکه معیارهایی که برای اهدای جوایز نوبل در نظر گرفته شده کاملاً با تردید مواجه است، گفت: اینکه اتحادیه اروپا چه مزیتی باید داشته باشد که به خاطر این اقدامات به آن جایزه‌ای بدهند را باید از مردم اروپا و به خصوص کشورهایی بپرسیم که در حال حاضر با بحران‌های جدی اجتماعی و اقتصادی مواجه‌اند.

به گفته وی آنها بهتر می‌توانند قضاوت کنند که این جایزه چقدر مناسبت داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره درخواست «شیمون پرز» از برزیل برای تحریم دیدار با مقامات ایرانی با بیان اینکه مقامات این رژیم تلاش می‌کنند اقدامات خصمانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه دنبال کنند، گفت: چیزی دور از انتظار نیست. آنها همواره به دنبال ایجاد نا‌امنی، بی‌ثباتی و اختلاف بین کشورهای منطقه بودند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال حاضر در وضعیت بدی قرار گرفته، اظهار داشت: مقامات این رژیم فکر می‌کنند با این اقدامات می‌توانند فرصتی را برای احیای مجدد خود ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: این رژیم بی آبروتر از این حرف‌هاست که نظراتش در وضعیت کشور ما تأثیر بگذارد.

خبرنگاری به اظهارات اشتون و امیدواری وی به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با ایران از یک سو و اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران از سوی دیگر اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی در این باره گفت: ما بارها آمادگی خود را برای مذاکرات سازنده با 1+5 اعلام کرده‌ایم و آخرین بار نیز پیشنهادات خود را به طور شفاف در مسکو به 1+5 ارائه کردیم که به اعتراف نمایندگان 1+5 این پیشنهادات از جامعیت و سازنده بودن برخوردار بود.

به باور سخنگوی وزارت خارجه ایران اشتباه محاسباتی که این کشورها دنبال می‌کنند آنها را از رسیدن به نتیجه مطلوب دور می‌کند.

وی به این کشورها توصیه کرد که به جای رویکرد اشتباه، اصرار به لجبازی و رفتن به سمت کشورهایی که فقط ملت ایران را منسجم‌تر می‌کند، با رویکرد منطقی به گفت‌وگوها برگردند.

مهمان‌پرست با ذکر این نکته که آنها روحیه ملت ما را نمی‌شناسند گفت: این اقدامات اشتباه است و هیچ دستاوردی برای آنها ندارد و فقط ملت ما با این گونه اقدامات متوجه می‌شوند که استقلالشان هر چیز دیگری برای آنها اهمیت بیشتری دارد و این فشارها غیرمنطقی، غیراصولی و غیرانسانی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احضار کاردار ایران در بحرین به وزارت خارجه این کشور گفت: موضع ما در مورد بحرین کاملاً روشن است. همواره اعلام کردیم که توجه به خواست مردم می‌تواند ثبات و اقتدار را برای کشورها ایجاد کند و سرکوب مطالبات مردم، فقط مشکلاتشان را پیچیده‌تر می‌کند.

مهمان‌پرست با ذکر این نکته که اتهام به دیگر کشورها برای عدم پاسخگویی به مطالبات مردم، هیچ دستاوردی برای آنها ندارد، افزود: بهترین راه این است که به لحاظ سیاسی فرصت مشارکت مردم در اداره کشورشان داده شود و به جای برخورد امنیتی و سرکوب مردم به مطالبات آنها توجه شود و در آن موقع نیازی به اتهام‌ زدن به دیگر کشورها برای حاکمان پیدا نخواهد شد.

وی اقدام 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه را غیرانسانی خواند و افزود: گروه‌هایی که مدعی هستند نقطه نظرات مردم را در سوریه دنبال می‌کنند نباید دست به اقدامات غیرقانونی بزنند.

وی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی را در این زمینه انجام دادیم، گفت: هم از طریق کشورهایی که در این زمینه ارتباط و نفوذ دارند و هم سیستم امنیتی و نظامی سوریه تلاش کرده‌ایم تا هرچه سریعتر این افراد آزاد شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد، گفت: امیدواریم با همکاری کشورهای مؤثر در وضعیت داخل سوریه و مرتبط با این گروه‌ها، جان زائران ایرانی نجات و هرچه سریع‌تر به آغوش کشور بازگردند.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب دبیرکل اوپک خاطرنشان کرد: ما تمام امکاناتمان را برای حمایت از کاندیدای خود برای تصدی دبیرکلی اوپک بسیج می‌کنیم. حق کشورمان است، ما عضو مؤثر اوپک هستیم و دبیر کلی اوپک بر اساس سیستم گردشی مدتهاست که باید به ایران تعلق گیرد.

وی ادامه داد: حتماً همه امکانات دستگاه سیاست خارجی برای حمایت از نوذری (کاندیدای ایران برای دبیرکلی اوپک) به کار گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس خاطرنشان کرد: تاریخ خاصی برای این مذاکرات اعلام نشده و به محض اینکه این تمایل برای ادامه گفت‌وگوها به منظور رسیدن به چارچوبی کلی به وجود آید، تاریخ مشخص و جلسه برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها