کد خبر: ۸۷۰۳۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۲۹ مهر ۱۳۹۱
تحلیل دکتر محمود دهقانی از نوسانات اخیر بازار کشور:
بانکها عمدتا از کارکرد شرعی و طبیعی خودشان دور افتاده اند و به جاي اينكه پشتوانه عظيمي براي توليد باشند، پشتوانه بزرگی برای دلالی، واسطه‌گری و سوداگری هستند. برخي براي حفظ ارزش ثروتشان پول خود را تبديل به دلار مي كنند، در حاليكه اين كار به اقتصاد كشور ضربه مي زند و هر كس اندك علاقه اي به كشور خود دارد، بايد از اين كار پرهيز كند.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، دکتر محمود دهقانی از کارشناسان اقتصادی کشور که در میان اعضای کانون طلوع موسسه امام خمینی(ره) به سخنرانی می پرداخته در تحلیلی به بررسی علل نوسانات اخیر و آشفتگی بازار پرداخته است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این جلسه با اشاره به اينكه اقتصاد مقاومتي امري پويا، دراز مدت و در جهت توانمند سازي شاكله اقتصادي كشور است اظهار داشت: مدیریت مصرف و جلوگیری از اسراف، تأکید بر مصرف کالای داخلی، مردمی کردن اقتصاد به عنوان یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی صدساله به نفت به عنوان امری لازم، حرکت بر اساس برنامه نه تصمیمهای خلق‌الساعه، استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات از جمله مولفه هاي اقتصاد مقاومتي هستند كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته و در جلسه گذشته در خصوص آنها توضيحاتي ارائه شد.

عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به طرح پيشنهادي تفكيك در خصوص بانك ها نيز ابراز داشت: در اين طرح بانك ها به سه بخش بانك هاي قرض‌الحسنه، بانک‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌های لیزینگی تقسیم می‌شوند و هركدام تنها عهده دار كار محوله خود مي شوند، نه اينكه همه بانك ها ، همه كاري انجام دهند.

وي افزود: با توجه به بررسي هاي موجود تنها اگر ده درصد از مانده حساب هاي جاري مردم براي قرض الحسنه به جوان ها اختصاص يابد، بخش عمده اي از مشكلات ازدواج، اشتغال، تحصيل و مسائل اساسي شان حل خواهد شد.

اين كارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به اينكه تنها تصويب قانون بانكداري بدون ربا كافي نيست، ادامه داد: اولا ساختار اين بانك ها غربي بوده و اشكال دارد و ثانيا گاهي بخش‌نامه‌هایی که از بانک مرکزی و بانک‌های عامل صادر می‌شود ،  با ضوابط بانک‌داری بدون ربا سازگاری ندارد و البته مسائل ديگري نيز وجود دارد كه اصلا با اقتصاد مقاومتي سازگار نيست.

وي با اشاره به لزوم وجود شوراي فقهي براي بانك ها، ابراز داشت: برخي بانك هاي خصوصي در اين زمينه جلو افتاده اند و اقدام به تشكيل چنين شورايي كرده اند.

عضو كانون طلوع ادامه داد: بانکها عمدتا از کارکرد شرعی و طبیعی خودشان دور افتاده اند و به جاي اينكه پشتوانه عظيمي براي توليد باشند، پشتوانه بزرگی برای دلالی، واسطه‌گری و سوداگری هستند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه بین 25 تا 30 میلیارد دلار واردات کالای قاچاق در كشور وجود دارد، ادامه داد: اين يك فاجعه اي براي كشور است و مي تواند اقتصاد كشور را  دچار اخلال كند و لذا بايد به مردم در خصوص خطرات خريد كالاي قاچاق ولو به صورت ارزانتر و به صرفه تر،اطلاع رساني كامل صورت گيرد.

مدير مسئول هفته نامه پرتو با اشاره به اينكه فلسفه مناطق آزاد، توسعه صادرات است، ابراز داشت: متأسفانه كاركرد مناطق آزاد در كشور ما، معكوس فلسفه وجودي آن است و معبري براي وارادت و قاچاق كالا به كشور است و تا حد توان مردم نبايد براي خريد به اين مناطق بروند، مخصوصا در شرايط فعالي.

وي با اشاره به كاهش عرضه ارز در كشور ادامه داد: مردم بايد از خريد كالاهاي لوكس و ياغيرضروري حد اقل در شرايط فعلي خودداري كنند، چرا كه اغلب كالاهاي لوكس يا عمدتا خارجي اند و يا وابسته با خارجند.

محمود دهقاني با  انتقاد از تأسيس مرکز مبادلات ارزی در هفته هاي اخير اظهار داشت: هرچند تشكيل مركز مبادلات ارزي ، ظاهرا راهكاري براي كنترل قيمت ارز بود، اما در واقع مانند سم بود ، چرا كه با ایجاد این مرکز غیرلازم، به همه القا شد که  بحران ارزي و اقتصادي، جامعه را فراگرفته است  و با وجود اينكه بحران وجود نداشت، به مردم القاي بحران شد . واقعيت اين است كه سازوکار سیستم بانکی، بازار بورس و بخش‌نامه‌های دولت برای کنترل ارز و اقدامات عملی دولت برای این کار کافی بود و مي شد آن را كنترل كرد.

وي با اشاره به اينكه جهش قيمت ارز به سمت بالا یا پایین خطرناک است، گفت:  خطرناک‌تر از آن نوسانات موجود در بازار ارزاست. اگر ارز به 5هزار تومان برسد، ولي ثابت باشد، بهتر از نوسان است.

عضو شوراي علمي مركز مطالعات استراتژيك رياست جمهوري با انتقاد از وجود تفاوت فاحش بين ارز مرجع و نرخ آزاد ارز اظهار داشت: هرچند اين نكته كه براي ورود كالاي اساسي ارز با نرخ مرجع 1226 ارائه شود ، ولي كسي كه قصد سفر تفريحي به خارج از كشور را دارد، بايد ارز 3 هزار توماني بخرد، داراي ظاهري زيبا بوده و منطقي به نظر مي رسد، اما همين مسأله ، رانت و فساد ايجاد مي كند و عده اي با دور زدن قانون اقدام به فروش آزاد اين ارز كرده و در يك شب پول هنگفتي به جيب مي زنند. در حاليكه دولت مي تواند ارز مرجع خود را به نرخ آزاد ارائه كند و در عوض به وارد كنندگان كالاهاي اساسي و ضروري يارانه به ريال بدهد.

وي با اشاره به لزوم توصيه به مردم براي تبديل نكردن پول و مالشان به دلار ابراز داشت: برخي براي حفظ ارزش ثروتشان پول خود را تبديل به دلار مي كنند، در حاليكه اين كار به اقتصاد كشور ضربه مي زند و هر كس اندك علاقه اي به كشور خود دارد، بايد از اين كار پرهيز كند.

محمود دهقاني با اشاره به اينكه جوانان بايد به دنبال مشاغل توليدي بروند، اظهار داشت: دو رويكرد در توليد ملي در نظر گرفته مي شود، جايگزيني واردات و توسعه صادرات. رويكرد اول بدين معناست كه ما همان كالاهايي را كه وارد مي كرديدم، در كشور خود توليد كنيم و رويكرد دوم يعني اينكه هدف از توليد غير از تأمين نيازهاي داخلي، توليد براي صادرات نيز مورد نظر قرار گيرد، لذا اگر كسي پولي دارد نبايد به دلالي و خريد و فروش دلار بپردازد، بلكه بايد با جريان انداختن پول در زمينه توليد، شرايط را براي توليد ملي و تحقق اقتصاد مقاومتي فراهم كند.

عضو كانون طلوع با اشاره به اينكه تحقق اقتصاد مقاومتي به شدت نيازمند به همكاري مردم است، ادامه داد: متأسفانه عليرغم توصيه هاي رهبري، هنوز مردم در بازار نسبت به جنس خارجي اقبال دارند، در حاليكه بايد جنس داخلي مورد توجه قرار بگيرد و بايد جنس ايراني را حتي اگر با كيفيت پايين تري نسبت به كالاي خارجي عرضه مي شود، خريد تا توليد كننده بتواند روي پاي خود بايستد، و همين مسأله یکی از کلیدی ترین مسائل اقتصاد مقاومتی است، در حاليكه متأسفانه توليد كنندگان در كشور ثروتمندي مانند ايران ، دچار مشكل هستند.

وي با اشاره به رواج تفكر باطلي در خصوص سرمايه دارات ابراز داشت: متأسفانه نوعي نگاه منفي به سرمايه دار وجود دارد و همين باعث شده تا سرمايه داري كه پول مشروع هم دارد، جرإت نكند، كارخانه توليدي بزند و اين فرهنگ و نگاه اشتباه بايد از جامعه حذف شود.

مدير مسئول پرتو در پايان با اشاره به لزوم رهايي اقتصاد كشور از وابستگي به نفت ابراز داشت: بايد مبلغان و كساني كه سخنشان در بين مردم نفوذ دارد، به گونه اي ترويج و فرهنگسازي كنند كه دولت خود را موظف ببيند، سالانه ده درصد از وابستگي اقتصاد خود را به نفت كم كند و اين كار هم شدني است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها