کد خبر: ۸۹۴۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۰۸ آبان ۱۳۹۱
مطهری در نشست خبری:
نماینده مردم تهران با بیان اینکه تفسیر رئیس جمهور از اصل 113 قانون اساسی را درست‌تر از شورای نگهبان می‌داند، گفت: به هر حال ما باید تابع تفسیر شورای نگهبان باشیم.

فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس، در نشست خبری که در غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره قطع شبکه‌های تلویزیونی ایران از ماهواره‌های غربی گفت: اقدام غربیها در قطع شبکه‌های تلویزیون ایران نشانگر نفاق آنهاست چرا که آنها ادعای گردش آزاد اطلاعات و آزادی بیان را دارند اما حاضر نیستند صدای شبکه‌های ایرانی مختلف را بشنوند.

* غربی ها ثابت کردند به شعار آزادی بیان پایبند نیستند

وی با بیان اینکه غربی‌ها با قطع برنامه‌های تلویزیونی ایران ثابت کردند که به شعار آزادی بیان پایبند نیستند، اظهار داشت: غربی‌ها به ما ثابت کردند که شبکه‌های ایرانی در افکار عمومی جهان موثر است و اگر نبود، آنها چنین برخوردی نمی‌کردند.

نماینده مردم تهران با اشاره به طراحی ماهواره صد در صد ایرانی در آینده‌ای نه چندان دور، گفت: ‌ان‌شاءالله ماهواره صد در صد ایرانی خود را خواهیم ساخت تا هیچ مشکلی پیش نیاید؛ استدلال غربی‌ها این است که آنها به دلیل موانعی که جمهوری اسلامی ایران به روی شبکه‌های غربی از جمله بی بی سی انجام می‌دهد آنها نیز حق مقابله به مثل دارند اما این استدلال منطقی نیست چرا که بیشتر علت موانع ایران روی شبکه‌های خارجی مباحث اخلاقی بوده است و نه چیز دیگری. اما غربی‌ها به دلیل نشنیدن صدای ایران و تاثیر شبکه‌های ایرانی بر افکار عمومی چنین واکنشی نشان داده‌اند.

وی افزود:‌البته ما باید پیگیری‌های حقوقی خود را علیه کسانی که شبکه‌های ایران را قطع کرده‌اند، داشته باشیم.

* رئیس جمهور حق تذکر به سایر قوا را دارد

نماینده مردم تهران در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر اختلافات و کشمکش‌های سیاسی بر آرامش کشور نیز گفت: به نظر من برخی کشمکش‌ها بین مسئولان خطرناک نیست. اشکالی ندارد برداشت آقای رئیس جمهور از اصل 113 قانون اساسی با برداشت شورای نگهبان متفاوت باشد. نمی‌توان به بهانه آرامش با بحث‌های منطقی‌ و مستدل مخالفت کرد.

مطهری با بیان اینکه تفسیر رئیس جمهور از اصل 113 قانون اساسی را درست‌تر از شورای نگهبان می‌داند، گفت: به هر حال ما باید تابع تفسیر شورای نگهبان باشیم چرا که قانون اساسی، شورای نگهبان را مرجع تفسیر قانون اساسی دانسته است.

وی گفت: اصل 113 قانون اساس فراتر از آن چیزی است که تفسیر می‌شود. به نظر بنده رئیس جمهور طبق اصل 113 قانون اساسی حق تذکر به سایر قوا را دارد. البته رئیس جمهور در حد تذکر می‌تواند به مجلس و قوه قضائیه نظارت داشته باشد؛ این حرف را که رئیس جمهور می‌تواند به مجلس تذکر بدهد را قبول دارم اما باز هم می‌گویم ما باید تابع تفسیر شورای نگهبان باشیم.

* نباید به بهانه حفظ آرامش، نمایندگان از وظایف خود منع کرد

نماینده مردم تهران در پاسخ به سؤالی درباره طرح سؤال از رئیس جمهور گفت: نباید به بهانه حفظ آرامش نمایندگان از انجام وظایف خود منع شوند. کشور ما همواره محتاج آرامش است و همواره با مشکلاتی نیز مواجه است.

* باید زیر بمباران هم بتوان از رییس‌جمهور سؤال کرد

مطهری تاکید کرد: تا زمانی که ما دغدغه اسلام داشته باشیم و بخواهیم اسلام را به جهان صادر کنیم و گسترش دهیم و تا وقتی که آرمان آزادی فلسطین را سر بدهیم و با مستکبرین مبارزه کنیم، مورد هجوم غربی‌ها قرار خواهیم گرفت و این طبیعی است. ما باید درک اجتماعی مردم را تا حدی بالا ببریم که اگر کشور زیر بمباران دشمن هم بود مجلس بتواند از رئیس جمهور سؤال کند. سؤال نمایندگان از رئیس جمهور یک گفت و‌گوست برای حل مشکلات مردم نه جنجال و تنش.

وی افزود: قبل از اینکه مجلس هشتم از رئیس جمهور سؤال کند رهبر انقلاب طی سخنانی فرمودند که مجلس باید به وظیفه قانونی خود عمل کند لذا برداشت بنده این است که نظر رهبر انقلاب درباره سؤال از رئیس جمهور اجرای وظایف نمایندگان است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به برخی از دوستان که دغدغه داشتند، گفتم اگر شما از برگزاری جلسه علنی طرح سؤال نگران هستید، ما می‌توانیم جلسه را به صورت غیرعلنی برگزار کنیم منتهی  در این صورت مردم محروم خواهند شد.

مطهری در پاسخ به سؤالی درباره میزان تاثیر تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌ها در نوسانات اخیر ارز گفت: تحریم‌ها موثر بودند البته برخی بی‌تدبیری‌ها و سوء‌مدیریت‌ها هم موثر هستند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت فقط تحریم‌ها موثر است، افزود: ‌وقتی کشور با مشکل انتقال ارز مواجه می‌شود و ما نمی‌توانیم ارز را منتقل کنیم و از طرفی برخی سوء مدیریت‌ها پیش می‌آید، مشکلات زیاد می‌شود. بنابراین بی‌تدبیری‌ها با تاثیر تحریم‌ها قابل جمع است.

* ملت ما همان مردم 57 هستند

مطهری در پاسخ به این سؤال که رهبر انقلاب فرمودند کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و آیا مردم آمادگی حضور در این جنگ را دارند یا نه، ‌تصریح کرد: بنده به مقاومت مردم در جنگ اقصادی خوشبین هستم چرا که مردم ما ملتی اعتقادی و جامعه ما جامعه‌ای ایدئولوژیک است؛ برداشتم این است که جامعه ما در شرایط کنونی به لحاظ اعتقادی و آرمانی همان جامعه سال 57 است و فرقی نکرده است.

وی افزود: ممکن است مردم به برخی تبعیض‌ها اعتراض داشته باشند اما آنها در جنگ اقتصادی مقاوم خواهند بود.

وی با بیان اینکه مباحث اقتصادی، محور حاکم بر جوامع غربی است، گفت: در کشورهای غربی وقتی نرخ رشد اقتصادی با مشکل مواجه می‌شود جامعه آنها متلاشی می‌شود اما در کشور ما این طور نیست چون مردم ما مردمی اعتقادی، آرمانی و ایدئولوژیک هستند.

* ملت ایران برای رفاه اجتماعی انقلاب نکردند

وی با بیان اینکه رفاه اجتماعی مهم است اما ملت ایران برای رفاه اجتماعی انقلاب نکردند، تاکید کرد: برای مردم ما آرمان‌ها،‌اعتقادات و ارزش‌های انقلاب اسلامی اهمیت بیشتری از مباحث اقتصادی دارد و این طور نیست که اگر مردم احساس سختی کنند انقلاب، اعتقادات و ایدئولوژی خود را رها کنند.

* هیچ گونه نظارتی بر رئیس صدا و سیما نمی‌شود

مطهری در پاسخ به سؤالی درباره نظارت بر صدا و سیما گفت: متاسفانه در شرایط کنونی شورای نظارت بر صدا و سیما قدرت اجرایی ندارد و تنها رئیس این سازمان است که تصمیم می‌گیرد و هیچ گونه نظارتی بر رئیس صدا و سیما نمی‌شود. رهبر انقلاب نیز فقط رئیس سازمان را انتخاب می‌کند اما شورایی که بتواند به عملکرد صدا و سیما نظارت کند وجود ندارد.

وی افزود: ‌صدا و سیما اکنون قانونی برای اداره این سازمان ندارد. لذا نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی قانون اداره و نظارت بر صدا و سیما را تهیه کرده‌اند و آن را در غالب طرح به مجلس ارائه خواهند کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح آئین نامه طرح سؤال از رئیس جمهور گفت: قبل از اصلاح آئین نامه نمایندگان 15 دقیقه حق صحبت داشتند اما با اصلاح آئین نامه 15 دقیقه به یک ساعت تغییر کرده و البته نمایندگان طبق آئین نامه جدید می‌توانند بعد از رئیس جمهور نیز صحبت کنند.

مطهری گفت: طبق آئین نامه جدید نمایندگان درباره قانع شدن یا نشدن از پاسخ‌های رئیس جمهور رای گیری خواهند کرد و در صورت قانع نشدن می‌توانند به رئیس جمهور کارت نشان دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها