أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۹۲۷۶۰
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۲۲ آبان ۱۳۹۱
معاون سازمان اوقاف اعلام کرد:
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف، با بیان اینکه عمده موقوفات مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است، به شروط حمایتی این سازمان از هیئات مذهبی بر اساس شاخصهای تعیین شده اشاره کرد و گفت: در خط ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، پرهیز از مباحث خرافی، غلو و حمل شمایل، ترویج فرهنگ وقف از جمله این شروط به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه دوشنبه 22 آبانماه در آستانه ماه محرم، طی نشست خبری به تشریح ویژه برنامه های این سازمان در ماه محرم با عنوان« سوگواری بصیرت عاشورایی» پرداخت و گفت: حادثه تاریخی عاشورا به عنوان یک فرهنگ در میان مسلمانان به ویژه شیعیان جایگاه ویژه ای دارد. عاشورا صرف حادثه تاریخی نیست بلکه به عنوان یک جریان مستمر و سرمشق دائمی است.

وی با بیان اینکه مردم متولیان اصلی برپایی عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) هستند و سازمانها و نهادهای دیگر به عنوان یک مجموعه مشارکت کننده در این عزاداری قرار دارند، افزود: محرم به عنوان فرصتی برای ارتقا سطح معرفتی و معارفی مردم است.

برپایی مراسم عزاداری در بیش از 2 هزار امامزاده/ حضور 3500 روحانی در بقاع متبرکه با مدیرت سازمان اوقاف

شرفخانی با اشاره به اینکه بخش عمده موقوفات در ترویج فرهنک عاشورایی است؛ تأکید کرد: به جهت اجرای نیت واقفین و اینکه از فرصت محرم برای قطب فرهنگی شدن امامزادگان استفاده کنیم، ویژه برنامه« سوگواری بصیرت عاشورایی» در 2 هزار و 382 امامزاده و بقعه متبرکه و نیز بیش از 12 هزار مسجد، حسینیه و تکیه به صورت مشارکتی اجرا می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف به اعزام بیش از 3 هزار و 500 روحانی ویژه ایام محرم و صفر اشاره کرد و گفت: حدود هزار و 100 روحانی از حوزه علمیه قم و 2 هزار روحانی از حوزه های استانی و بومی به امامزادگان و بقاع متبرکه و مناطق محروم اعزام شده اند که سازمان اوقاف 3 هزار و 500 روحانی را در این ایام مدیریت می کند.
وی به برپایی« خیمه های معرفت» در 141 امامزاده و بقعه متبرکه با حضور روحانیون در ایام محرم اشاره کرد و گفت: « خیمه های معرفت» شامل چند بخش پاسخگویی به سؤالات شعی، پاسخگوی به شبهات مربوط به نهضت عاشورا، گفتمان دینی، کودکان و نوجوانان، آسیب شناسی عزاداری و... است. همچنین در 2 هزار امامزاده و بقعه نمایشگاه «بصیرت عاشورایی» با نمایش 22 تابلوی گرافیکی برگزار می شود.
 
شرفخانی افزود: همچنین در 649 امامزاده علاوه بر برپای «خیمه های معرفت» برنامه عزاداری سنتی برگزار می شود و در 820 امامزاده به مدت 40 روز (از عاشورا تا اربعین حسینی) زیارت عاشورا خوانده می شود.
 
برپای نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در 2 هزار و 382 امامزاده/ شروط حمایت از هیئات مذهبی توسط اوقاف
 
وی تأکید کرد: در 2 هزار و 382 امامزاده با حضور پرشکوه مردم نماز ظهر تاسوعا و عاشورا برپا خواهد شد و مراسم ختم قرآن و محفل انس با قرآن در شروع مراسم عزاداری خواهیم داشت و علاوه بر آن در شب سوم شهادت امام حسین(ع) که مصادف با سالروز شهادت امام سجاد(ع) است در هزار و 300 بقعه متبرکه مراسم ختم قرآن را برگزار می کنیم.
 
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف به کمکهای حمایتی این سازمان به هیئات مذهبی، مساجد، حسینیه ها و تکایا در ایام محرم اشاره کرد و گفت: این حمایتها بر اساس اولویت و شاخصهایی خواهد بود به این معنی که ما از دستجات عزاداری که در امامزادگان حضور خواهند داشت و نیز از هیئاتی که در خط ولایت فقیه و انقلاب اسلامی هستند و نیز هیئاتی که الگوی صحیح عزاداری را ارائه می کنند حمایت خواهیم کرد و نیز هیئتهایی که از مباحث خرافی، غلو و حمل شمایل ائمه پرهیز می کنند و نیز در مسیر ترویج فرهنگ وقف با سازمان اوقاف مشارکت داشته باشند حمایت می کنیم.
 
وی به بودجه حمایتی سازمان اوقاف از هیئات مذهبی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: حدود یک میلیارد و 130 میلیون تومان در سال گذشته از هیئات حمایت مالی کردیم و از حدود 11 هزار و 52 حسینیه و تکیه که بر طبق شاخصهای سازمان در عزاداری عمل کردند، حمایت شد.
 
از حضور هیئات مذهبی حامل علم و کتل در امامزادگان با فرهنگ سازی جلوگیری می شود
 
حجت الاسلام شرفخانی به حضور هیئات مذهبی در امامزادگان اشاره کرد و گفت: سعی می شود با فرهنگ سازی از حضور هیئات مذهبی با علم و کتل و یا احیانا تمثال ائمه خودداری شود. از آنجا که با بخشنامه و آیین نامه نمی توان مانع این مسائل شد باید با فرهنگ سازی این مسائل را برای مردم تبیین کرد. ضمن اینکه در این ایام چون مسائل انتخاباتی نیز مطرح است اجازه نمی دهیم امامزادگان مرکزی برای فعالیتهای سیاسی، حزبی و... باشد.
 
وی در ادامه به برنامه اطعام عزادارن در امامزادگان اشاره کرد و گفت: به عنوان اجرای نیات واقفان که در سال گذشته میلیون های نفر در دهه اول محرم اطعام شدند امسال نیز با یک سیاست صحیح مصرفی اجرا خواهد شد به این معنی که اطعام بدون هدف و بدون برگزاری مراسم عزاداری و صرفا در خیابان انجام نگیرد و در مراسم عزاداری که با قرائت قرآن، بیان احکام، سوگورای همراه است این اطعام صورت می گیرد.
 
توزیع بسته های فرهنگی در ایام محرم/ چاپ خلاصه دانشنامه امام حسین(ع)
 
وی از توزیع بسته های فرهنگی ویژه ایام محرم خبر داد و افزود: بسته های فرهنگی از جمله توزیع حدود 200 هزار جلد کتابچه «درسهایی از عاشورا»، «عاشورا عبرت بزرگ تاریخ»، «سجاده خونین»-سیره امام سجاد(ع)-، «فاطمه سه ساله»- مربوط به حضرت رقیه- و « اشک و لبخند» که داستان واقعی ویژه نوجوانان است توزیع خواهد شد. همچنین بسته های فرهنگی نیز برای تشویق نوجوانان و جوانان در اختیار مبلغان در «خیمه های معرفت» قرار گرفته است و 4 نرم افزار معنوی برای بلوتوث نیز تهیه شده است.
 
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف از انتشار کتاب 7 جلدی « رستاخیز کربلا» که خلاصه 14 جلد دانشنامه امام حسین(ع) است خبر داد و افزود: در ایام محرم کتاب «لبیک» که حاوی 10 گفتار مقام معظم رهبری با سرفصلهای عاشورای در سفر به خراسان شمالی است، در اختیار مبلغان قرار گرفته است.
 
برپایی مسابقه «احسان ماندگار»/ آمار موقوفات مربوط به عزاداری شهادت امام حسین(ع)
 
وی به برگزاری مسابقه کتابخوانی « احسان ماندگار» در ایام محرم اشاره کرد و گفت: کتاب « احسان ماندگار» در 120 صفحه و در 500 هزار تیراژ با نگاهی به ترویج سنت حسنه وقف در میان علاقمندان توزیع می شود که از این کتاب مسابقه ای طراحی شده است که به شرکت کنندگان با پاسخ به 40 سؤال طراحی شده ، طی قرعه کشی جوایزی مانند کمک هزینه عمره، 72 سفر عتبات عالیت، 110 سفر مشهد و 1200 قلم هوشمند و... اهدا می شود.
 
حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه بخش عمده موقوفات کشور مربوط به عزاداری سیدالشهدا(ع) است به آمار برخی از این موقوفات اشاره کرد و گفت: در بخش روضه خوانی 15 هزار و 31 موقوفه، در بخش نیت تعزیه داری 23 هزار و 313 موقوفه و حدود 18 هزار و 788 موقوفه نیز با نیت اطعام عزاداران حسینی است که برخی از آنها مقید به مکان و زمان است و برخی خیر.
 
وی در ادامه افزود: در بخش روضه خوانی بیشترین موقوفه به ترتیب مربوط به استان اصفهان و مشهد است و در تعزیه داری بیشترین موقوفات مربوط به استان مشهد و در بخش اطعام نیز استان یزد و بعد تهران بیشترین موقوفات را دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها