يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۳۷۰۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۲۷ آبان ۱۳۹۱
حسینیه ۵۹۸ / گفتگوی ۵۹۸ با سید حسین مومنی؛
همین که در محرم و صفر علم بلند می شود و پارچه مشکی نسب می گردد خود فی نفسه اثر گذار است. به عبارت دیگر اصل هیئت، روشن کردن چراغ و برپائی شعائر که مصداق اکمل و اجمل شعائر الله است. به عنوان مثال ایستگاه های صلواتی که در سطح شهر توسط همین بچه های هیئتی برگزار می شود جدا قابل توجه و دقت است یعنی افرادی باهمان ظاهر قبل از محرم و با همان تیپ و شمایل خاص در این مراسمات شرکت می کنند و انجام وظیفه می کنند لذا من می خواهم بگویم اصلا خود هیئت فی نفسه در راستای بزرگداشت شعائر الهی است.

حسینیه‌ی 598، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی خطیب توانمند مسجد ارک، در ايام سوگواري سالار شهیدان، در گفتگويي،‌ به درباره آثار عزاداری سیدالشهداء اشاره كرده و در اين زمينه گفت: برپایی اصل عزاداری فی نفسه موضوعیت دارد و اصل برپایی این جلسات خودش موثر است و تاثیرات آن را در طول تاریخ و در عصر معاصر را در جامعه شاهدیم. تحقق و استمرار انقلاب اسلامی را با همین بلند کردن علم ها و بیرق ها و تاثیرات عاشورا را دنیا نظاره کرده است.


به گزارش پایگاه 598، سید حسین مومنی در گفتگو با 598 به بایدها و نبایدهایی که منجر به اثرگذاری عزاداری می شود، مراقبه های وعاظ و مبلغین و ... بحث و گفتگو نموده است که در ادامه می آید.

هیئت و عزاداری سیدالشهداء چه آثار و جایگاهی در تعظیم شعائر الهی دارند؟

همین که در محرم و صفر علم بلند می شود و پارچه مشکی نسب می گردد خود فی نفسه اثر گذار است. به عبارت دیگر اصل هیئت، روشن کردن چراغ و برپائی شعائر که مصداق اکمل و اجمل شعائر الله است، اینها تاثیر گذار است. به عنوان مثال ایستگاه های صلواتی که در سطح شهر توسط همین بچه های هیئتی برگزار می شود جدا قابل توجه و دقت است و مشخص است که چقدر اثر گذار بوده یعنی افرادی باهمان ظاهر قبل از محرم و با همان تیپ و شمایل خاص در این مراسمات شرکت می کنند و انجام وظیفه می کنند لذا من می خواهم بگویم اصلا خود هیئت فی نفسه تاثیر گذار است و در راستای بزرگداشت شعائر الهی است.

بایدها و نبایدهایی که منجر به اثر گذاری هرچه بیشتر هیئات مذهبی می باشد چیست؟

طیعتا اگر انسانی توفیق خدمتگذاری در این دستگاه را پیدا کند، مقدماتی را باید طی کند. هیئت و مجلس عزای امام حسین(ع) تعریف و آدابی دارد. برپاکنندگان جلسه و خادمین جلسه نسبت به رعایت آداب و دوری از آفات مراقباتی دارند گه اگر این مراقبه باشد، طبیعتا تاثیر گذاری بیشتری خواهیم داشت.

اما چه کنیم که این عزاداری به طور ویژه تاثیر گذار باشد؟ رعایت بایدها و نبایدهای موجود در عزاداری سیدالشهداء که توسط علمای دین و مقام معظم رهبری بارها گفته و تاکید شده است- که آن بحث مجزایی را می طلبد -، از جمله مراقباتی است که خادمین و برپاکننده های جلسات مذهبی باید در آن استمرار داشته باشند و آن تاثیر اصلی را ما در جامعه بیشتر شاهد باشیم هر چه از آسیب ها دور شد و  موانع را از مقابل برداشت، طبیعتا تاثیرات هیئات هم بیشتر خواهد شد.

برپایی اصل عزاداری فی نفسه موضوعیت دارد و اصل برپایی این جلسات خودش موثر است و تاثیرات آن را در طول تاریخ و در عصر معاصر را در جامعه شاهدیم. تحقق و استمرار انقلاب اسلامی را با همین بلند کردن علم ها و بیرق ها و تاثیرات عاشورا را دنیا نظاره کرده است.

شما به عنوان عضو جامعه خطباء و وعاظ، چه مراقباتی را برای یک خطیب ضروری می دانید؟

مراقبات خطباء و مبلغین به دو امر معرفتی و مهارتی می توان تقسیم کرد: در امور مهارتی به نظر بنده خطیب در موقعیت فعلی باید مجتهد باشد و می بایست که دستی در فقه و اصول داشته باشد که این اعتقاد شخصی من است که هر خطیبی باید اهل علم و نظر باشد. خطیب باید یک دوره تفسیر و روایات در حد اصول کافی ببیند یک دوره نهج البلاغه باید ببیند و یک دوره ادعیه مثل صحیفه سجادیه را باید ببیند و بعضی کتاب هایی مثل کتاب های شهید دستغیب و شهید مطهری را باید مطالعه کند.

امور معرفتی برای وعاظ و مبلغین از امور بسیار مهمی است که در صورت رعایت، تاثیر گذاری آن را می توانیم شاهد باشیم. اخلاص در یک گوینده بدین معنا که سخنی را که عامل است برای مردم بیان کند و سخنی را که می داند به آن عمل می کند را به دیگران انتقال دهد و خدا را در نظر بگیرد و غیر از خدا چیزی را مدنظر قرار ندهد. که اگر اخلاص در کار و عمل باشد قطعا تاثیر گذاری را مشاهده خواهیم کرد و اخلاص هم این چنین نیست که با اعتقاد حاصل شود که اخلاص با مراقبه مستمر و مدام برای شخص واعظ حاصل می شود.

مراقبه مستمر و مدام برای وعاظ چیست؟

1-      انس با نیمه دل شب، بیداری شب که اصلا بیداری در سحر موضوعیت دارد که اگر توام با ذکر و نماز شب باشد، اثرات چشمگیری خواهد داشت.

2-      رعایت اعتدال در خواب و خوراک که این دو اگر معتدل باشد تاثیر آن بیشتر است

3-      کم صحبت کردن و کم گویی و بجا سخن راندن

4-      انس با قرآن و ادعیه شریفه

این چنین می شود که مبلغ به طور مداوم مراقب خود باشد و در جهت کسب اخلاص باشد و آن انسی را که عرض کردم در سحر باید داشته باشد، بسیار موثر است. 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها