کد خبر: ۹۷۹۰۹
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۱۶ آذر ۱۳۹۱
ادامه بازتاب اخبار و گزارش‌های مربوط به پهپاد آمریکایی، پوشش خبری مطبوعات غربی از زلزله روز گذشته در خراسان جنوبی، اقدام تأمل برانگیز و ضدایرانی پارلمان فرانسه، لزوم درس گرفتن آمریکا از تجربیاتش در عراق در مقابل ایران و ادامه سطح کنونی واردات نفت ترکیه از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
ادامه بازتاب اخبار و گزارش‌های مربوط به پهپاد آمریکایی، پوشش خبری مطبوعات غربی از زلزله روز گذشته در خراسان جنوبی، اقدام تأمل برانگیز و ضدایرانی پارلمان فرانسه، لزوم درس گرفتن آمریکا از تجربیاتش در عراق در مقابل ایران و ادامه سطح کنونی واردات نفت ترکیه از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، با گذشت دو روز، همچنان خبر شکار پهپاد آمریکایی توسط ایران، در بالاترین اخبار مطبوعات جهان است و اخبار و جزییات مربوط به آن، جایگاه مهمی را در میان این مطبوعات از آن خود می‌کند.

در همین راستا، روزنامه «دیلی استار» لبنان، امروز با انتشار گزارشی به آخرین اخبار مربوط به این موضوع پرداخته است و به نقل از رسانه‌های ایران می‌نویسد ایران اطلاعاتی را از یک پهپاد آمریکایی به دست آورده که نشان می‌دهد این پهپاد مشغول جاسوسی از مراکز نظامی و تأسیسات نفتی ایران بوده است. دیلی استار همچنین با اشاره به انکار این موضوع از سوی آمریکا، سخنان سخنگوی روابط عمومی سپاه پاسداران را مورد اشاره قرار داده که گفته بود، «من به فرماندهان آمریکایی توصیه می‌کنم، پهپادهای خود را بار دیگر دقیق شمارش کنند». این روزنامه در ادامه به بیان مطالبی درباره ابعاد منطقه‌ای رویارویی ایران و آمریکا و نیز مشخصات این پهپاد پرداخته است.


واقعه تأسف برانگیز زلزله در «زهان» خراسان جنوبی نیز از شب گذشته در میان بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری انگلیسی زبان بازتاب داشته است؛ برای نمونه، سایت شبکه «الجزیره» در خبری که در ساعات اولیه بامداد امروز در این باره منتشر کرده، به بیان جزییاتی از این حادثه تلخ پرداخته است. بر پایه این گزارش، زلزله ۵.‌۶ ریشتری روز گذشته، به کشته شدن دست‌کم هشت تن و زخمی شدن دست‌کم دوازده تن منجر شده است. الجزیره اشاره می‌کند که ایران روی گسل‌های بزرگی بوده و در سال‌های اخیر، زلزله‌های ویرانگری را تجربه کرده است؛ از جمله زلزله بم در سال ۲۰۰۳ و زلزله اخیر در مناطق شمال غربی کشور.


اما از میان دیگر اخبار، خبرگزاری «رویترز» از انجام اقدامی آشکارا ضدایرانی از سوی پارلمان فرانسه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، نمایندگان پارلمان فرانسه، روز گذشته از «مریم رجوی»، سرکرده گروهک منافقین دعوت کردند با حضور در محل پارلمان، با آن‌ها به گفت‌وگو و سخنرانی کند.

رویترز هدف از این کار را تلاش برای اعتباربخشی به این گروهک به عنوان یک گروه اپوزیسیون واقعی در مقابل حکومت ایران دانسته است.

به نوشته این خبرگزاری، رجوی در سخنرانی خود در پارلمان فرانسه، از تحریم‌های غرب علیه ایران دفاع کرده و آن‌ها را «گام‌هایی مثبت» دانسته است؛ اما در عین حال گفته برای تأثیرگذاری بیشتر تحریم‌ها، غرب باید سیاست خود در قبال «مقاومت» را تغییر دهد.


روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته، آیا درس‌هایی را که ایالات متحده از حمله به عراق گرفت، می‌توان درباره ایران به کار بست یا خیر؟ در این مطلب با اشاره به حمله نه سال پیش ایالات متحده به عراق، از انتشار اسناد جدیدی از سوی سازمان «سیا» خبر داده شده که درباره اشتباهات انجام گرفته در روند جست‌و‌جو برای سلاح‌های کشتار جمعی در عراق بحث
کرد‌ه‌اند.

این روزنامه در مطلب خود با اشاره به بخش‌هایی از این اسناد تازه منتشر شده، آن‌ها را دربردارنده درس‌های مهمی برای حل بحران کنونی با ایران می‌داند.

بر پایه این مطلب، مهمترین اشتباه آمریکا در عراق این بود که اصولاً تصور وجود سلاح‌های کشتار جمعی و یا برنامه تسلیحاتی هسته‌ای در این کشور، به کل نادرست از آب درآمد. این موضوعی است که آمریکا باید در مسأله هسته‌ای کنونی ایران نیز مورد توجه قرار دهد.


در پایان، روزنامه «تودی زمان» ترکیه مطلبی را در ادامه اخبار و گزارش‌های مربوط به روابط ایران و ترکیه در حوزه انرژی و موضع‌گیری آمریکا نسبت به آن، منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، در شرایطی که موضوع مبادله «گاز در برابر طلا» ایران و ترکیه توجه آمریکایی‌ها را به خود جلب کرده، وزیر انرژی ترکیه از یک موضوع حساس دیگر در حوزه انرژی، یعنی واردات نفت از ایران سخن گفته و تأکید کرده ایالات متحده تاکنون هیچ گونه درخواستی از ترکیه برای کاهش سطح واردات نفت خود از ایران مطرح نکرده است. وی همچنین گفته، سطح کنونی واردات نفت از ایران ادامه خواهد یافت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها