کد خبر: ۹۸۰۵۰
زمان انتشار: ۰۰:۰۷     ۱۸ آذر ۱۳۹۱
فاجعه تاسوکی و بمبگذاری در مسجد شیعیان که فقط دو نمونه از جنایات عبدالمالک ریگی با حمایت سازمان اطلاعات آمریکا در ایران بود، آتشی که ناخدا ویلیام راجرز از ناو وینسنس به سمت پرواز 655 ایران‌ایر گشود، عملیات موسوم به پنجه عقاب در طبس به فرماندهی چارلی بکویث و بالاخره پشتیبانی از ده‌ها عملیات تروریستی در داخل ایران، جملگی باعث شده است تا دادستان کل کشور ادعانامه خود علیه 18مقام آمریکایی را که علیه ملت ایران مرتکب اعمال تروریستی شده‌اند برای رسیدگی به دادسرای عمومی تهران ارسال کند.

به نوشته همشهری آنلاین این مأموریت را مهرماه سال گذشته آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه به‌عهده دادستان کل کشور و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گذاشته بود. در آن مقطع از یک‌سو آمریکا اتهام ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن را به ایران زده بود و از سوی دیگر نخستین گزارش احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر - اتهامات بی‌اساس علیه ایران - منتشر شده بود؛ گزارشی که صادق آملی لاریجانی آن را «سخیف و ناصحیح و غیرمستند» خوانده و گفته بود ازجمله موارد مهم کاستی‌های این گزارش و بلکه سخافت آن، این است که این گزارشگر تقریباً تمام دعاوی معارضین و معاندان نظام را مطرح کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای که در آن مقطع با تشکیل یک معاونت ویژه این مأموریت را به‌عهده گرفته بود، حالا ادعانامه‌ای در این‌باره تنظیم کرده و در بخش اول آن نام 18مقام سیاسی، نظامی و اطلاعاتی آمریکا را برای محاکمه در محاکم عمومی تهران، گنجانده است. قوانین داخلی ایران به دستگاه قضایی این اجازه را می‌دهد که افراد دارای تابعیت غیرایرانی را که در جایی به‌جز خاک ایران دست به جنایت علیه ملت ایران می‌زنند محاکمه کند.

سال گذشته و چندماهی قبل از آنکه، صادق لاریجانی دستور گشایش پرونده ویژه‌ای برای جنایت آمریکا در ایران را به دادستانی کل کشور و ستاد حقوق بشر دهد، مجلس ایران هم طرح تحریم 26مقام آمریکایی را در صحن علنی به تصویب رسانده و قرار شده بود که این 26مقام آمریکایی غیاباً محاکمه و پرونده آنها را در مجامع بین‌المللی پیگیری شود.

توماس جی پیکارد رئیس اف‌.بی‌.آی در سال 1993، ژنرال جفری دی. میلر فرمانده زندان گوانتانامو از سال 2002 تا 2007، ناخدا ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنس آمریکا، فرانک جی گاردنر نخستین فرماندار نظامی آمریکا در عراق در سال 2003، پل برمر فرماندار نظامی آمریکا در عراق از سال 2003، دونالد رامسفیلد وزیر دفاع آمریکا از سال 2001 تا 2006، ریچارد پرل از مقام‌های نظامی وزارت دفاع آمریکا در سال2003، پل ولفوویتز معاون وزیر دفاع آمریکا در سال2003 و ژنرال جک بریگز فرمانده پایگاه هوایی بگرام در افغانستان ازجمله افرادی بودند که مشمول تحریم‌های مجلس ایران شده بود.

پیش از این، ایران از دو مقام آمریکایی با نام‌های جک کین، فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا و رائول مارک گرشت، از کارشناسان مؤسسه دفاع از دمکراسی نیز به‌دلیل اظهارات آنها در جمع تعدادی از اعضای کنگره آمریکا مبنی بر لزوم طراحی برای ترور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ازجمله سرلشکر قاسم سلیمانی، خواستار پیگرد آنها از سوی اینترل پل شده بود. سایت ایران هسته‌ای نوشته که اینترپل برای این دو فرد اعلان قرمز صادر کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها