کد خبر: ۱۰۰۱۰۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۲     ۲۷ آذر ۱۳۹۱
مدیر اتاق خبر شبکه PressTV در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
چیزی که این ها ادعا می کنند اینست که می گویند یک سری مصاحبه هایی در صدا و سیما پخش شده است که به همین جهت می بایست تحت تحریم قرار گیرد. ... حتی آسیا ست هم، شرکتی که مرکزش در آسیا می باشد؛ سعی کرد به پرس تی وی آسیب بزند و آن را از روی ماهواره حذف کند و از نمایش آن در شبه قاره و کشور های پاکستان و افغانستان جلوگیری نماید. در تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه این شدیم که قسمت عمده ای از سهام آسیا ست را شرکت جنرال الکتریک آمریکا در دست دارد...
سرویس نقد رسانه 598/ بدنبال پیشنهاد نمایندگان سنای آمریکا مبنی بر اینکه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و ریاست این سازمان در فهرست سیاه تحریم های آمریکا قرار گیرد و دارایی های مربوط به آن بلوکه شود، در گفتگویی با حمید رضا عمادی، مدير اتاق خبر شبکه پرس تي وي به بررسی نحوه ی ادامه ی فعالیت شبکه پرس تی وی پس از این اقدامات پرداخته ایم:



ایشان خاطر نشان کردند که: در بعضی موارد سعی کردیم بخاطر اینکه دچار مشکلاتی نشویم که ممکن است گریبان گیر صدا و سیما شود، شرایطی را بوجود آوردیم که اگر اتفاقی برای صدا و سیما افتاد ما (پرس تی وی) مجزا باشیم. از این جهت صحبت های بنده از جانب شبکه ی پرس تی وی می باشد.

مدیر اتاق خبر پرس تی وی ابتدا به شرح آنچه که علیه این رسانه ی برون مرزی اقدام کرده اند پرداخته است که در ادامه می آید:

سنای آمریکا اخیرا در یک رای گیری که صورت پذیرفت، به طرحی رای داد که بر مبنای آن صدا و سیمای جمهوری اسلامی و ریاست صدا و سیما، جناب آقای ضرغامی در لیست سیاه قرار خواهند گرفت. این طرح باید در کنگره آمریکا به تصویب برسد و توسط اوباما امضا شود تا تبدیل به قانون شود و اجرا شود. در طرحی که این ها ارائه کرده اند، این اولین باری است که آمریکا به رسانه های ایران با ابزار تحریم حمله می کند.

البته در اروپا این کار سابقه دارد. می دانیم یوتل ست (Eutel Sat) که یک شرکت ماهواره ای فرانسوی است، شبکه های صدا و سیما را از روی ماهواره ی هاتبرد حذف کرد. این اقدام یوتل ست با واکنش بسیار شدیدی از محافل رسانه ای روبرو شد که این اقدام را ناقض حقوق رسانه و آزادی بیان می دانستند و تمام ارزش های بین المللی، هم ارزش هایی که ناظر بر حقوق قرارداد ها است و هم ارزش های حقوق بشر را نقض می کند.

بعد از یوتل ست که رئیس آن یک فرد فرانسوی – اسرائیلی است، شرکت های کوچک دیگری هم در اروپا و حتی در سطح آسیا مثل شرکت آسیا ست تلاش کردند که به رسانه های ایران ضربه وارد کنند. طی مصاحبه ای که پرس تی وی با معاون خانم کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داد، در این مصاحبه ایشان اقدام به تحریم ها در حوزه رسانه را انکار کردند.
این انکار ایشان، نشان دهنده این بود که نگاهی پشت سر این قضیه است که شاید حتی فرا تر از اروپا باشد. زمانی که پرس تی وی پیگیر این ماجرا شد، متوجه محافل صهیونیستی وابسته به اسرائیل شد که به شدت در اروپا فعال شده اند و تلاش دارند که صدای رسانه های جمهوری اسلامی ایران را در اروپا خاموش کنند.

در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در اروپا نهاد های متصل به اسرائیل، صهیونیستی و به اصطلاح گروه های لابی گری در اروپا هستند که در این زمینه به لابی در اتحادیه اروپا می نشینند و موفق شده اند که ضرباتی هم در بعضی موارد به رسانه های ایرانی وارد کنند که البته با کار رسانه ای که از طرف پرس تی وی و شبکه های دیگر صورت گرفت تا حدی این ها خنثی شد و افکار عمومی مردم جهان در جریان این نقض حقوق بشر و حقوق رسانه توسط اروپایی ها قرار گرفت.

بعد از آنچه که در بالا ذکر شد، حالا آمریکایی ها بدنبال چنین چیزی افتاده اند؛ یعنی می خواهند صدا و سیما و شرکت های که با آن در ارتباط اند را به بهانه های واهی از جمله نقض حقوق بشر توسط صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران مورد تحریم قرار دهند که این کاملا غیر قانونی، ناقض حقوق بشر و حقوق رسانه است.



چیزی که این ها ادعا می کنند اینست که می گویند یک سری مصاحبه هایی در صدا و سیما پخش شده است که به همین جهت می بایست تحت تحریم قرار گیرد. باید توجه داشت که در هیچ جایی از دنیا چنین چیزی سابقه نداشته است که برنامه ای از یک رسانه پخش شود و بخاطر آن برنامه کل سازمانی را مورد تحریم قرار دهند که کاملا این امر مشخص است که یک حرکت هماهنگ است که از اروپا شروع شده است و الان آمریکایی ها هم بدنبال انجام این کار هستند.

حتی آسیا ست هم، شرکتی که مرکزش در آسیا می باشد؛ سعی کرد به پرس تی وی آسیب بزند و آن را از روی ماهواره حذف کند و از نمایش آن در شبه قاره و کشور های پاکستان و افغانستان جلوگیری نماید. در تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه این شدیم که قسمت عمده ای از سهام آسیا ست را شرکت جنرال الکتریک آمریکا در دست دارد و در صحبتی که بنده خودم شخصا با شرکت آسیا ست انجام دادم، کاشف به عمل آمد که اینها به علت تحریم های آمریکا، مجبور به حذف پرس تی وی از ماهواره شده اند.

چون با توجه به تحریم های قبلی اینها نمی توانستند این کار را انجام دهند و این تنها بهانه ای بود که این بهانه را ما به راحتی می توانستیم به چالش بکشیم. الان آمریکایی ها می خواهند یک جنبه ی تحریم هم به این قضیه، در سنا و مجلس نمایندگان که روی هم رفته می شوند کنگره، بدهند و سعی کنند که آنرا در ایالات متحده یک مصوبه نشان دهند که رسانه های ایرانی هم می بایست مورد تحریم قرار گیرند.

آقای عمادی در پاسخ به این سوال که رسانه های ایرانی در این زمینه چه اقدامی کرده اند، گفت: وقتی که ما را مورد تحریم قرار می دهند، باید بدانیم امروزه دنیا، دنیایی است که نمی شود صدای یک رسانه را خاموش کرد. رسانه ها به روش های مختلف امکان پخش را دارند؛ اگر ماهواره ها به ما سرویس ندهند از طریق اینترنت پخش خواهیم کرد، از طریق موبایل، آی پی تی وی (IPTV) و از طرق مختلف دیگری که پرس تی وی اکثر این راه ها را امتحان کرده و این تجربه را در اختیار تمام رسانه های ایرانی قرار خواهد داد.

وی افزود: بستر پخش برای رسانه های ما تنها ماهواره نیست. الان شبکه پرس تی وی از طریق اینترنت پخش می شود و افراد بسیار زیادی نیز آن را از طریق اینترنت تماشا می کنند.

ایشان در خصوص اینکه با پخش این شبکه بر روی اینترنت، آیا جامعه ی مخاطب و جامعه ی هدف کاهشی پیدا نمی کند، تصریح کرد: جامعه هدف اتفاقا افزایش پیدا می کند، برای این هم دلیل داریم. چون وقتی که به سراغ پرس تی وی یا رسانه های دیگر می آیند، در اینجا بنده پرس تی وی را مثال می زنم چرا که به زبان انگلیسی است و در همه ی دنیا قابل درک است و می توانند مشاهده کنند. زمانی که پرس تی وی مورد حمله قرار می گیرد، این خبر در دنیا رسانه ای می شود و به همین جهت عده ی زیادی بدنبال این نکته می روند که این شبکه چه داشت و چه می گفت که این طور تمام قد چه از طرف آمریکا چه از طرف اروپا مورد حمله قرار گرفت.

خب ببینید این به خودی خود یک روش تحقیقی است که اینها ندانسته برای ما تبلیغ می کنند بدون اینکه ما هزینه ی هنگفتی را صرف تبلیغات کنیم. بهمین دلیل جامعه مخاطب بیشتر مشتاق روی آوردن به شبکه می شوند.

وی در پاسخ به اینکه جز ماهواره مگر بستر مناسب دیگری هم برای پخش شبکه وجود دارد، بیان کرد: ماهواره در برخی از کشور های دنیا رواج دارد و در خیلی از کشور های دیگر افراد بصورت اینترنتی تلویزیون را تماشا می کنند. البته بعلت اینکه سرعت اینترنت در ایران پایین می باشد شاید پدیده ی تلویزیون های اینترنتی برای مردم ایران خیلی ملموس نباشد ولی به هر حال تلویزیون و رادیو های اینترنتی بسیار در دنیا رایج اند.

مدیر اتاق خبر شبکه پرس تی وی افزود: بد نیست این را هم بدانیند همان غربی که خواهان جلوگیری و ممانعت از پخش شبکه های ما هستند، همان غرب بستر بسیار مناسبی برای حرکت در مسیر تلویزیون اینترنتی دارد. ما مشکلی در رابطه با جامعه هدف و مخاطبمان نمی بینیم و این حرکتی را هم که این ها انجام می دهند به فال نیک می گیریم چرا که یک نوع تبلیغ برای ما محسوب می شود و هزینه ای هم بابت آن پرداخت نکرده ایم. آنها هم تبلیغ برای بیشتر دیده شدنمان می کنند و هم اینکه غرب به دست خود ادعای نقض حقوق بشر و آزادی بیان را در دنیا اثبات می کنند. ما ادعا می کنیم که غربی ها ناقض شماره ی یک حقوق بشر و آزادی بیان هستند و مسئله تحریم ما هم شاهد این مدعاست.

ایشان درباره ی میزان تاثیرگذاری این شبکه اظهار داشت:  اگر میزان تاثیرگذاری رسانه های ما متوسط و یا ضعیف بود هرگز اینها اینگونه به ما حمله نمی کردند که شما دیدید در انگلیس چه کار رسانه ای، دادگاهی و سیاسی کردند که صدای پرس تی وی را خاموش کنند. در اسناد ویکی لیکس هم که سال 2010 در اینترنت پخش شد، اسنادی وجود داشت که مقامات وزارت خارجه آمریکا و انگلیس در سفارت ایالت متحده در لندن جمع شدند و راه های محدود کردن پرس تی وی را طی جلسه ای بررسی کردند و این هم چیزی است که خود آنها می گویند نه اینکه ما ادعای آن را داشته باشیم.


وی گفت: اگر پرس تی وی رسانه ای با ضریب نفوذ کم و عدم تاثیر گذاری در مخاطب می بود چرا اینقدر غربی ها حتی جلسه در حد مقامات عالی می گذارند تا جلوی ما را بگیرند، در انگلیس به بهانه های واهی تلاش کردند جلوی ما را بگیرند، در آلمان از ماهواره ما را حذف کردند، در اروپا و آسیا تلاش کردند و اقدام اخیر آنها هم که همین مسئله طرح تحریم در سنا است که نشان می دهد چقدر در افکار عمومی دنیا تاثیر گذار بوده ایم.

ایشان همچنین در خصوص آمار مخاطبان شبکه ی پرس تی وی بیان داشت: 2 میلیون نفر از وب سایت ما روزانه بازدید دارند، این آماری است که از پخش زنده ی تلویزیونی بر روی سایت خود داریم اما نسبت به آمار بازدید شبکه بر روی ماهواره هیچگونه آماری نداریم و این 2 میلیون نفر جزء آمار بازدید کنندگان سایت به شمار می آیند.

وی در پایان میزان تاثیرگذاری چنین رسانه هایی را در سطح برون مرزی بسیار بالا دانست و در همین زمینه افزود: اولین عکس قذافی را هنگام کشته شدنش پرس تی وی به نمایش گذاشت، در بحث مسائل هسته ای ایران، پرس تی وی شبکه ی پیشرو می باشد و اولین اخبار مهم را پرس تی وی منتشر می کند. نهایتا تاثیر گذاری پرس تی وی آنقدری مشخص است که اینطور به آن حمله می کنند، حتی ممکن است تاثیر گذاری آن بیش از آنچه که ما فکر می کنیم باشد چرا که حاضر به این شده اند که خودشان را در معرض اتهام نقض حقوق بشر و آزادی بیان قرار دهند، یعنی برایشان ارزش داشته است که ما را حذف کنند حتی به این قیمت که مورد اتهام به این شدت قرار بگیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
یونس
UNITED STATES
۱۸:۱۸ - ۲۷ آذر ۱۳۹۱
۵
۱
اگر روزی کشتند مارا و مردم بیدار شدند
این روزها خفه می کنند مارا و مردم دنیا بیشتر صدای ما را میشنوند
پاسخ
محسن
MALAYSIA
۲۲:۵۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۱
۳
۱
بهتر است در تبلیغات میدانی بیشتر فعال شوند یعنی روی اتوبوس و غیره بنویسند که ::: ما چه کفتیم که ما را میخواهند ساکت کنند:::
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها