کد خبر: ۱۰۰۱۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۲۶ آذر ۱۳۹۱
در حالي كه شور و شعف ناشي از استقبال از ضريح تازه ساخته شده حضرت سيدالشهدا عليه‌السلام در كشور فروكش نكرده، رسانه‌اي كه به اتخاد مواضع شاذ و خاص معروف است، به تخطئه مردمي پرداخت كه به بهانه ضريح امام حسين عليه السلام محبت خود را نسبت به اهل بيت عليهم‌السلام ابراز كردند.

به گزارش رجانيوز، روزنامه جمهوري اسلامي به مدير مسئولي مسيح مهاجري در مطلبي با عنوان " آيا امام حسين(ع) به ايجاد مشكلات براي مردم رضايت دارند؟!" با برشمردن مواردي كه از آن به آزار و اذيت مردم به دليل تجمع عاشقان اباعبدالله عليه‌السلام در استقبال از ضريح تازه ساخته شده آن حضرت در اهواز ياد مي‌كرد، نوشت: " كداميك از مراجع عظام و علماي بزرگوار شيعه ضريحي را كه هنوز نصب نشده است - و البته قابل احترام است - متبرك اعلام كرده است كه اينگونه مردم به آن متوسل مي‌شوند؟"

اين مطلب كه بيشتر يادآور ادعاهاي واهي وهابيت عليه باورهاي شيعيان است، در حالي استقبال توده‌هاي مردمي كه به استقبال از ضريح امام حسين عليه السلام در شهرهاي خوزستان آمده بودند، را زير سوال برد كه بزرگان ديني اين استان نيز هم‌گام با اهالي ولايتي خوزستان به پيشواز ضريح حضرت آمده بودند.

اما نكته جالب اين مطلب كه نشان دهنده دوري نويسندگان اين روزنامه از فضاي خبري كشور است، پرسش‌هايي طعنه گونه‌اي است كه در آن مطرح شده است.

اين روزنامه  مي‌پرسد: "كداميك از مراجع عظام و علماي بزرگوار شيعه ضريحي را كه هنوز نصب نشده است - و البته قابل احترام است - متبرك اعلام كرده است كه اينگونه مردم به آن متوسل مي‌شوند؟ آيا علماي بزرگوار اسلام كه مرزداران واقعي اعتقادات و احكام الهي تشيع هستند اين گونه راه بندان‌ها و آزار و اذيت‌ها را تأييد مي‌كنند؟ آيا علما و مراجعي كه هرگونه اعمال و رفتار همچون قمه زني كه موجب وهن مذهب حقه تشيع و عزاداري‌هاي سنتي و نوراني محرم و صفر مي‌شود را ممنوع اعلام كرده‌اند آيا اينگونه برنامه‌ها و آيين‌ها و مراسم كه همراه با مواردي كه برشمرديم مي‌باشد، را تأييد مي‌نمايند؟"

اما آنچه كه از چشم دست‌اندركاران اين روزنامه دور مانده، فارق از سخنان مراجع تقليد در تمجيد از استقبال كنندگان از ضريح امام حسين عليه السلام، اجماع اين بزرگواران در ابراز ارادت و محبت به اين ضريح مطهر است كه تصاوير آن در رسانه‌هاي مختلف منتشر شده است.

حضرات آيات مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني، شبيري زنجاني، نوري همداني، علوي گرگاني، جوادي آملي، مصباح يزدي، هاشمي شاهرودي و بزرگاني از علما و اساتيد حوزه علميه قم به بازديد و تبرك‌جويي از اين ضريح مطهر رفتند و هر كدام در كنار آن محبت و علاقه خود را به آستان اهل بيت عليهم السلام ابراز كرده‌اند، گويا مسئولان روزنامه جمهوري اسلامي اين موارد را نديده‌اند يا اينكه اصولا اين بزرگان را جزو مراجع تقليد و علماي اعلام نمي‌دانند.

 

اين روزنامه كه از حاميان سرسخت رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام است، مراجع تقليد مورد نظر خود را معرفي كند تا ابهام‌هاي ايجاد شده از اين مطلب همسو با نظرات وهابيت مرتفع شود.

 

آيت الله مكارم شيرازي

آيت الله صافي گلپايگاني

آيت الله شبيري زنجاني

 

آيت الله نوري همداني

 
آيت الله علوي گرگاني

 

 

 

آيت الله مصباح يزدي

آيت الله هاشمي شاهرودي

آيت الله جوادي آملي

ـ

آيت الله محمد يزدي

 

 

آنچه كه اين روزنامه مايه آزا و اذيت مردم مي‌خواند، آيت الله مكارم نمايشي تاريخي مي‌داند

آیت الله مکارم شیرازی پيش از اين به شبهات اينچنيني پاسخ داده و با يادآوري حركت کاروان سفینه النجاة به منظور انتقال ضریح امام حسین‌ عليه‌السلام به کربلای معلی گفته بود: برخی خرده گیری کرده و می گفتند این چه کاری است، در حالی که باید توجه داشت که این مساله جنبه پرستش ندارد و تنها به خاطر انتساب به امام حسین‌عليه‌السلام است. برخی که می گویند اینها کار خرافی است اشتباه می کنند، اظهار ارادت مردم به خاطر انتساب ضریح به امام حسین‌عليه‌السلام است‌ نه به خاطر طلای به کار رفته در آن،‌ این در مسائل اجتماعی و فردی نیز صادق است که گاهی پرچم کشورها را می بوسند.

 اين مرجع تقليد در جلسه درس خارج فقه خود ادامه داد: در تمام موزه های دنیا آثاری از گذشتگان وجود دارد و مردم به تماشای آن می روند، از سویی دیگر شیعه و سنی و حتی وهابیون جلد قرآن را می بوسند این سنت است،‌ در حالی که جلد قرآن با کاغذ و چرم های دیگر تفاوت ذاتی ندارد اما انتساب به قرآن به آن قداست و ارزش داده است،‌ همین طور در مساله حجرالاسود که حتی وهابی های نیز احترام کردن آن را سنت می دادند. این ضریح و طلا، نقره و چوب به کار رفته در آن با طلا و نقره های دیگر آن هیچ فرقی نداشت،‌ اما انتساب آن به امام حسین(ع) چنین عشق و علاقه ای ایجاد کرد و‌ مردم نشان دادند به کوری چشم دشمنان اهل بیت و امام حسین(ع) مکتب امام حسین(ع) و عاشورا زنده است.

 وي اظهار داشت: هیچ کس ضریح را نمی پرستد و آن را معبود هم نمی داند، این مسائلی که گاهی بیان می شود مضحک است و همگان باید بدانند اظهار ارادت مردم به خاطر انتساب ضریح به حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) است.

 آیت الله مکارم شیرازی حرکت این کاروان و استقبال مردم از ضریح را نمایشی از عشق به امام حسین(ع) دانست و گفت: استقبال مردم از ضریح سیدالشهدا عليه‌السلام نمایشی تاریخی بود که در تاریخ می ماند.  

آيت الله جزايري نمایند ولی فقیه در خوزستان در حاشیه زیارت ضریح جدید امام حسین(ع)، به خبرگزاري رسا گفت: همین مقدار که این ضریح مطهر منسوب به سومین اختر تابناک ولایت و امامت است، در مقدس بودنش هیچ شک و ابهامی وجود ندارد.

پاسخ قرآني به شبهه استقبال از ضريحي كه هنوز نصب نشده است

اما از آيات قرآن نيز مي‌توان شواهدي بر تاييد ابراز ارادت مردم به ضريح امام حسين عليه السلام يافت.

آيت الله دكتر حيدري نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري استقبال مردم از ضریح جدید امام حسین(عليه‌السلام) را از باب تعظیم شعائر مي‌داند و مي‌گويد: ضریح جدید اسباب ابراز محبت به امام حسین‌عليه‌السلام است، با اینکه هنوز نصب نشده است و از آنجا که ضریح بعداً نصب خواهد شد قداست پیدا می کند.

وي توضيح مي‌دهد: به عنوان مثال قرآن در باب تعظیم شعائر می فرماید گوسفندی که قرار است در روز دهم ذی الحجه در راه خدا ذبح گردد و گردنبندی که به آن متصل است از شعائر الله (نشانه های خدا) است. این گردنبند، یعنی نخی که به گردن گوسفند بسته شده است قداست دارد با اینکه هنوز گوسفند در راه خدا ذبح نشده، روشن است، این ضریحی که بر قبر مبارک امام حسین‌عليه‌السلام نصب خواهد شود ارزشش کمتر از گردنبند گوسفند نیست. چون این ضریح بر قبر انسانی که ذبیح الله و ثارالله است نصب خواهد شد و قداست خود را پیشاپیش می گیرد. بنابراین مردم وقتی احترام می گذارند این طبق آیه قرآن است.

دکتر حیدری بر همين مبنا ادعاهايي از جنس ادعاهاي روزنامه جمهوري اسلامي را بي اساس مي‌داند و معتقد است: همانطور که مردم در 9 دی با قیام خود به نام امام حسین‌عليه‌السلام طومار فتنه 88 را در هم پیچیدند با استقبال پرشور مردم از ضریح جدید امام حسین‌عليه‌السلام طومار فتنه وهابیت را در هم پیچیدند.

مدیر حوزه های علمیه خوزستان نيز در اين باره به "سدیدنیوز" می گوید: مردم ما به خاطر اینکه این ضریح مقدس، یک نشان از مولایشان حضرت سیدالشهدا(ع) است به آن تبرک می جویند و  این شور حالی که در ملت ایران مشاهده می کنیم به خاطر این است که مردم ما چیزی را مشایعت می کنند که هدیه آنها به امام حسین (ع) است و قرار است برای همیشه در جوار حضرت سیدالشهدا عليه‌السلام باقی بماند.

امام جمعه موقت اهواز استقبال از ضریح امام حسین(ع) را نشان از بلوغ فکری و عقلانیت ملت ایران عنوان كرده و تاكيد مي‌كند: باید در عاقل بودن کسانی که شبهاتی در این زمینه مطرح می کنند شک کرد.

وی با يادآوري شبهاتی از سوی برخی از شبکه های ماهواره‌ای در خصوص تبرک جستن از ضریحی که هنوز بر قبر حضرت امام حسین (ع) نصب نشده مطرح می شود، توضيح مي‌دهد: آنهایی که در شبکه های ماهواره ای شبهه را مطرح می کنند نگرانی شان این نیست که چرا مردم ضریح و فلزات به کار رفته در آن را احترام می کنند بلکه نگرانی آنها این است که چرا مردم ایران به اباعبدالله الحسین(ع) این قدر علاقه مند هستند و الگو و مولایشان حسین(ع) است.

نویسنده کتاب «عصر امام خمینی» درباره اهداف پشت پرده طرح این شبهات نیز گفت: نگرانی وهابیون و آل سعود از این مطلب و القای این شبهه در بستر فکری مردم به خاطر این است که می خواهند مردم ما را از تفکر و خود امام حسین (ع) جدا کنند نه از ضریح حرم آن حضرت.

واكنش‌ها به اين مطلب روزنامه جمهوري اسلامي

با انتشار اين مطلب در روزنامه جمهوري اسلامي كه توسط خبرنگار اين روزنامه در اهواز به نگارش در آمده بود، مردم اهواز اين را توهين به خود و زير سوال بردن استقبال پرشور آنها از ضريح امام حسين عليه السلام تلقي كرده و نسبت به آن واكنش نشان دادند.

در همين راستا جمعي از طلاب و حوزه علميه اهواز با انتشار بيانيه‌اي كه نسخه‌اي از آن را به دفتر روزنامه جمهوري اسلامي در اهواز تحويل دادند، خواستار عذر خواهی رسمی مسئولین روزنامه شده و هشدار دادند كه در صورت برآورده نشدن اين خواسته از طريق  مراجع قضايی موضوع را پيگيري مي‌كنند.

سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان با صدور بیانیه ای، مطلب درج شده در روزنامه جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: " "هر چند برای اهل فن این نوع ادبیات بسیار آشناست و میتوان تفکر پشت ان را به صورت عریان دید ولیکن از روزنامه جمهوری اسلامی انتظار نمیرفت منتشر کننده دست نوشته ای گردد که از آن بوی متعفن تفکر وهابیت به استشمام می‌رسد!"
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
برای مجنون، حتی کوچه ی لیلی عطر و بوی دیگری دارد...

باید مجنون بود...
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها