کد خبر: ۱۰۱۳۴۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۳۰ آذر ۱۳۹۱
اعمال بخش جدیدی از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه فوریه، تصمیم هند برای کاهش واردات نفت از ایران در سال آینده، بازتاب سفر یک کشتی جنگی روسی به سواحل ایران، تحلیل یک روزنامه اسرائیلی از برنامه هسته‌ای ایران و برقراری پروازهای مستقیم میان استانیول و اصفهان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
اعمال بخش جدیدی از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه فوریه، تصمیم هند برای کاهش واردات نفت از ایران در سال آینده، بازتاب سفر یک کشتی جنگی روسی به سواحل ایران، تحلیل یک روزنامه اسرائیلی از برنامه هسته‌ای ایران و برقراری پروازهای مستقیم میان استانیول و اصفهان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به احتمال وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران اختصاص دارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بخشی از بسته تحریمی جدید ایالات متحده علیه ایران ـ که از ماه فوریه به اجرا درمی‌آید‌ ـ احتمالاً موجب جلوگیری از بازگشت مبالغ فروش نفت ایران به کشور خواهد شد؛ مبالغی که شاید به چندین میلیارد دلار نیز برسد.

بنا بر این ماده از تحریم‌ها که از ششم فوریه آغاز می‌شود، مبالغی که بهای فروش نفت ایران در نظر گرفته شده، باید در یک حساب بانکی در کشور خریداری کننده باقی بماند و تنها می‌تواند برای تجارت دوجانبه میان آن کشور و ایران مورد استفاده قرار گیرد. هر بانکی که جز این رفتار کند، با خطر مجازات از سوی آمریکا روبه‌رو خواهد شد.


در خبر دیگری مرتبط با همین موضوع، روزنامه «تایمز اقتصادی» هند از برنامه این کشور برای کاهش واردات نفت از ایران در سال ۲۰۱۳ خبر داده است. به نوشته این روزنامه، هند قصد دارد در سال مالی پیش روی، خرید نفت خود از ایران را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد و در صورتی که ایران، بهای نفت را ـ که به سبب مشکلات پدید آمده بر اثر تحریم‌ها، برای هند گران تمام می‌شود ـ کاهش ندهد، میزان خرید این کشور از ایران باز هم کاهش خواهد یافت.
به نوشته این روزنامه، شرکت‌های نفتی هندی، هنوز دستور رسمی از دولت برای این کاهش واردات دریافت نکرده‌اند؛ اما آن‌ها به هر حال به سبب قیمت‌های بالا، در سال ۲۰۱۳ چنین کاری را انجام خواهند داد. 


اما امروز برخی مطبوعات اسرائیلی، از جمله «تایمز اسرائیل»، موضوع پهلو گرفتن یک کشتی جنگی روسی در سواحل ایران را مورد توجه قرار داده‌اند. تایمز اسرائیل اشاره می‌کند که روز چهارشنبه، یک کشتی جنگی روسی در بندرعباس در جنوب ایران پهلو گرفته و مقامات نظامی ایران، اعلام کرده‌اند که این کار با هدف تحکیم روابط نظامی دوجانبه میان دو کشور انجام می‌گیرد.

از جمله نکاتی که مورد توجه این روزنامه قرار گرفته، این است که گزارش‌ها، از هدف دقیق سفر این کشتی جنگی روسی و نیز مدت زمان حضورش در سواحل ایران، سخنی به میان نیاورده‌اند. تایمز اسرائیل همچنین مدعی شده، بندرعباس محل بارگیری تسلیحات ایرانی به مقصد سودان، سوریه و غزه است. 


«جروزالم پست»، دیگر روزنامه اسرائیلی نیز یکی از مطالب خود را به همین حمایت ایران از غزه اختصاص داده و البته تلاش کرده در مطلب خود، این موضوع را به مسأله هسته‌ای ایران ارتباط دهد.

این روزنامه می‌نویسد، هرچند برخی در پی فهم این موضوع هستند که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، جهان چه شکلی به خود خواهد گرفت، حقیقت این است که صد‌ها موشک پرتاب شده از سوی غزه به اسرائیل در جریان جنگ هشت روزه، نمایی کلی از آنچه احتمالاً رخ خواهد داد، ارائه کرده است.

نویسنده این مطلب که با لحنی تند و مبارزه جویانه نوشته شده، سعی در القای این امر دارد که ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای، از آن علیه رژیم اسرائیل استفاده خواهد کرد و بر همین اساس، گاه آن رسیده که این رژیم علیه ایران، کاری کند.


در پایان، روزنامه «حریت» ترکیه از برقراری خط هوایی مستقیم از استانبول به ایران خبر داده و اشاره می‌کند که پس از تهران، تبریز، مشهد و شیراز، اصفهان پنجمین مقصد پروازهای هواپیمایی ترکیه در ایران خواهد بود؛ بنابراین، پرواز استانبول به اصفهان، روزهای چهارشنبه و یکشنبه انجام خواهد گرفت و پرواز برگشت به استانبول نیز روزهای دوشنبه و پنجشنبه خواهد بود. بهای بلیت این پرواز‌ها، ۹۹ یورو پیش‌بینی شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها