کد خبر: ۱۰۳۷۲۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۱۰ دی ۱۳۹۱
حجت‌الاسلام مهدوی‌بیات در همایش بررسی سوابق پشت پرده فتنه 88 که از سوی خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان برگزار شد برخی از پشت پرده‌های این جریان را تشریح کرد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی‌بیات در همایش بررسی سوابق پشت پرده فتنه 88 که از سوی خانه انقلاب اسلامی و ولایت برگزار شد، اظهار کرد: نهم دی به واسطه بصیرت مردم ایران خلق شد و در تاریخ ماندگار می‌شود اما نکته مهم اینجاست که بررسی کنیم چه چیز باعث شد قطار انقلاب که با سرعت در حال پیشروی در مسیر خود بود به مدت هشت ماه توقف کند.

* آقای هاشمی رفسنجانی معتقد است در انتخابات 88 هیچ فتنه‌ای در کار نبود 

 

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با فتنه 88 با سه نوع تحلیل روبه‌رو هستیم، گفت: برخی در حال القای این شبهه هستند که جریان فتنه 88 توهمی بیش نیست و آشوب‌های این سال تنها هیجانی بیش از حد بوده که بخشی از طرفداران کاندیدای ناموفق آن را ترتیب دادند و مردم نتوانستند آن را مدیریت کنند.

این تحلیل‌گر سیاسی ادامه داد: این موضوع به شکل مکرر از زبان آقای هاشمی رفسنجانی شنیده می‌شود که در انتخابات 88 هیچ فتنه‌ای در کار نبود بلکه در آن زمان عده‌ای دلشان شکست و تنها راه برگشتن ثبات به کشور این است که دل آنها را به دست آورده و دولت آشتی ملی را تشکیل دهیم. 

وی با اشاره به اینکه این یک تحلیل احمقانه یا مغرضانه است، تاکید کرد: رهبر انقلاب تنها فردی بودند که چند ماه پیش از انتخابات و در سخنرانی خود در فروردین ماه در شهر مشهد خبر از فتنه دادند و پیش از اینکه مردم آگاه شوند نیز به افرادی مانند موسوی گوشزد کردند که خط خود را جدا کنند و ابزاری در دست فتنه‌گران نباشند.

مهدوی بیات تصریح کرد: از سوئی جنس هواداران بیگانه ماجرا از وزیر خارجه آمریکا گرفته که به طور رسمی تشکر خود را از اصلاح‌طلبان اعلام کرد تا منافقان و دیگر دشمنان نظام به خوبی این تحلیل را خنثی می‌کند و نشان‌ می‌دهد به واقع توطئه‌ای در کار است.

وی تاکید کرد: همچنین نوع شعارها و رفتارهای برخی کاندیداها با انتخابات معمولی سازگار نبود که از موارد شاخص آن دروغ‌های صریحانه مناظره‌ها و رنگ‌هایی بود که سه کاندیدا انتخاب کردند و نمادهای آن برای هر فردی که کمی با انقلاب‌های مخملین آشنایی داشته باشد، واضح است که البته باید بگوییم تنها موسوی با آگاهی کامل این رنگ را انتخاب کرد و کروبی خواست خود را شبیه کند.

این تحلیل‌گر سیاسی تصریح کرد: در زمان جنگ کشور ما از نظر منابع انسانی و زیرساخت‌ها عقب افتاد بنابراین پس از جنگ دو دولت بر سر کار آمدند که اولی دولت سازندگی و دومی اصلاحات بود و هر کدام گفتمان‌هایی را به جامعه تحمیل کردند که تحلیل دوم به آنها مربوط شود.

وی اضافه کرد: دولت هاشمی رفسنجانی پس از روی کار آمدن گفتمان توسعه را پیش کشید و این جمله عین گفته وی است که این طبیعی است زیر چرخ توسعه عده‌ای از فقرا له ‌شوند.

مهدوی بیات اظهار کرد: از دیگر تفکرات این دولت این بود که برای توسعه لازم است دست مدیران باز باشد و اگر در این میان افرادی مانند کرباسچی ایجاد شوند نیز اشکال ندارد چرا که این امر نیز جزو غرامت‌های توسعه است.

وی ادامه داد: در این زمان همچنین صدا و سیما مأموریت یافت مردم را به سمت و سوی مصرف‌گرایی سوق دهد و این توجیه بی‌معنا وجود داشت که در راه توسعه آنچه در کارخانه تولید می‌شود بالاخره باید خریدار داشته باشد.

* هاشمی رفسنجانی در طول ریاست جمهوری‌اش جلسه‌ای با مردم عوام نداشت

 

این تحلیل‌گر سیاسی تاکید کرد: هاشمی رفسنجانی در طول هشت سال ریاست جمهوری نه ‌تنها جلسه‌ای با مردم عوام نداشت بلکه با دانشجویان نیز ارتباط نداشت و این گونه جایگاه ویژه مسئولان در اذهان شکل گرفت و ادبیات ریاست بر مردم شکل گرفت.

وی ادامه داد: در آن زمان این تفکر وجود داشت که دست مدیر باید باز باشد و اطرافیان مسئول نیز می‌توانند از امکانات استفاده فراوان کنند و این باعث دلگرمی وی می‌شود تا در جای خود زحمت بکشد و حسابی کار کند اما از این تفکر دزدی‌های فراوان در سیستم نفت، صنعت و معدن بیرون آمد.

مهدوی بیات تصریح کرد: هشت سال بعدی بحث توسعه سیاسی پیش آمد و مردم مجبور شدند به مفاهیم جدیدی مانند اسلام اصول‌گرایانه که غیر قابل توجیه است فکر کنند و سپس از دل چنین اسلامی سیاست تنش‌زدایی، تعطیلی انرژی اتمی و اشتباهات دیگر به وجود آمد که بخش اعظم آن خیانتی آگاهانه بود.

وی اضافه کرد: بنابراین تحلیل دوم می‌گوید که به مدت 16 سال گفتمان خاصی داشت جا می‌افتاد اما در سال 84 مردم همه چیز را وارونه کردند و خواستار کسی شدند که به جای اینکه مانند خاتمی در کاخ ریاست جمهوری بنشیند نوکر مردم و در میان آنها باشد، برای مردم شبانه‌روز کار کند و با رانت‌خواری به مبارزه برخیزد.

این تحلیل‌گر سیاسی اضافه کرد: این گونه بود که این انتخابات تمام رشته‌ها را پنبه کرد چرا که عده‌ای در داخل از تغییر گفتمان مردم نگران شدند و تصمیم گرفتند این روند چهار ساله دیگر به هشت سال مبدل نشود و آن چهار سال را نیز در نظر مردم لجن‌مال کنند که با هوشیاری رهبر معظم انقلاب موفق نشدند.

وی تصریح کرد: رهبر بارها فرمودند که دولتی خدمتگزار مانند دولت نهم کمتر داشته‌ایم و اینکه اگر احمدی‌نژاد رای نیز نمی‌آورد باز هم پیروز میدان بود چرا که گفتمان انقلاب را احیاء کرد و خار چشم برخی افراد شد.

مهدوی بیات با اشاره به اینکه فرمایشات رهبر انقلاب را باید نکته‌ای و نه کلی درک کنیم، ادامه داد: نکته مهمی که باید از فرمایش رهبر انقلاب دریابیم این است که در این میان دیگر شخص احمدی‌نژاد مهم نیست بلکه گفتمانی که احیا کرد را نباید بگذاریم از میان برود.

وی تاکید کرد: هاشمی رفسنجانی در حال جا انداختن این شعار برای انتخابات سال آینده در اذهان است که کشور باید به مدیریت پیش از سال 84 برگردد که این سیاه‌نمایی مطلق است به این معنا که  هشت سال تمام مدیریت کشور اشکال داشته که این امر مخالف نظر رهبر انقلاب است که نقد دولت در کنار خوبی‌های آن باشد.

این تحلیل‌گر سیاسی ادامه داد: بنابراین ایجاد فتنه از ترس جا افتادن گفتمان یکی دیگر از تحلیل‌هایی است که در زمینه فتنه 88 صورت گرفته است و این گروه که همان عقاید و ادبیات گروه پیشین درباره  عدم دخالت در سیاست‌های جهانی مانند هولوکاست و مسئله فلسطین را دارند نیز معتقدند توطئه‌ای از پیش تعیین شده رخ نداده است.

وی با بیان اینکه این گروه معتقدند باید گفتمان اصلاحات و توسعه را تلفیق کرد تا به چشم‌انداز 20 ساله برسیم، تاکید کرد: بخشی از این تحلیل درست است اما نتیجه‌گیری آن غلط است چرا که این گفتمان متعلق به احمدی‌نژاد نیست بلکه گفتار امام (ره) است بنابراین باید به این گروه بگوییم که شما با احمدی‌نژاد مشکل دارید یا با گفتمان امام (ره).

مهدوی بیات با بیان اینکه تحلیل دیگر اشاره دارد به این موضوع که این توطئه از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی شده است، گفت: جمله‌ای از حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا وجود دارد که می‌گوید پدر زینب فدای کشته‌ای که یا امروز که عاشوراست کشته شد یا روز دوشنبه‌ای که سقیفه تشکیل شد و این صحبت سیاسی حضرت به معنای ریشه‌یابی فتنه در هر زمانی است.

وی افزود: امام خمینی(ره) نیز پس از انقلاب فرمودند که فریب ظواهر را نخورید چرا که دشمن برای 30 تا 40 سال دیگر شما را برنامه‌ریزی کرده است.

این تحلیل‌گر اظهار کرد: این موضوع‌ها به ما آموزش می‌دهد که به پیش از سال 68 برگردیم و ریشه فتنه 88 را در آن زمان جستجو و ساختارها و شخصیت‌های محوری این قضیه را شناسایی کنیم.

* حلقه کیان با محوریت آقای سروش در فتنه 88 دخالت داشتند

 

وی با اشاره به تاسیس ماهنامه کیهان فرهنگی تاکید کرد: زمانی که خاتمی وزیر ارشاد دوره هاشمی شد دستش باز شد و افرادی مانند حجاریان، سروش و افراد دیگر که در کیهان فرهنگی کار می‌کردند وارد وزارت ارشاد شدند و به قدری این مجله انحراف ایجاد کرد که توقیف و خاتمی به همین دلیل استعفا داد.

مهدوی‌بیات ادامه داد: این گونه بود که حلقه کیان با محوریت سروش و 30 تا 40 نفر که همگی در فتنه 88 دخالت داشتند، تشکیل شد و آنها جلسات هفتگی داشتند که نتایج آن را در هفته‌نامه‌ای با نام کیان منتشر می‌کردند و با مطرح کردن مباحث مختلف سعی داشتند جامعه را برای 20 سال دیگر آماده کنند.

وی با اشاره به ایجاد مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در دوره هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: قرار بود این مرکز مغز متفکری باشد برای سازندگی کشور اما واقعتی این است که رئیس آن موسوی خوئینی‌ها از همین حلقه بود و خود اعتراف کرده که این مرکز را با پول دولت برای نهادینه کردن توسعه سیاسی در کشور ایجاد کرده است.

این تحلیل‌گر سیاسی ادامه داد: این در حالی است که بحث هاشمی رفسنجانی توسعه اقتصادی بود اما اصلاح‌طلبان از همان زمان برای وقتی که خود روی کار می‌آیند در حال برنامه‌ریزی بودند.

وی تاکید کرد: حجاریان نیز در این زمینه می‌گوید که چهار سال به صورت شبانه‌روزی کار کردیم تا یک برنامه کامل توسعه سیاسی نوشتیم و تمام سئوالات محتمل را پیش‌بینی و جواب دادیم تا روزی که قدرت در دست ما قرار می‌گیرد به طور کامل آماده باشیم.

مهدوی بیات ادامه داد: در زمان هاشمی رفسنجانی 2 هزار و 500 دانشجو با پول دولت بورسیه و به کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، استرالیا و کانادا برای ادامه تحصیل به صورت رایگان اعزام شدند چرا که این تفکر وجود داشت که کشوری که می‌خواهد توسعه پیدا کند نیازمند نیروهای انسانی است تا مسئولیت‌ها را به آنها بسپاریم.

وی گفت: محسن میردامادی، محمدرضا خاتمی، اکبر گنجی و مصطفی تاج‌زاده و افراد مشابه از جمله این افراد بودند که در اروپا انجمن اسلامی تشکیل دادند و سروش نیز به مدت شش ماه تمام تئوری‌های خود را برای آنها تبیین کرد و این افراد متخصص با تفکر سکولاریسم برگشتند.

این تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه در زمان بازگشت این افراد دولت و مجلس به دست اصلاح‌طلبان افتاد، اضافه کرد: در این زمان فردی مانند محسن میردامادی رئیس کمیسیون امنیت ملی کشور شد و بقیه نیز مسئولیت‌هایی بر عهده گرفتند و این گونه هدف اصلاح‌طلبان به بار نشست چرا که فردی باید در دولت سمت بگیرد که مدرک مورد نیاز را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در همین زمان خانه هنرمندان نیز تشکیل شد که به ظاهر مکانی برای گرد آمدن هنرمندان بود اما در واقع مرکز جلسات کیان تاج‌بخش شد که تمام متفکران انقلاب مخملین در این جا پرورش یافتند و اهداف آنها را در کتاب شوالیه‌های فرهنگی از پیمان فضلی‌نژاد می‌توان خواند.

مهدوی‌بیات ادامه داد: در دوره‌ای که خاتمی وزیر ارشاد بود دو اتفاق مهم دیگر نیز رخ داد که یکی تربیت تیم مقتدر و متخصص روزنامه‌نگاری بود که با پول وزارت ارشاد ایجاد شد.

وی ادامه داد: سلام یکی از این روزنامه‌ها بود که با مدیرت موسوی خوئینی‌ها ایجاد شد و سروش، حجاریان و جمال کدیور در آن قلم می‌زدند، بنابراین می‌بینیم که این افراد در آن واحد همه جا حضور داشته و بسیار نیز پرکار هستند.

* حادثه کوی دانشگاه با تفکر حجاریان و مدیریت تاج‌زاده برای آزمایش آمادگی برای توطئه ایجاد شد

 

این تحلیل‌گر سیاسی با اشاره به اینکه حادثه کوی دانشگاه با تفکر حجاریان و مدیریت تاج‌زاده و برای آزمایش آمادگی کشور برای توطئه ایجاد شد، گفت: روزنامه سلام یک خبر محرمانه از وزارت اطلاعات را به عنوان تیتر اول زد و جریان آغاز و به جنجال در دانشگاه کشید و آنها متوجه شدند که تئوری به هم ریختن کشور عملی است.

وی اضافه کرد: گرچه در این هنگام روزنامه سلام به ظاهر بسته شد اما از کنار آن 11 روزنامه دیگر مانند جامعه، طوس و نشاط بیرون زد که تمام تیم روزنامه سلام که دیگر کارشان تخصصی و حرفه‌ای شده بود در آنها مطلب می‌نوشتند و این موضوعی است که خودشان به آن اعتراف کردند.

مهدوی‌بیات تاکید کرد: یکی از افراد آنها به ما گفت که گروه ما در زمان وزارت ارشادی خاتمی با پول دولت دستگاهی را وارد کرد که هم‌زمان 12 روزنامه بیرون می‌دهد و عکاسان حرفه‌ای در خارج از کشور تربیت کردیم که نمود سال‌ها تربیت این تیم‌ حرفه‌ای را در روزنامه شرق شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: حالا آنها به اندازه‌ لازم تئوری، پشتوانه فکری و علمی و گفتمانی برای انفجار بزرگ در کشور آماده شده بود و به اندازه کافی نیرو نیز داشتند اما تنها مشکل آنها هاشمی رفسنجانی بود.

این تحلیل‌گر سیاسی تاکید کرد: بنابراین پروژه تخریب هاشمی را آغاز کردند چرا که معتقد بودند اگر وی را کنار نزنند، خاتمی روی کار نمی‌آید بنابراین تعبیر انقلاب و نهضت دوم خرداد به نوعی اشاره خود اصلاح‌طلبان به زیر و رو کردن همه چیز است.

وی ادامه داد: بنابراین زمانی که هاشمی کاندیدای مجلس شد با تقلب و دسیسه کاری کردند که وادار به استعفا شود چرا که هاشمی این امکان را داشت که رئیس مجلس نیز بشود و در این صورت آنقدر جدی بود که اجازه هر کاری را به آنها ندهد، گرچه دولت خاتمی محصول زحمات هاشمی و ترویج ادبیات و گفتمان وی بود.

مهدوی‌بیات تاکید کرد: چهار سال اول کار آنها پیش کشیدن بحث توسعه سیاسی بود و خاتمی شعارهایی مانند جامعه مدنی، مردم‌سالاری، حقوق بشر و آزادی که گروه یاد شده از سال 68 بر روی آنها  کار می‌کردند را تنها تکرار می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در این چهار سال هدف آنها تحت سیطره قرار دادن نخبگان جامعه بود، گفت: خاتمی همیشه با جوانان بود و با زبانی با آنها صحبت می‌کرد که مردم عادی درک نمی‌کردند و کم کم این باعث بالا رفتن توقعات از نظام شدند و باور اینکه آزادی وجود ندارد.

تحلیل‌گر سیاسی تصریح کرد: در حالی بود که مردم از پشت صحنه خبر نداشتند که تمام 12 روزنامه  خواستار آزادی مال این گروه است و این تفکر برایشان به وجود آمد که مگر همه روزنامه‌ها دروغ می‌گویند.

وی ادامه داد: این گونه تیم خاتمی به نظام فشار می‌آورد و از سویی قصد داشتند با ایجاد هیجانات کاذب مطالبات خود را به نام مردم رقم بزند.

مهدوی‌بیات تاکید کرد: بدین شکل فضا آماده شد تا خاتمی به نمایندگی از این گروه خطرناک حرف‌ها را بزند و 20 میلیون رای را نیز همواره همچون چماقی پیش رو گرفته بود و کم کم کار را به آنجا رساند که به صراحت گفت کانون‌هایی که مستقیم از سوی مردم تعیین نمی‌شوند باید به مطالبات مردم تمکین کند که منظور وی زیر سئوال بردن ولایت‌فقیه بود و اینکه مطالبات مردم به غیر از رهبر است.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت‌های محوری در این ساختار گفت: حلقه کیان قصد داشت که تلفیقی از فرهنگ غرب با ارزش‌های ملی را قصد داشت به خورد مردم جامعه دهد و در این میان اسلام جایی نداشت.

این تحلیل‌گر سیاسی تصریح کرد: مطابق نظر خاتمی هر چه مانع این ساختار بود باید خودش را اصلاح می‌کرد بنابراین در این مرحله دین باید خودش را با آزادی‌ها تطبیق می‌داد.

وی با نقل خاطره‌ای آقای رحیم‌پور ازغدی از دیدار با خاتمی گفت: در این جلسه وی با صراحت به ازغدی گفته بود که  حضرت علی (ع) در حکومت‌ داری موفق نبوده است اما 100 سال است سال‌هاست لیبرال دموکراتیک بسیار موفق بوده است.

مهدوی‌بیات ادامه داد: بنابراین اصلاح‌طلبان اول تلفیق فرهنگ و علم‌آموزی غرب با اقتضائات بومی و سپس ضرورت توسعه سیاسی به معنای لیبرال دمکراتیک را مطرح و از دل آن جامعه مدنی را بیرون کشیدند که در آن فردی مانند اصغر زاده که در دولت خاتمی در شورای شهر رای آورده بود به صراحت گفت که در جامعه مدنی می‌توان علیه خدا نیز راهپیمایی کرد.

* رهبری نگهبان امن برای حفظ جامعه مدنی در کشور است

 

وی تاکید کرد: اگر نگهبان امینی مانند رهبر نداشتیم که ادبیات این‌ها را مختل کند امروز جامعه مدنی مختل شده بود که به طور مثال در جواب خاتمی گفتند که اگر منظور از جامعه مدنی جامعه مدینه‌النبی است ما برای آن جان می‌دهیم و زمانی که این افراد دم از مردم‌سالاری زدند رهبر آن را به مردم‌سالاری دینی تعبیر کردند که همان معنای جمهوری اسلامی را می‌دهد و از این نمونه‌ها کم نداریم.

این تحلیل‌گر سیاسی تاکید کرد: زمانی که خاتمی دم از اصلاحات می‌زد رهبر بارها به او تذکر دادند که معنای آن را روشن کند چرا که به اشتباه تعبیر می‌شود اما وی این کار را انجام نداد چرا که معنای آن با  فساد یکی بود.

وی ادامه داد: در نهایت رهبر سران نظام را دعوت و در جلسه‌ای طولانی اصلاحات یلتسین را تفسیر و در نهایت گفتند که دشمن تصور می‌کرد که خاتمی یلتسین ایران می‌شود اما کور خوانده است.

مهدوی‌بیات با اشاره به اینکه همین افراد در برنامه ریزی فتنه 88 نقش داشتند، تاکید کرد: اینجا بود که حماسه نهم دی با هدایت عالمانه رهبر معظم انقلاب و  تبعیت مردم که همچون سربازانی مخلص در این زمینه عمل کردند توانست لطمه‌هایی که شیطان بزرگ در این فتنه بر ما وارد کرد را جبران کند و تمام نقشه‌های آنها را به هم بریزد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها