کد خبر: ۱۰۴۹۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۱۶ دی ۱۳۹۱

598 به نقل از جوان آنلاین: شايد براي ما فهميدن راز ۸۰ ساله شدن يك مجله كه به طور متوسط ۴ ميليون نسخه‌اش در هفته به فروش مي‌رسد، بدون تحليل تصميم جديد آن دشوار باشد اما واقعيت اين است كه نيوزويك توانسته به عنوان يكي از بزرگ‌ترين نشريات جهان، اقدامي را صورت دهد كه نشانگر ورود دنياي روزنامه‌نگاري و همچنين روزنامه‌خواني به جهاني تازه و با مشخصات خود است.

ماجرا از اين قرار است كه مجله معروف و پرتيراژ امريكايي نيوزويك دو ماه قبل از جشن ۸۰ سالگي، آخرين نسخه چاپي‌اش را منتشر كرد. رويترز در اين‌باره گزارش داده در آخرين شماره چاپي اين مجله تنها اين عبارت درج شده بود: آخرين شماره چاپي. در پايان اين عبارت سه كلمه‌اي از علامت هشتك (#) استفاده شد كه معمولاً در عبارت‌هاي منتشر شده در توئيتر استفاده مي‌شود. نيوزويك قصد داشت با استفاده از اين علامت، به اهميت روزافزون شبكه اجتماعي توئيتر و اينترنت به عنوان منبع معلومات اشاره كند.
 
اين گزارش مي‌افزايد كه قرار است نيوزويك از ابتداي۲۰۱۳ تنها در اينترنت منتشر شود. دليل اين اقدام افزايش مخاطبان اينترنتي و همزمان افزايش هزينه‌هاي چاپ و توزيع اعلام شده است. نيوزويك در نسخه اينترنتي‌اش با عنوان جديد نيوزويك گلوبال (Newsweek Global) منتشر خواهد شد. هفته‌نامه نيوزويك (Newsweek) توسط مؤسسه واشنگتن‌پست در نيويورك امريكا چاپ و علاوه بر اين كشور در شهرهاي مختلف جهان چاپ و توزيع مي‌شد. 
 
نكته جالب توجه در اين خبر و اتفاق هم اين است كه اين اقدام نيوزويك يك اقدام اقتصادي صرف نبوده و نيست، زيرا تيراژ ميانگين اين هفته‌نامه ۴ميليون نسخه بود. اين هفته‌نامه به طور جداگانه به زبان‌هاي ژاپني، كره‌اي، لهستاني، روسي، اسپانيايي و عربي هم چاپ و توزيع مي‌شد. از سال ۱۹۳۳ كه جي مارتين نيوزويك را منتشر كرد، اين مجله يكي از منابع تحليلي بزرگ جهان تلقي مي‌شود و اين اقدام مديران نشريه و تغيير نامي كه اين مجله بعد از ۸۰ سال يافته، نشان‌دهنده تغيير جدي است كه گرچه نيوزويك به عنوان يكي از مجلات مهم جهان در آن اولين نيست بلكه نقطه عطفي است براي دنياي روزنامه‌نگاري جهان.
 
اهميت اين موضوع، زماني روشن‌تر مي‌شود كه بدانيم، كوچ اجباري همه روزنامه‌ها، مجله‌ها و محصولات فرهنگي به دنياي سايبر، نه تنها يك كوچ صرفاً فني براي صرفه‌جويي در چاپ و كاغذ است بلكه يك تحول زباني، روشي و محتوايي نيز به دنبال دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد به جز مردمان خاور دور كه همچنان اقبال اصلي‌شان براي مطالعه، همان نسخه‌هاي چاپي است و به طور مثال در جايي مانند ژاپن، كمتر بزرگسالي بدون يك روزنامه يا مجله ديده مي‌شود و اين صفت و مقاومت ژاپني‌ها را در مقابل سايبري شدن فرهنگشان بايد فرهنگي تحليل كرد، مردمان بخش‌هاي ديگر دنيا اكثراً ترجيح مي‌دهند به جاي كسب اطلاع روزانه از جهان پيرامون، روند‌هاي دنيا را در لحظه و در سازمان اينترنت پيگيري كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها