کد خبر: ۱۰۷۲۱۰
زمان انتشار: ۱۹:۱۴     ۲۷ دی ۱۳۹۱
در صورتی که گام دوم هدفمندی یارانه‌ها آغاز نشود، هیچ‌گونه افزایش قیمتی در گاز بها نخواهیم داشت.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز در پاسخ به سئوال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن اعلام اپن خبر، اظهار کرد: در سال اول هدفمندی یارانه‌ها مصرف گاز کشور 4 درصد کاهش یافت، در حال حاضر نیز با توجه به اینکه ما سالانه یک میلیون مشترک جدید وارد شبکه گازرسانی کشور می‌کنیم آمارها نشان می‌دهد این کاهش ادامه‌دار بوده است.

محمدرضا غروی تصریح کرد: از سال 89 که هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد، تاکنون حدود دو میلیون و ششصد هزار مشترک جدید وارد شبکه کرده‌ایم که در صورتی که مردم مانند قبل از هدفمندی مصرف می‌کردند، آمارهای مصرف باید 26 درصد از آنچه در حال حاضر هست، بیشتر می‌بود.

غروی در ادامه از گاز رسانی به بیش از 89 درصد از واحدهای مسکونی کل کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 937 شهر و 13150 روستای کشور گازرسانی شده‌اند که این آمار نشان می‌دهد تاکنون 96 درصد از واحدهای شهری و 62 درصد از واحدهای روستایی کشور گاز دارند و در مجموع 89 درصد از واحدها گازکشی شده‌اند.

این مقام مسوول ادامه داد: برای گازرسانی به مناطق مختلف کشور 230 هزار کیلومتر شبکه توزیع کشیده شده و روند گازرسانی در همه مناطق کشور به جز استثناهایی بسیار محدود در دست کار است.

مصرف گاز کشور در روز 25: 570 میلیون متر مکعب

وی با اشاره به دمای زیر صفر بیش از 27 استان کشور در روزهای گذشته، تصریح کرد: در این روزها بعضی از استان‌ها دمای 14 درجه زیر صفر را نیز تجربه می‌کنند که نشان‌دهنده نیاز مبرم آنها به انرژی‌های گرمایشی است. در روز 25 دی، مصرف کل گاز کشور 570 میلیون متر، 96 درصد از واحدهای شهری و 62 درصد از واحدهای روستایی کشور گاز دارند و در مجموع 89 درصد از واحدها گازکشی شده‌اند.

این مقام مسوول ادامه داد: برای گازرسانی به مناطق مختلف کشور 230 هزار کیلومتر شبکه توزیع کشیده شده و روند گازرسانی در همه مناطق کشور به جز استثناهایی بسیار محدود در دست کار است.

سهم 47 درصدی واحدهای مسکونی در کل مصرف گاز کشور

غروی همچنین تعداد واحدهای مسکونی مشترک گاز کشور را 6/19 میلیون واحد عنوان کرد و گفت: در کنار این تعداد حدود 42 هزار و پانصد واحد کوچک صنعتی و 10 هزار و ششصد واحد صنعتی بزرگ مشترک گاز هستند. در این بین 47 درصد از مصرف گاز کشور توسط خانه‌های مسکونی و بنگاه‌های تجاری غیرعمده، 21 درصد صنایع عمده و 302 درصد گاز مصرفی نیز توسط نیروگاهی انجام می‌گردد.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز در همین راستا از مردم خواست با استفاده بهینه از منابع امکان گازرسانی به تمام کشور را فراهم آورند، اگر هر واحد مسکونی تنها 2 متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی کند با توجه به تعداد واحدی این آمار به 20 میلیون متر مکعب خواهد رسید که در نوع خود بسیار مفید و کارا خواهد بود.

گاز هر سازمانی که برخلاف قانون عمل کند، قطع می‌شود

وی با اشاره به دستورالعمل اخیر رییس جمهرو در رابطه با مصرف گاز در ادارات و سازمان‌ها اظهار کرد: رییس جمهور اعلام کردند که ادارات موظفند یک ساعت مانده به پایان وقت اداری تجهیزات گرمایشی را خاموش و یک ساعت مانده به شروع کار آن را روشن کنند. بازرسان ما در ادارات مختلف عمل به این دستور را چک می‌کنند و در صورت انجام نشدن آن ابتدا تذکر و سپس گاز آن واحد کاری 48 ساعت قطع خواهد شد.

غروی همچنین از اعمال برخی محدودیت‌ها در ارائه گاز به صنایع در فصل سرما خبر داد و توضیح داد: چون در فصل سرما میزان مصرف گاز خانگی از 120 میلیون متر مکعب در روز به 450 میلیون می‌رسد، برای تامین گاز خانگی مجبور به اعمال برخی محدودیت‌ها در ارائه گاز به کارخانه‌ها و برخی صنایه هستیم و با اولویت‌بندی محصولات این محدودیت‌ها اعمال می‌شود. البته امیدواریم تا پایان برنامه پنجم تولید گاز دو برابر گردد و با افتتاح تمام فازهای پارس جنوبی دیگر با محدودیت مواجه نباشیم.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها