کد خبر: ۱۰۷۲۳۹
زمان انتشار: ۰۰:۲۱     ۲۸ دی ۱۳۹۱

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رییس دولت که قرار بود ساعت 8:30 دقیقه در صحن علنی حاضر باشد اندکی تاخیر داشت تا نمایندگان فرصتی داشته باشند تا خط و نشانی برای هیات رییسه مجلس بکشند.

قبل از احمدی‌نژاد

پنج نفر قبل از ورود احمدی‌نژاد به صحن علنی در تذکراتی مستند به اصل سوم قانون اساسی، نسبت به روند انتخاب سخنرانان این جلسه اعتراض کردند، نمایندگان تذکر دهنده همچنین خطاب به علی لاریجانی تاکید کردند که هیات رییسه امروز باید روندی را در پیش بگیرد که اعتماد نمایندگان حفظ شود و از شان مجلس محافظت شود.

سه‌شنبه،‌ یک روز قبل از حضور احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس هم گفته شده بود که مجلس قرار نیست در جلسه چهارشنبه تنها شنونده باشد،‌ و سخنران‌ها به قید قرعه انتخاب خواهند شد.

بیش از 90 نفر هم برای سخنرانی نام‌نویسی کرده بودند که قرعه به نام قادری، پزشکیان، مصری، باهنر، فولادگر، توکلی، رجایی، شوشتری، نظری‌مهر، آریایی‌نژاد، اخوان و موسوی‌لارگانی افتاد.

نمایندگان اما اعتراض داشتند و می‌گفتند این دور از عدالت است،‌ و باید قرعه‌کشی دوباره انجام شود؛ اما رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکرات تاکید کرد که با هیچ ساختاری امکان صحبت تمام 290 نمانده وجود نخواهد داشت و اضافه کرد که جلسه امروز بیشتر برای شنیدن سخنان رییس‌جمهور است.

احمدی‌نژاد در مجلس

بالاخره احمدی‌نژاد هم آمد و پنج دقیقه بعد از ساعت 8:30 دقیقه پشت تریبون مجلس رفت؛ و در آغاز سخنرانی‌اش تاکید کرد که مجلس و دولت در یک سنگر هستند.

وی در ادامه گفت که با تعداد زیادی از نمایندگان دوست و همکار بوده است و همه‌ نمایندگان مجلس را دوست دارد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد که دو موضوع اساسی پیش رو، رشد کشور و مساله‌ تحریم‌هاست؛ اما موانع ساختاری هم در اقتصاد کشور وجود دارد.

مهمان مجلس با بیان این‌که دشمنان نمی‌خواهند ما پیشرفت کنیم، اظهار کرد که بهانه دشمنان هم در برابر ما پرونده هسته‌یی و موضوع حقوق بشر است، اما در پرونده هسته‌یی برای دنیا ابهامی باقی نگذاشته‌ایم اما در مورد مساله دوم گفت: در موضوع حقوق بشر وقتی از کشور دفاع می‌کنیم به این معنا نیست که در حقوق انسان‌ها مشکلی نداریم اما برای ما که حامل پیام انقلاب اسلامی هستیم یک مورد ظلم هم اضافی است.

رییس هیات دولت همچنین تاکید کرد که تحریم‌ها منجر به کاهش سرعت حرکت کشور، فشار به بخش‌های وسیع مردم، نوسانات قیمت و افزایش خارج از قاعده آن می شود؛ و باید بررسی کنیم که چه کار باید انجام دهیم.

وی در ادامه با بیان این‌که همه‌ نیروهای متخصص در مرکز جمع شده‌اند، گفت که در‌آمدها هم همواره از سمت دهک‌های پایین جامعه به سمت دهک‌های با در آمد بالا می‌رود؛ در این مسیر کسانی که دست‌شان می‌رسد و حمایت سیاسی می‌شوند بالاتر می‌روند و توده‌های مردم عملا کنار گذاشته می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که دائما ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط برخوردار منتقل می‌کند و مشکل این است، به اقدامات دولت اشاره کرد و گفت: در نقطه مقابل این موضوع، کارهایی از سوی دولت انجام شده و اقداماتی مثل سهام عدالت، هدفمندی یارانه‌ها،‌ مسکن مهر،‌ مسکن روستایی، بهسازی روستایی و مواردی از این دست در نقطه مقابل این جهت‌ قرار گرفته است.

رییس دولت در بیان راه حل‌های خود برای مسائلی که به آن ها اشاره کرده بود، گفت: اولین راه این است که مسیر جریان ثروت و سرمایه را تغییر دهیم، تا ثروت و سرمایه در یک شهر متمرکز نباشد.

وی همچنین بر لزوم مردمی کردن و عمومی کردن اقتصاد تاکید کرد و ادامه ارائه راهکارهای اقتصادی خود به وسعت ایران اشاره کرد و ادامه داد: 27 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد و آب هم هست، آب کم است اما هست، مگر می‌شود خدا زمین حاصل‌خیز خلق کند و آب ندهد؟ این نشدنی است.

احمدی‌نژاد همچنین گفت که خروج دام از جنگل‌ها کار درستی نیست، و باید تصمیمات را عوض کنیم؛ 25 میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد،‌ این‌ها را به شرط احیاء به خود مردم دهیم، خواهیم دید که جهت سرمایه‌ها عوض می‌شود.

مساله یارانه‌ها،‌ راهکار دیگر احمدی‌نژاد برای شرایط فعلی بود.

وی در ابتدا به بحث های سال گذشته در مورد اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و در ادامه تصریح کرد که درآمد نفت کشور باید باز توزیع شود.

امروز مدل هدفمندی یارانه‌ها در ایران در مجامع جهانی به عنوان یک الگو و مدیریت کلان اقتصادی، کاملا ایرانی ثبت شده و به رسمیت شناخته شده است که جزو معدود طرح‌هایی است که الگوهای مدیریت اقتصادی ما را از شیوه‌های رایج سرمایه‌داری و سوسیالیستی خارج کرده است. این را احمدی‌نژاد در صحن علنی امروز گفته و یادآور شده است که هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌ها و نقدینگی را کاهش داده است.

مهمان مجلس در ادامه تاکید کرد که نباید خودمان را برای تصمیم‌گیری جای مردم بگذاریم، بلکه باید خود مردم مدیریت کنند.

اثرات خارجی هدفمندی هم در سخنان احمدی‌نژاد مورد توجه بود، وی با تاکید بر این که دشمنان از روندی که کشور در پیش گرفته،‌ ترسیده‌اند گفت: اگر دو - سه تا از این طرح‌ها اجرا شود، اقتصاد ایران دیگر قابل مهار کردن نیست و به ملت ایران نمی‌شود فشار آورد.

زمان زیادی تا پایان عمر دولت فعلی و انتخابات جدید ریاست جمهوری باقی نمانده است،‌ این موضع هم البته از نظر احمدی‌نژاد دور نمانده بود،‌ که تصریح کرد: روزها برای دولت فرقی ندارد و دولت آمادگی دارد تا با تحمل سختی‌ها کارهای بزرگ انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به انتقادهای مختلفی که به دولت مطرح است، تاکید کرد که «در مورد بانک تندترین اتهامات را به فرزندان پاک دولت زدند» اما ادامه داد: حرف‌هایی که می‌زنم نه گله، نه اعتراض و نه دعوا، بلکه برای اداره بهتر کشور است.

قانون اساسی ناظر بر تقسیم قوا در کشور است، احمدی‌نژاد با اشاره به این موضوع گفت که برای قوه مجریه نیز اختیارات مستقل و اختیاراتی ناظر به سایر قوا وجود دارد، اما اگر تصمیمات دولت حتی انتصاب افراد به مسوولیت‌ها با طرحی متوقف شود چطور می‌توان مدیریت کرد؟

«دولت بدنه‌ کارشناسی کل کشور است» این را هم احمدی نژاد گفته و تاکید کرده است که این کل کشور شامل بدنه کارشناسی مجلس و قوه قضاییه هم است؛یعنی اگر دولت دید جایی به حقوق مردم اجحاف می‌شود، باید به قوه قضاییه شکایت کند و اگر دولت جایی مشکلی را دید که نیازمند قانونگذاری بود.

میهان مجلس همچنین از تغییرات زیاد لایحه‌های دولت در مجلس انتقاد کرد، و با بیان این که وزرای اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی تقریبا دو سوم وقت هفته‌شان صرف این شود که نهادهای نظارتی این‌ها را اظهار کنند و فشار بیاورند، گفت: پس این افراد چه وقت به کنترل بازار اداره اقتصاد کشور برسند؟

احمدی‌نژاد که فرصت زیادی از زمان یک و نیم ساعته‌اش باقی نمانده بود، تصریح کرد که نمی‌شود دائما یک قوه ولو با دلایل درست، تحت فشار باشد؛ و دوباره تاکید کرد که اقتصاد را نمی‌توان از چند جا مدیریت کرد.

وی در پاسخ به یادداشت ابوترابی نایب رییس مجلس که از او درخواست کرده بود در مجلس بماند و سخنان نمایندگان را هم بشنود گفت که برنامه‌اش از قبل تنظیم شده و نمی تواند در مجلس بماند.

«اظهار نظر کنید و بستر اجرای آن را فراهم کنید»، این آخرین اظهارات احمدی‌نژاد در صحن علنی بود. وی همچنین در پایان خطاب به نمایندگان گفت: مردمی که قالی می‌بافند، نباید روی حصیر زندگی کنند.

بعد از احمدی‌نژاد

ساعت 10:05 بود که احمدی‌نژاد صحن علنی را ترک کرد و تریبون به نمایندگان رسید.

در ابتدای بخش دوم جلسه علنی امروز، لاریجانی اظهار کرد: اگر اصول علمی در تصمیم‌گیری‌ها حاکم باشد، نزاعی پیش نمی‌آید و یا حداقل می‌شود.

رییس مجلس در پاسخ به انتقادهای صریح احمدی‌نژاد از حضور پی‌درپی وزرا دولت در مجلس،‌ گفت که این‌ها برای حل مشکلات مردم است، نه از روی نزاع.

مجلس قانون هدفمندی را با قواعدی تصویب کرده است،‌ لاریجانی با بیان این موضوع تاکید کرد که اگر نمایندگانی ایرادی به هدفمند‌کردن یارانه‌ها دارد مربوط به نفس آن نیست، ایراد این است که بخش مربوط به تولید در قانون هدفمندی به درستی اجرا نشد و مشکلات مربوط به تولید و صنعت و کشاورزی در کشور به وجود آمده است.

وی با ابراز امیدواری از توجه به اصول قانون اساسی گفت: ممکن است برداشت‌ها از قانون اساسی متفاوت باشد، اما مبنا با شورای نگهبان است و قانون اساسی این موضوع را به وضوح مشخص کرده است.

لاریجانی همچنین تصریح کرد که اگر تخلفات قانونی وجود نداشته باشد دیگر مشکلی نیست، و گفت: مطمئنا اگر قانون در کشور اجرا شود آنگاه می‌توان ادعا کرد که عدالت رخ داده است.

احمدی‌نژاد دیگر مجلس را ترک کرده بود و نمایندگان به صندلی‌های خودشان برگشته بودند که لاریجانی از ناطقین جلسه دعوت کرد تا پشت تریبون حاضر شوند و نظرات خود را ارائه دهند.

رجایی: بخش کشاورزی با بخش اقتصادی متفاوت است

رییس کمیسون کشاورزی مجلس عباس رجایی اولین سخنران بعد از احمدی‌نژاد بود،که در همان ابتدای اظهاراتش تاکید کرد: هزینه تولید در بخش کشاورزی افزایش یافته در حالی که یارانه پیش‌بینی شده برای این بخش اختصاص نیافته است.

وی با تاکید بر این‌که مشکلات کشور در تمام عرصه ها از مدیریت ناشی شده است،‌ گفت: ما انتظار نداریم آقای رییس‌جمهور در همه بخش‌ها تخصص داشته باشند، اما انتظار داریم در یک سخنرانی رسمی دادهایی که می‌زنند، دادهای تخصصی باشد.

رجایی که گویی خود را برای انتقاد همه‌جانبه آماده کرده بود، همچنین به تفاوت های بخش کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصاد اشاره کرد و ادامه داد: اگر گاز در گلخانه‌ای قطع شود آن گلخانه از حیز انتفاع می‌افتد، ولی اگر این اتفاق در مورد یک کارخانه بیفتد آن کارخانه صرفا خسارت می‌بیند. یا در پرورش ماهی، قطع گاز موجب مردن ماهیان می‌شود، اما این اتفاق در یک حوزه اقتصادی صرفا خسارت اقتصادی در پی خواهد داشت.

رییس کمیسیون کشاورزی با طرح این سوال که دادن زمین، برای ساختن ویلا و باغ‌شهر کجا حوزه کشاورزی است؟ گفت: این کار تنها منجر به نابودی کشاورزی خواهد شد.

مصباحی مقدم: کمک به تولید شکاف بین ثروت و فقر را کم می‌کند

رییس کمسیون برنامه و بودجه مجلس سخنران بعدی جلسه بود،‌ که در اظهارتش یادآوری کرد که طرح‌های ارئه شده توسط دولت فعلی مناسب اوایل دولت آینده است نه ، نه اواخر این دولت.

غلامرضا مصباحی مقدم همچنین تاکید کرد که قطعا اگر به تولید کمک شود و بخش قابل توجهی از یارانه‌ها به تولید اختصاص یابد شکاف بین ثروت و فقر کاهش یافته،‌ کشاورزی رونق می‌یابد و رفاه مردم افزایش می‌یابد.

وی با طرح این سوال که مگر پرداخت نقدی یارانه‌ها بهترین شیوه هدفمندی یارانه‌هاست؟ گفت: کارخانه‌های زیادی با ظرفیت 30 الی 40 درصد فعالند و کارخانجات بسیاری نیز برای تامین سرمایه در گردش نیازمند حمایتند که اگر سرمایه در گردش آنان تامین شود اشتغال و رفاه افزایش می‌یابد.

مصباحی مقدم رفع فقر و تامین نیازهای ضروری مردم را دومین هدف مهم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانست و افزود: پرداخت یارانه‌های نقدی هرگز در راستای رفع فقر و حل این معضل نبوده و البته در راستای تامین ثروتمندان بوده است.

رییس کمیسون برنامه و بودجه، در پایان اظهاراتش هم به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و در مورد لازمه‌های اجرای این فاز گفت: اگر شرایط تغییر کند، تورم کاهش یابد، وضعیت روانی جامعه تعدیل شود و دولت کمک کند، مشکلات رفع خواهد شد و قطعا برای رفع مشکلات نیازمند تفاهم و همفکری دولت و مجلس‌ هستیم.

توکلی: یارانه‌ها نباید افزایش پیدا کند

توکلی،‌عضو کمیسیرون برنامه و بودجه مجلس سخنران سوم جلسه ی امروز بود که در اظهاراتش به عمر باقی مانده از دولت دهم اشاره کرد و گفت که بهتر است دولت به قانون برگردد، خدمت را بیشتر و زحمت را کم‌تر کند.

وی همچنین با تاکید بر این‌که از پرداخت یارانه نقدی نتیجه گرفته نشده و نمی‌شود،‌ یادآور شد که اقتصاد کشور در وضعیت تورم رکودی است و گرانی قیمت ارز به زودی به بازار سرایت خواهد کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد که یارانه‌ها نباید افزایش پیدا کند و یادآور شد که ارز دو نرخی موجب ایجاد رانت در کشور است و برای اقتصاد ضرر دارد.

فولادگر: باید معیشت مردم در نظر گرفته شود

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، محمدرضا فولادگر،‌ اظهارات خود را با این جمله آغاز کرد که دولت و مجلس باید برای اجرای فاز دوم راه‌حلی پیدا کنند.

فولادگر در ادامه گفت که باید معیشت مردم را در نظر گرفت و با توجه به دوماه پایانی سال جاری مجلس و دولت راه‌حلی پیدا کنند.

وی در مورد وضعیت تولید با اشاره به آمار های بانک مرکزی قبل از نوسان‌های اخیر ارزی اظهار کرد: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص بهای تولید 10.7 درصد بوده که به 32.5 درصد رسیده است.

مهمترین مشکل صنعت‌گران و تولیدگران درمورد تامین منابع، نبود ثبات در قیمت‌ها، مواد اولیه و نقدینگی است، فولادگر تاکید کرده است که این مشکلات باید برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی برطرف شود.

پزشکیان: اجرای درست هدفمندی نظام سلامت را تضمین می‌کند

مسعود پزشکیان،‌ عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم از سخنران های بعد از احمدی‌نژاد بود که گفت در بخش بهداشت و سلامت تنها انصاف و قانون می‌خواهیم.

پزشکیان با تاکید بر این‌که اگر قانون‌های مصوب مجلس در حوزه بهداشت و سلامت به درستی اجرا شود هیچ‌کس در هیچ کجای ایران نیازی به التماس کردن به پزشک و بیمارستان و داروخانه ندارد، گفت: این یعنی رسیدگی به محرومان و عدالت.

وی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها یادآور شد: در قانونی که خود دولت به مجلس ارائه کرد و مدعی اجرای آن است آمده است که 10 درصد خالص از هدفمندی به محرومین اختصاص داده شود؛ چراکه کسانی که مشکل دارند بدانند اگر وارد بیمارستان شدند از لحظه تولد تا لحظه مرگ خدمت و سلامت او رایگان خواهد بود و این یعنی هدفمندی و قانونی که اگر اجرا شود فرقی بین فقیر و غنی نخواهد بود و 30 درصد اعتبارات آن نیز به صنعت و 20 درصد آن به کشاورزی اختصاص دارد.

پزشکیان همچنین به ترک مجلس توسط رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: اگر ما قرار است با یکدیگر متحد باشیم باید صحبت‌های هم را گوش دهیم و این که ما بعد از صحبت خود مجلس را ترک کنیم تناقض است.

میرکاظمی: درآمد کشور از تبدیل دلارهای نفتی به ریال است

رییس کمیسون انرژی مجلس،‌مسعود میرکاظمی که سابقه وزارت در دولت احمدی‌نژاد را هم دارد،‌امروز از تریبون مجلس اعلام کرد که کشور همواره وابسته به درآمدهای نفتی بوده است و درآمد اصلی کشور از راه تبدیل دلارهای نفتی به ریال به دست می‌آید.

وی با بیان این‌که در اجرای قانون هدفمندی باید بخشی از درآمدها برای اصلاح ساختار اقتصادی اختصاص داده شود، گفت: متاسفانه آن‌چه در عمل رخ می‌دهد این است که بخشی از درآمدهای هدفمندی برای یارانه‌ها واریز می‌شود که در نهایت شاهد کسری حدود 13 هزار میلیارد تومان در سال جاری شده‌ایم که باید این میزان از بودجه برداشت شود. این موضوع فشار را به نفت بیشتر می‌کند و به هم‌ریختگی شاخص‌های اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد.

پورابراهیمی: لایحه بودجه سریع‌تر به مجلس ارائه شود

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس،‌محمدرضا پورابراهیمی،‌ هم با بیان این‌که قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است، مدعی شد: مردم می‌گویند ما یارانه‌های نقدی دریافتی را به دولت پس می‌دهیم، ولی دولت قدرت خرید ما را به ما برگرداند.

وی به اشاره به مشکلات مدیریت در حوزه ارزی در کنار تشدید تحریم‌های بین‌المللی، اظهار کرد که ارزش پول ملی به شدت افت کرده است و یادآور شد: یکی از عوامل افزایش نرخ تورم، تزریق شدید نقدینگی ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها بود. از سال 1384 که حجم نقدینگی بالغ بر 93 هزار میلیارد تومان بود پس از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها به 430 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

پورابراهیمی همچنین به ضرورت تقدیم هرچه سریع تر بودجه به مجلس اشاره کرد و خطاب به احمدی‌نژاد گفت: آقای احمدی‌نژاد تکلیف اصلی شما ارائه لایحه بودجه است؛ بنابراین به این وظیفه قانونی خود عمل کنید.

باهنر: تا تفاهم نکنیم اجرای فاز دوم سخت است

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس هم از سخنران های امروز بود که هرچند لزوم اجرای فاز دوم را رد نکرد اما گفت که اشکالاتی در مرحله اول احساس کردیم که تا برطرف نشود و به تفاهم نرسیم ممکن است اجرای مرحله دوم کار را سخت کند.

وی با اشاره به وضع نامساعد بنگاه‌های تولیدی تصریح کرد: ما می‌خواهیم سیستم بانکی نقدینگی و بقیه موارد را اصلاح کنیم و فکر می‌کنیم روند هفت سال گذشته علی‌رغم بخش‌هایی که قابل دفاع است، اما برخی شاخص‌های اساسی کشور را متزلزل کرده است.

نایب رییس با بیان این‌که چیز زیادی از عمر دولت باقی نمانده است،‌ اظهار کرد: هفت،‌ هشت ماه باقی مانده به پایان دولت دهم دست به دست هم دهیم و برخی مشکلات روزمره مردم را حل کنیم، زیرا اقتصاد خانوار تحت فشار است و دهک‌های زیادی هستند که نمی‌توانند هزینه‌های زندگی را جبران کنند.

شوشتری: بیکاری مشکلات امنیتی به بار می‌آورد

هادی شوشتری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در جلسه امروز با تاکید بر این‌که «تهیه بودجه مساله امروز اقتصاد کشور است» گفت: بودجه سندی برای مدیریت کلان اقتصادی است که بنا به الزامات قانونی باید تا 15 آذرماه به مجلس ارائه می‌شد، اما با تاسف فراوان اکنون در آخر دی ماه هستیم و هنوز بودجه به مجلس تقدیم نشده است.

وی همچنین خطاب به احمدی‌نژاد گفت: عدم سرمایه‌گذاری و عدم حمایت از تولید منجر به بیکاری هزاران جوان تحصیلکرده شایسته شده است که علاوه بر آسیب‌های اجتماعی می‌تواند منجر به آسیب‌های امنیتی برای کشور شود.

نظری مهر: فکر کردیم سخنرانی تحلیف است

نظری مهر سخنران بعدی مجلس بود، او نیز انتقادات بی محابایی با سایر همکاران خود به مهمان مجلس ارائه داد.

این عضو کمیسیون بهداشت،‌ در مورد اظهارات احمدی‌نژاد گفت: فکر کردیم این‌ها سخنرانی تحلیف است.

وی با یادآوری سوگند رییس‌جمهور به وعده‌هایی مانند ایجاد دو و نیم میلیون شغل،‌ اشاره کرد و گفت: اگر شعار نبود بسیاری از کارها بر روی زمین نمی‌ماند.

این عضو کمیسون بهداشت با بیان این‌که دانشگاه‌ها با کسری 1100 میلیاردی مواجه هستند،‌گفت: فکر کردیم این سخنان یک رییس‌جمهور تازه است،‌ اما آقای احمدی‌نژاد،‌ پایان کار شماست.

موسوی لارگانی: دولت 13 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی هم تاکید کرد که تمام قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اجرایی شود و اظهار کرد: دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی 13 هزار میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه شد و این کسری بودجه باعث شد که دولت از محل‌های دیگری همچون بودجه عمرانی و بانک مرکزی برداشت کند و یارانه نقدی به مردم پرداخت نماید. این در حالی است که قرار بود یارانه نقدی به یکسری از دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود.

وی به بخشی از صحبت‌های رییس‌جمهور در خصوص دادن زمین به مردم اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهور می‌گوید که می‌خواهد به هر خانواده هزار متر زمین بدهد؛ این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از زمین‌های حاصلخیز مردم در استان‌های مختلف نابود شده است. مردم ما می‌گویند که رییس‌جمهور می‌خواهد زمین‌های بیابان را به ما بدهد تا آن را آباد کنیم. بهتر است به جای این کار باغ‌های شهرستان‌های مختلف مثل استان اصفهان را که با قدمت پنجاه ساله بیابان شده است آباد کنند و از نابودی نجات دهند.

گویی نمایندگان می‌خواستند همه انتقادهایی را که به دولت دارند فی‌المجلس بازگو کنند.

موسوی‌لارگانی در ادامه گفت:‌ رییس‌جمهور در حالی از همدلی صحبت می‌کنند که نامه‌ای به وزرا، استانداران و فرماندهان خود در چهار ماه پیش نوشته است که با نمایندگان تعامل نداشته باشید. چگونه ما این فرمایشات رییس‌جمهور را در مورد تعامل با وجود این نامه بپذیریم؟

آریایی‌نژاد: معوقه‌های بانکی اتلاف سرمایه است

یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت،‌ احمد آریایی‌نژاد،‌ هم گفت که سرمایه‌گذار با سرمایه‌بردار تفاوت دارد و متاسفانه ما شاهدیم که عده‌ای بدون هیچ طرح و برنامه‌ای از بانک‌ها تسهیلات می‌گیرند و آن را در جامعه راکد می‌کنند و این قطعا سرمایه‌گذاری نیست و اتلاف سرمایه مردم است.

وی در ادامه تاکید کرد که هدفمندی لازم است اما تدبیر، گفت‌وگوی حکیمانه، مشورت و اطلاع‌رسانی شفاف و روشن‌گری از ملزومات ضروری کشور است و توجه به بهداشت و سلامت مردم باید در اولویت باشد.

کامران: همه دولت‌ها بودجه را دیر داده‌اند

کامران، عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ هم از ادبیات احمدی‌نژاد در صحن مجلس تشکر کرد و هم از صبر مردم در اجرای هدفمندی یارانه ها؛ و گفت: مردم ما خیلی خوب و نجیب هستند و من از مردم به خاطر همکاری در بحث اجرای هدفمندی یارانه‌ها تشکر می‌کنم؛ اصناف هم در جریان این امر از قوا جلوتر بودند. لذا در این گرانی‌ها و دردسرها آثار تفاهم دو قوه را به آن‌ها نشان دهیم.

کامران در ادامه با اشاره به تاخیر در ارائه لایحه بودجه تصریح کرد:‌ درست است که دولت بودجه را دیر می‌دهد، همه دولت‌ها بودجه را دیر می‌دادند، ولی این دولت دیرتر می‌دهد، اما در پنج دوره‌ای که من در مجلس هستم هیچ وقت ما به جداول و ردیف‌های بودجه نرسیده‌ایم. دولت یک بسته آورده و ما چیزهایی به آن اضافه کرده‌ایم که خروجی‌اش برای عدالت و پیشرفت نبوده است. پس یک سوزن به دولت بزنیم و یک سوزن به خودمان.

جعفرزاده: کسی با هدفمندی یارانه‌ها مخالف نیست

یک عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، غلامعلی جعفرزاده، هم با اشاره با این‌که جلسه امروز به درخواست احمدی‌نژاد تشکیل شده است،‌ گفت که او می‌توانست وقت بگذارد و حرف و درد دل مردم را بشنود، اما وقتی ایشان این کار را نمی‌کند چنین نتیجه‌گیری می‌کنیم که احمدی‌نژاد تمایلی به شنیدن سخنان مردم ندارد.

وی همچنین اظهار کرد: متاسفانه بعد از هفت سال و نیم تازه آقای احمدی‌نژاد برنامه به مجلس ارائه می‌دهد. طی این مدت باید وابستگی بودجه به نفت کاهش می‌یافت و عدالت در توزیع به وجود می‌آمد، اما از بس شعار این حرف‌ها داده شده از این سخنان خسته شده‌ایم. 75 میلیون نفر یارانه می‌گیرند، هیچ‌کس با هدفمندسازی یارانه‌ها مخالف نیست،‌ چرا رییس‌جمهور در سخنانش مغلطه می‌کند؟

جعفرزاده با صراحت بیشتری به انتقاد از رییس‌جمهور پرداختف او با تاکید بر این‌که متهم کردن مخالفان به مفسدان سیاسی و اقتصادی در شان رییس‌جمهوری نیست،‌ گفت: آن روزی که ایشان صحبت از کشاندن نفت به سر سفره‌ها کرده بود، مردم روی فرش زندگی می‌کردند، امروز که صحبت از قالی و حصیر می‌کند معلوم نیست چه بر سر مردم خواهد آمد، تو رو به خدا حرفی از قالی و حصیر نزنید. آن موقع صحبت از نفت کردید این وضعیت بر سر مردم آمد، حال صحبت از قالی و حصیر می‌کنید که معلوم نیست چه بر سر مردم خواهد آمد.

باز هم لاریجانی

بعد از پایان اظهارات نمایندگان که در غالب سخنرانی انجام شد،‌ لاریجانی بار دیگر به مسائل مطرح شده در مورد قانون اساسی اشاره کرد و گفت که فعلا مشکلات معیشتی مردم اولویت دارد.

لاریجانی ضمن تشکر از سخنان رییس‌جمهور و نمایندگان مجلس، اظهار کرد: ‌این اظهارات مجالی را برای دیده شدن بهتر مسائل کشور به وجود آورد. آن چیزی که مهم‌ترین مساله امروز ماست، وضعیت معیشتی مردم به اضافه بیکاری و تورم است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم ارسال هرچه سریع‌تر لایحه بودجه سال 1392 به مجلس، گفت: تاخیر در ارائه بودجه موجب ضرر است، به همین دلیل به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و گفتم ارسال دیرهنگام بودجه مضراتی برای کشور دارد و آیین‌نامه مجلس ضوابط خاصی برای بررسی آن دارد و معظم‌له هم تذکر دادند.

پایان مهمانی

تذکرات هم در پایان جلسه امروز شنیده شد و زنگ مجلس به صدا در آمد.

همان‌طور که پیش‌بینی شده بود،‌ احمدی‌نژاد با محور مسائل اقتصادی حرف زد و نمایندگان با همان محور در غیاب او به اظهاراتش پاسخ دادند و بارها تکرار کردند که او در حال حاضر این حرف‌ها را نمی‌شنود.

مهمانی امروز مجلس شرایط متفاوتی داشت، مهمان با ادبیاتی آرام سخن گفت و میزبانان با صراحت و اندکی عصبانیت و در غیاب مهمان پاسخ گفتند.

جو کشور در بسیاری از نقاط پایدار است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سرور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۱
۰
۰
جمله آخر خیلی عمیق بود.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها