کد خبر: ۱۰۸۸۷
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۲۱ فروردين ۱۳۹۰
چندي پيش خبري شايع شد مبني بر اين‌كه سهيل كريمي مستندساز، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس با تعدادي از دوستان بلاگرش در صدد راه انداختن سرويس وبلاگ‌دهي با قابليت‌هاي ويژه هستند...

به گزارش خبرگزاري فارس، وبلاگ، وب‌گاه، وب‌نامه، تارنما يا وب‌نگار محيطي است براي معرفي و قرار دادن مطالب و تصاوير كه در آن يك يا چند نويسنده به نگارش و ويرايش آن مطالب مي‌پردازند. چند سالي پس از رونق گرفتن اين فضاي مجازي در دنيا، ايران با نوساناتي كه هر از گاهي اتفاق مي‌افتاد جزء رده‌هاي چهارم تا دهم بود. يعني يكي از ده كشور اول دنيا در وبلاگ‌نويسي. و اين افتخاري بود كه بر افتخارات ديگر ايرانيان افزوده مي‌شد. در محافل وبلاگ‌نويسي چندي پيش خبري شايع شد مبني بر اين‌كه سهيل كريمي مستندساز، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس با تعدادي از دوستان بلاگرش در صدد راه انداختن سرويس وبلاگ‌دهي با قابليت‌هاي ويژه هست‌ند و در روز شهادت سيد شهيدان اهل قلم، سيد مرتضي آويني اين سرويس رسما شروع به كار خواهد كرد. كريمي كه اين‌روزها در حال فعاليت‌ فيلم‌سازي خود است، در پاسخ به درخواست ما چند دقيقه‌اي پاي سؤالات‌مان نشست.

فارس: با خبر شديم كه يك سايت خدمات وبلاگي، توسط شما و جمعي از دوستان‌تان راه‌اندازي شده. اولين سؤالي كه به ذهن مي‌رسد اين است كه با وجود سايت‌هاي متعددي از اين دست كه برخي از آن‌ها بسيار رايج و فراگير هم شده‌اند، انگيزه‌ شما از اين كار چه بوده است؟
كريمي: بله، من هم قبول دارم كه كلي سايت با عنوان وبلاگ‌دهي و چه و چه وجود دارد، ولي آيا اين سايت‌ها خواسته‌ مخاطبان و كاربران اينترنتي را برآورده مي‌كنند؟ ما چند تا سايت داريم كه امكان بارگذاري يا همان آپلود داده‌ها را براي كاربر مقدور كند؟ آيا به تعداد انگشتان دست مي‌رسند؟ از طرفي دنيا دنياي پيشرفت و تحول است. در اين زمينه متأسفانه ما هميشه مقلد بوديم و مروج. يعني خودمان ايده‌اي براي كارهاي جديد نداشتيم. از طرف ديگر هم همين چند تا سايت نسبتا معتبري هم كه وجود دارند، بر اساس سليقه‌ خود با كاربران برخورد مي‌كنند. يعني فلان سايت بدون در نظر گرفتن اين موضوع كه اين مملكت براي خودش قانوني دارد و شرع و عرفي هم موجود است، بر مبناي خواست شخصي خودش و كاملا سليقه‌اي و بدون در نظر گرفتن ادعاهايي كه در حين ثبت وبلاگ بيان مي‌شود وبلاگ‌هايي را كه خوشش نيايد مسدود كرده و امكان بازگرداندن اطلاعات را هم ديگر به كاربر نمي‌دهد و در جواب معترضين هم با تبختر و غرور مي‌گويد كه سايت خودم است و دوست دارم هر طور كه خواستم برخورد كنم. خوب اين نمي‌شود. من نمي‌خواهم همين اول كاري اين دوستان و هم‌كاران را زير سؤال برده يا تخطئه‌شان كنم ولي اين تيپ الزامات ما را واداشت كه به فكر يك راه حل اساسي و بنياني بيفتيم و آن اين بود كه خودمان يك سايت وبلاگ‌دهي با امكانات روز جهان و پيشرفته‌تر از آن‌چه كه ديگران ديده‌اند راه بيندازيم با اين روي‌كرد كه امكانات آن بر اساس قابليت‌ها و الزامات بومي و خط قرمزهاي آن فقط و فقط آن‌چه كه در قانون و شرع آمده باشد، نه بيش‌تر و نه كم‌تر. اين بود كه سايت هم‌وبلاگي را با امكاناتي منحصر به فرد راه انداختيم.


يعني شما قرار است بازار ساير سايت‌هاي خدمات وبلاگي را از رونق بيندازيد؟
كريمي: خب اين برداشت درستي نيست. مگر در محله و كوچه‌اي مغازه‌ي نانوايي يا مركز خدمات‌رساني وجود داشته باشد بعد آن ديگري بر مبناي احتياجاتي كه تشخيص داده تا اين خدمت‌رساني‌ها گسترده‌تر شود، مركز و مغازه‌اي ديگر را اضافه كند منظورش آجر كردن نان آن نانوايي و تخته‌كردن در آن مركز خدمات‌رساني بوده؟ من توضيح دادم كه امروز روزگار پيشرفت است و تحول. در اين زمينه هر كسي سعي دارد به بهترين شكل ممكن و با قابليت‌هاي قابل قبول با ديگران رقابت كند و براي اين منظور تنها شرط لازم و كافي صداقت در آن كار و عامل بودن به ادعاهايي كه شده مي‌تواند رقابت سالم را رقم زده و مخاطب سالم را جذب كند. با توجه به اين‌كه در فضاي سايبري، امروز شبكه‌هاي اجتماعي حرف اول را مي‌زن‌ند و وبلاگ و وبلاگ‌نويسي هم در رده‌هاي اولين قرار دارد، سعي خواهيم كرد فضايي آميخته از وبلاگ و شبكه‌ اجتماعي و تبادل صوت و تصوير را در آينده‌ نزديك به موضوعات‌مان اضافه كنيم. و اين يعني رقابت، نه سوزاندن رونق.


وقتي بحث رقابت در ميان است، سايت شما بايد امكاناتي اضافه بر سايت‌هاي موجود از اين دست داشته باشد، درست است؟
كريمي: صد در صد. وگرنه به قول خودتان اين‌همه سايت وبلاگ‌دهي فعال در ايران و جهان موجود مي‌باشد و همه هم پس از سال‌ها تجربه و پيدا كردن ذائقه‌ كاربران خود به موفقيت‌هايي رسيده‌اند. ما در اولين قدم سعي كرديم كم‌بودها را يافته و با آسيب‌شناسي سايت‌هاي وبلا‌گ‌دهي، اقدام به بومي‌سازي امكانات يك سايت وبلاگ‌دهي نسبتا كامل نماييم.

در اين راستا پرمخاطب‌ترين و موفق‌ترين سايت‌هاي خارجي را هم در نظر گرفتيم تا خودمان را در آن رده قرار ده‌يم نه كمتر. ماه‌ها تيم برنامه‌نويس ما روي اين پروژه كار كردند و تقريبا از اوايل بهمن ماه 89 سايت‌ هم‌وبلاگي فعاليت آزمايشي خود را آغاز كرد و از آن به بعد ما از تعدادي از فعالان سايبري و بچه‌هاي وبلاگ‌نويس دعوت كرديم وبلاگ‌هايي را در سايت هم‌وبلاگي ثبت كرده و در آن شروع به فعاليت كنند و ضعف و قوت‌هايي را كه در حين فعاليت مي‌بينند به اطلاع كارشناسان ما برسانند تا تطبيق امكانات و خدمات اين سايت با نيازها و سلائق كاربران به كمال برسد. خب اين كار موفقيت‌آميز بود و در مدت حدودا سه ماه گذشته، متوجه شديم چه چيزهايي را بايد تقويت كنيم و از چه مواردي بايد صرف‌نظر يا آن را بومي‌سازي كنيم.

مي‌شود بپرسم چه امكانات و خدماتي فراتر از ديگر سايت‌ها ارائه خواه‌يد كرد؟
كريمي: در همين راستا افتخار دارم بگويم كه براي نخستين بار ما اين امكان را براي كاربران خود فراهم كرديم كه در كنار بارگذاري فيلم و عكس و صدا، ويدئوهاي بارگذاري شده‌ خود را در وبلاگ‌هاي‌شان نمايش دهند. يكي از امكانات منحصر به فرد ديگر هم‌وبلاگي نيز امكان انتقال داده‌ها از وبلاگي به وبلاگ ديگر است.
بعضي از كاربران و بلاگرها بعضا ممكن است دوست داشته باشند وبلاگ‌شان در يك سايت ديگر و يا در همين هم‌وبلاگي را با همه‌ جزئيات به يك سايت ديگر منتقل كنند. خب اين كار تقريبا با يك فراينده نسبتا پيچيده آن هم بيشتر براي كساني‌كه تخصص‌شان برنامه‌نويسي بوده بين بعضي از سايت‌هاي وبلاگ‌دهي در گستره‌اي بسيار محدود مقدور بود. ولي ما براي اين منظور سعي كرديم اين مانع را هم مرتفع كنيم. يعني كاربر مي‌تواند همه‌ اطلاعات وبلاگ خود از پست‌ها تا تمامي فايل‌هاي صوتي و تصويري و همين‌طور ديدگاه‌ها و كامنت‌هاي هر پست با تاريخ مندرج در آن از تعدادي از مهم‌ترين سايت‌هاي وبلاگ‌دهي دنيا و ايران به هم‌وبلاگي و بالعكس را منتقل كند. يكي ديگر از خدمات هم‌وبلاگي ارائه‌ يك زمينه‌ با قالب اختصاصي هم‌وبلاگي به كاربران خود است. در اين زمينه‌ها كاربر امكان اين را دارد كه سرلوحه يا بنر خود را خود طراحي كرده و با اندازه‌هايي كه در آن زمينه اعلام شده جاي‌گزين كند.
همين‌طور امكان تغيير رنگ پس‌زمينه يا جاگذاري يك تصوير به جاي رنگ نيز براي كاربر مهياست تا تنوع اين موارد باعث هر چه شخصي‌تر كردن وبلاگ براي كاربران شود. البته به دليل خدمات بالا و به‌ روز سايت ما، كار كردن ابتدايي با آن طبيعي است كه كمي پيچيده باشد. به همين منظور از ثبت وبلاگ تا پست‌گذاري و ديگر امور مربوط به آن، با راه‌نمايي‌هايي كه در جاي جاي اين مراحل و صفحات گوناگون وجود دارد، كاربر بدون هيچ مشكلي قلق كار را به دست خواهد آورد. و البته چنان‌چه باز هم در پيشرفت كار با وبلاگ خود مشكلي ديد مي‌تواند با شماره تلفن 88812701 كه در سايت هم اعلام شده تماس گرفته و مشكل خود را با كارشناسان ما در ميان بگذارد و البته اين مژده را هم بدهم كه كار برنامه‌نويسي ما با افتتاح رسمي هم‌وبلاگي نه تنها به پايان نرسيده بلكه تازه آغاز گشته است. چرا كه ما از امروز تمام همت‌مان را روي اين مي‌گذاريم كه در كنار تكميل بيش از پيش هم‌وبلاگي، اين سايت را به يك شبكه‌ اجتماعي بسيار گسترده با امكانات پيش‌رفته و به روز دنيا گره بزنيم و در اين زمينه نيز در دنيا حرفي براي زدن داشته باشيم تا در اين خصوص نيز ايران و ايراني سربلندتر از گذشته آمار حضور در فضاي سايبري را تحت تأثير قرار دهد.

يعني سرويس وبلاگ‌دهي شما خط قرمز و محدوديت ندارد؟
كريمي: از لحاظ فعاليت اينترنتي تحت لواي قوانين جاري كشور به هيچ عنوان. در هر صورت شما در هر جاي دنيا هم كه باشيد ملزم به اين هستيد كه از قوانين و مقررات خاص آن اقليم جغرافيايي به شكل تمام و كمال تبعيت كنيد. از اين جهت هيچ استثنايي در هيچ كجاي دنيا پيدا نمي‌شود. ولي اين‌كه بخواهيم بر اساس سلائق شخصي با وبلاگي برخورد كنيم يا آن را مسدود و كاربرش را با دلايل واهي از خود برنجانيم، نه، به هيچ عنوان همچنين چيزي را در راستاي اهداف خود نمي‌دانيم و اصلا آمده‌ايم كه اين شرايط را برچينيم و رسما اعلام كنيم كه هم‌وبلاگي، پديده‌ متفاوتي است.


حرف ديگر مانده كه بفرماييد؟
كريمي: من فقط نكته‌ي ديگري را هم عرض كنم و آن اين‌كه ما در كنار متفاوت بودن، سعي خواهيم كرد كه ارتباط دو سويه و رو در رويي با تمام كاربران‌مان داشته باشيم. در اين خصوص با سيستم پيامكي‌اي كه داريم، به كاربراني كه علاقه‌مند بودند و شماره‌ همراه خود را در هنگام ثبت وبلاگ اعلام كردند، كليه‌ اخبار مربوط به سايت را اعلام خواهيم كرد و هم‌چنين آنان را از گرد‌همايي‌هايي كه با اعضا هم‌وبلاگي هر از گاهي خواهيم داشت مطلع مي‌نماييم كه اين گل ارتباط رو در روي ما با كاربران هم‌وبلاگي است. اميدوارم در اين زمينه نيز بتوانيم قدمي براي تعالي روز افزون ايران عزيز بر داريم. ان‌شاءالله.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها