کد خبر: ۱۰۹۶۹۵
زمان انتشار: ۰۷:۰۴     ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
در حالي كه گزارش رسانه هاي غربي از بالا رفتن قدرت چانه زني ايران در مذاكرات آتي با غرب حكايت دارد، معاون اشتون از عدم آمادگي 1+5 براي انجام مذاكره با ايران در اواخر ژانويه خبر داد.
خبرگزاري ها در اين باره گزارش دادند كه با وجود آمادگي ايران براي برگزاري مذاكرات 1+5 در تاريخ توافق شده در ماه ژانويه، «هلگا اشميد» معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در تماسي تلفني با همتاي ايراني خود اعلام كرد كه 1+5 آمادگي لازم براي برگزاري مذاكرات در ماه ژانويه را ندارد و تاريخ جديدي در اين گفت و گو براي ماه فوريه پيشنهاد كرد.
در اين گفت و گوي تلفني، علي باقري، معاون بين المللي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز با تأكيد بر آمادگي ايران براي انجام مذاكرات با 1+5 از طرف مقابل خواست تا به تاريخ توافق شده در ماه ژانويه براي برگزاري گفت و گوها پايبند باشند.
طفره رفتن 1+5 از انجام مذاكره در تاريخ توافق شده در حالي است كه رسانه هاي غربي از جمله نيويورك تايمز در گزارشي به «دست برتر» ايران در مذاكرات آتي با 1+5 پرداخت.
نيويورك تايمز در گزارش خود كه به قلم «ري تكيه» عضو شوراي روابط خارجي آمريكا نوشته شده، آورده است: پيشرفت هاي هسته اي ايران باعث شده است قدرت چانه زني تهران در مذاكرات بالاتر رفته و از جامعه بين المللي امتيازات بالاتري براي رفع تحريم ها بگيرد.
تأكيد چين بر از سرگيري مذاكرات ايران و 1+5
وزارت خارجه چين خواستار از سرگيري مذاكرات ايران با كشورهاي 1+5 شده است.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، چين خواستار از سرگيري گفت و گوهاي بين ايران و كشورهاي 1+5 شد.
«هونگ لي»، سخنگوي وزارت خارجه چين طي يك كنفرانس خبري در پكن گفت: «چين اميدوار است طرفين بتوانند انعطاف پذيري نشان داده و در كوتاه ترين زمان ممكن دور بعدي اين مذاكرات را برگزار كنند.»
وي افزود: «چين هميشه معتقد بوده محتوي اين گفتگوها از محل آنها مهم تر است.»
هونگ لي خاطرنشان كرد كشورش تعامل با هر دو طرف را در دستور كار خواهد داشت.
آمادگي قزاقستان براي ميزباني مذاكرات
وزير خارجه قزاقستان از آمادگي كشورش براي ميزباني دور بعدي مذاكرات ميان ايران و 1+5 خبر داد.
به گزارش پرس تي وي، «ارلان ادريسف» اظهار داشت: «ما مدت ها قبل گفتيم كه حاضريم براي دست يابي به راه حل مسالمت آميز در خصوص برنامه هسته اي ايران، همكاري كنيم.»
اين وزير قزاق كه براي سفري دو روزه به مسكو رفته است، تأكيد كرد كه كشورش با افزايش تنش هاي بين ايران و 1+5 مخالف است.
وي همچنين از دو شهر آستانه و آلماتي به عنوان محل هاي پيشنهادي براي برگزاري ديدارها بين ايران و 1+5 نام برد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها