کد خبر: ۱۱۰۲۲۲
زمان انتشار: ۱۹:۲۷     ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
وزیر علوم با بیان اینکه عده‌ای هنوز هم قائل به مرزبندی با دشمنان نیستند، گفت: بعضی فتنه 88 را داستان و قصه فرض می‌کنند و دنبال این هستند که فتنه را تطهیر کنند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم ، کامران دانشجو وزیر علوم در نشست روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد، با بیان اینکه غرب به عنوان سمبل تفکر مادی به دنبال رسیدن به دو هدف اصلی در دانشگاه‌های کشور است، تصریح کرد: ترویج فرهنگ غربی در درون دانشگاه‌های ایران و طراحی فرآیند آموزش در جهت تامین منافع و مشکلات غرب است به شکلی که با ایجاد وابستگی فرهنگی و علمی در کشور ایران را به کشوری وابسته تبدیل کند از جمله اهداف غرب به شمار می‌رود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم د ردانشگاه‌ها تحول فرهنگی و علمی ایجاد کنیم، آن زمان آموزش عالی را بیمه کرده‌‌ ایم.

دانشجو در توضیح تحول فرهنگی افزود: تحول فرهنگی به معنای رایج شدن فرهنگ ایرانی و اسلامی در همه ابعاد است بطوری که عفاف و حجاب، پوشش، رفتار و کردار را دربر می‌گیرد.

وی با طرح این سوال که آیا این امر در کشور محقق شده است که برخی با مطرح کردن این سخنان صدایشان درمی‌آید، افزود: آیا از این نظر در وضعیت مطلوبی قرار داریم و آیا نباید دغدغه اینگونه مسائل را داشت.

وزیر علوم با بیان اینکه در کنار تحول فرهنگی باید به دنبال ایجاد تحول علمی در آموزش عالی باشیم، گفت: اگر بتوانیم در درون دانشگاه‌ها دانش و تحصیل و تولیدات علمی را در راستای منافع و حل مشکلات کشور قرار دهیم، آن زمان به تحول علمی دست یافته‌ایم.

دانشجو با بیان اینکه تعداد مقالات و افزایش آنها خوب است، اما باید دید این مقالات کدام مشکل کشور را حل می‌کند، تاکید کرد: آنچه مشخص است تحول علمی در کشور رخ داده است و غرب به همین دلیل با نظام جمهوری اسلامی ایران برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه بنده با شعار تحول فرهنگی و علمی از مجلس رای اعتماد گرفتم و به این دو نه تنها معتقد بلکه متعهد هستم، افزود: دانشگاه‌های ما مورد تحریم و اهانت قرارمی‌گیرند و دانشمندانمان ترور فیزیکی و شخصیتی می‌شوند به دلیل اینکه توانسته‌ اند در این مسیر گام بردارند.

وزیر علوم اضافه کرد: دنیای غرب با این تحولات مبارزه می‌کند و ما باید در برابر آن ایستادگی کنیم، زیرا ملت ما سال‌هاست در این مسیر ایستادگی کردند.

دانشجو افزود: غرب چنین دانشگاه و وزارت علومی را نمی‌خواهد و هر روز به شکلی با فضاسازی‌های خود تلاش می‌کند برای آن مشکل ایجاد کند روزی با تحریم‌ دانشگاه و روزی با تحریم علم ایران هر چند آنها با تحریم ایران خودشان را از علم ایران محروم می‌کنند.

وی با ارائه آماری از رتبه ایران در تولید علم گفت: طبق ارائه مقالات دانشمندان ایرانی که آی‌اس‌آی سهم ایران در علم 2.127 و طبقه اسکوپوس سهم ایران در علم 1.754 است و این نشان دهنده ظرفیت و همت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارکهای فناوری در ایران  است.

وزیر علوم ضمن درخواست از روسای دانشگاه‌ها برای فدفمند کردن پایان‌نامه‌ها در راستای مصوبات شورای عطف، افزود: مشکلات در این مسیر وجود دارد،  اما باید برای حل آنها راهکار ارائه داد.

دانشجو در ادامه سخنان خود در جمع روسای دانشگاه‌ها با اشاره به آمارهای جذب هیئت علمی در برخی از دانشگاه‌ها، گفت: آمارهای موجود در بعضی از دانشگاه‌ها از جانب ما چندان رضایتبخش نیست و معتقدیم می‌توان از ظرفیت بیشتری در این زمینه استفاده کرد و سختگیری‌های موجود در برخی از دانشگاه‌ها را کم کرد.

وی در ادامه توصیه‌های خود به روسای دانشگاه‌ها با بیان اینکه موانع موجود بر سر راه کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها بردارید، اضافه کرد: تعامل با تشکل‌های دانشجویی و بدنه دانشجویی و خانواده دانشجویان را فراموش نکنید.

وزیر علوم درباره تعامل با نمایندگان مجلس نیز به روسای دانشگاه‌ها توصیه کرد، اگر از نمایندگان مردم مشورت نگیرید پس قرار است از چه کسی مشورت بگیریم؟ سعی کنید تعامل خود را با نمایندگان مجلس مثبت و سازنده کنید.

دانشجو با اشاره به نزدیک بودن انتخابات و ظرفیت دانشگاه‌ها برای ایجاد شور و نشاط در بین دانشجویان گفت: هوشیار باشید و بدانید که دشمن برای دانشگاه‌ها برنامه دارد و دنبال سوءاستفاده از کمبودهاست.

وی افزود: اجازه ندهید شما و دانشگاهیان و دانشجویان حتی یک خانه از جدول دشمن را پر کنید و از مشکلات صنفی دانشجویان به نفع خود بهره‌برداری کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه باید از فتنه 88 درس عبرت گرفت، تصریح کرد: بعضی فتنه 88 را داستان و قصه فرض می‌کنند و دنبال این هستند که فتنه را تطهیر کنند که البته این روش تفریط است و روش برخی دیگر که به دنبال این هستند که همه را فتنه‌گر بدانند افراط محسوب می‌شود.

دانشجو با طرح این سوال که آیا حوادث سال 88 فتنه نبود، گفت: اگر برخی معتقدند که فتنه نبود، پس چطور در 9 دی میلیونها انسان به خیابان‌ها آمدند و اگر فتنه بود غفلت این افراد تا کی و کجا ادامه دارد؟

وی ادامه داد: چرا با گذشت چند سال برخی هنوز موضع خود را نسبت به فتنه شفاف اعلام نمی‌کنند و هنوز هم عده‌ای قائل به مرزبندی با دشمنان در این زمینه نیستند و حتی پس از هشدارهای رهبری، مردم و فرهیختگان ترجیح‌بند انتخابات آزاد را به عنوان همان چیزی که بی‌بی‌سی و رسانه‌های دیگر عنوان می‌کنند، مطرح می‌کنند.

وزیر علوم ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند از دانشگاه در ایام انتخابات به عنوان سکوی حزبی و فردی استفاده کند و تلاش مدیران دانشگاه‌ها باید در راستای مشارکت حداکثری باشد.

دانشجو  افزود: ما قوانین دانشگاه‌ها را در این زمینه تغییر نداده‌ایم، اما دقت‌مان را بیشتر کرده‌ایم. زیرا می‌دانیم دشمن در این زمینه برنامه دارد و شان دانشگاه باید حفظ شود. زیرا شان دانشگاه مطرح شدن سخنان علمی و منطقی در آن است و باید از شعارزدگی پرهیز شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هرکه این ضوابط را رعایت نکرد قاطعانه با آن برخورد می‌شود و جای هیچگونه مسامحه‌ای نیست، افزود: مقررات و قوانین باید رعایت شود، اما بدانید به عنوان روسای دانشگاه‌ها وظیفه دارید اجازه دهید افراد حرفشان را بزنند و وظیفه داریم زمینه ایجاد شور و هیجان منطقی و علمی در دانشگاه را فراهم کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها