کد خبر: ۱۱۲۱۶۰
زمان انتشار: ۰۸:۵۳     ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
پارادوکس‌های آقای نفتی و آقای امنیتی؛
فرجام کوچه‌های بن بستی که اصلاح‌طلبان را به سمت پاردوکس‌ها و نازکشی‌های سیاسی سوق می‌دهد چیزی جز سکانس تکراری پروژه "عبور از هاشمی" و "عبور از خاتمی" نخواهد بود.
598 به نقل از گروه سیاسی مشرق، تقریباً تمامی تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب و چهره‌های رسانه‌های و سیاسی وابسته به این جریان، در طول ماه‌ های گذشته هیچ اشاره‌ای به شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اظهار نظرها و تحلیل‌های خود نداشته‌اند.

در عوض، این عبارت "تعادل" و یا "دولت وحدت ملی" بوده است که تکرر فراوانی در حرف‌های آنان داشته است. تکرر و تأکیدی تا آن اندازه که به راحتی می‌شد از تمایل شدید اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی 78 ساله با خبر شد.

اصلاح‌طلبان در حالی در صحبت‌های خود از گزینه‌هایی مثل کاندیداتوری خاتمی و یا اجماع بر روی محمدرضا عارف سخن می‌راندند که خود هم می‌دانستند به گزینه دیگری با موضوع کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی می‌اندیشند اما به دلایلی نباید این "اندیشه" هویدا می‌شد.

در این میان اما گاهی تناقضاتی از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب درباره آیت‌الله 78 ساله رخ داد که به راحتی از بازی نه چندان حرفه‌ای آنها در قبال کاندیدا کردن آیت‌الله رونمایی می‌کرد.

یونسی: به مرد روزهای سخت رأی می‌دهم، هاشمی نیاید!

این وزیر اطلاعات سیدمحمد خاتمی بود که چندی قبل با روزنامه اصلاح‌طلب آرمان روابط عمومی به گفتگو نشست و از تمایلات خود برای رأی دادن سخن گفت.

او درباره رأی خود گفته بود:‌ به کاندیدایی رأی می‌دهم که سردار مملکت، مرد روزهای سخت و باتجربه باشد!

یونسی در عین حال از وجود فضایی با عنوان "افراط و تفریط" در کشور نیز انتقاد کرده بود.

صحبت‌های آقای امنیتی اصلاح‌طلبان معنای مشخصی داشت. "هاشمی رفسنجانی"

در واقع، یونسی بیش از این نمی‌توانست منظور خود را در قالب کلمات و جملات جا بدهد.

اما ماجرا وقتی جالب می‌شود که وزیر اطلاعات اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم درباره کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی می‌گوید: من به آقای هاشمی  توصیه می‌کنم که خودشان در انتخابات کاندیدا نشود و از هرکس که مد نظرشان است و به نظرشان صلاحیت دارد ، حمایت کنند!

او همچنین گفته بود: به نظر من بهتر است ‌آقای هاشمی و خاتمی مردم را به کسانی که فکر می‌کنند لیاقت دارد، توصیه کنند!


*آقای نفتی، نفر دوم پروژه‌ی تناقض!

بیژن زنگنه، وزیر نفت خاتمی نیز نفر بعدی است که درباره هاشمی رفسنجانی اظهاراتی تناقض آمیز را بر زبان و قلم رانده است.

زنگنه، چند ماه قبل سر مقاله‌ای در مجله اصلاح‌طلبان آسمان نوشت و به تقدیر از "تعادل" پرداخت.



نَعتِ تعادل البته کار قبیحی نیست اما نکته آن است که وقتی اصلاح‌طلبان از کلیدواژه‌های منتسب به آیت‌الله هاشمی که به طول خاص در دو عبارت "تعادل" و "دولت وحدت ملی" خلاصه می‌شوند، استفاده می‌کنند، این کار نمی‌تواند معنایی غیر از دعوت از آیت‌الله هاشمی برای کاندیداتوری داشته باشد.

از سرمقاله بیژن نامدار زنگنه گذشت تا اینکه او اخیراً در حاشیه مراسم ختم مرحوم حبیبی در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به آیت‌الله هاشمی گفت:‌ "توصیه می‌کنم که آقای هاشمی کاندیدا نشود، زیرا زمان من و آقای هاشمی گذشته است و بهتر است که هاشمی نقش حمایتی داشته باشد."





*بیا ، نیا

به هر روی مشخص نیست که با دست پیش کشیدن و با پا پس زدن‌های اصلاح‌طلبان در این زمینه به کجا ختم می‌شود.

این در حالی است که تناقضات اشاره شده نیز فقط درباره یونسی و زنگنه نیست و عدد دیگری از اصلاح‌طلبان نیز هستند که در یادداشت‌های خود به تمجید از دولت وحدت ملی می‌پردازند ولی در عرصه‌های دیگر سخنی از "هاشمی رفسنجانی" نمی‌گویند.

اما طرفه آنکه اصلاح‌طلبان به‌صورتی جدی به کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم می‌اندیشند (و از ماه‌ها قبل نیز می اندیشیده‌اند) ضمن اینکه از سوی دیگر به نظر می‌رسد آنها گزینه قابل اتکایی غیر از کوچه بن‌بست کاندیداتوری آیت‌الله نیز ندارند.

کوچه‌ بن‌بستی که اصلاح‌طلبان را به سمت پاردوکس‌ها و نازکشی‌های سیاسی سوق می‌دهد و فرجام عبور از این کوچه‌ها نیز چیزی جز سکانس تکراری پروژه "عبور از هاشمی" و "عبور از خاتمی" نخواهد بود.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها