کد خبر: ۱۱۳۸۱۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
عده‌ای معتقدند یوسف کرمی می‌تواند مانند هادی ساعی در این سن و سال به اوج پختگی برسد و با به دست آوردن یک مدال طلای دیگر، تعداد مدال‌های طلای خود در عرصه جهانی را به عدد 3 برساند اما عده ای نیز خواندن غزل خداحافظی را برای او تجویز می کنند.
به گزارش 598 به نقل از مشرق، شاید بتوان حال و هوای این روزهای یوسف کرمی کاپیتان تیم ملی تکواندو را به وضعیت علی دایی در بحبوحه جام جهانی 2006 آلمان و پس از آن شبیه دانست. آن روزها علی دایی افت کرده بود و مهاجم سر حالی نبود، گل نمی زد و دوندگی زیادی نداشت. نحوه بازی کردنش روی اعصاب و روان تماشاگران راه می رفت و شعارهای زیادی درباره اش ساخته شده بود. خیلی از کارشناسان و فوتبالدوستان آرزوی بازنشستگی اش را می کردند و می گفتند با خداحافظی او راه برای جوان ترها باز می شود ولی در عمل هیچ وقت این اتفاق نیفتاد.

در مقیاس کوچکتر و در رشته تکواندو هم چند ماهی است وضعیت یوسف کرمی مشابه علی دایی است. کاپیتان تیم ملی تکواندو این روزها حال و روز رضایت بخشی ندارد و روی دور ناکامی است. بدنش آماده نیست و روحیه مناسبی ندارد. خوب نمی جنگد و زود تسلیم می شود، برایش المپیک و لیگ برتر فرقی ندارد و به حریفانی ناآشنا می بازد.

بیوگرافی یوسف کرمی

وی متولد سال ۱۳۶۲ در شهر میانه است. وی از 9 سالگی از سال 71 در رشته تکواندو فعاليت خود را آغاز کرد و در ابتدای راهش قهرمان رده نوجوانان آذربايجان شرقي شد. کرمی در سال 78 برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد و 13 سال است که به صورت مداوم در تیم ملی حضور دارد. وی متاهل و دارای یک فرزند است.


افتخارات کرمی:

کرمی پس از هادی ساعی پر افتخار ترین تکواندو کار ایران است و در میادین مختلف مدال های زیادی به دست آورده.

برخی افتخارات او به این شرح است:

مدال برنزالمپیک 2004 یونان

مدال طلای جام جهانی (2002ژاپن)

مدال طلای قهرمانی جهان(2003آلمان)

مدال طلای مسابقات ستارگان جهان (2002کره جنوبی)

مدال طلای مسابقات ارتشهای جهان (2003 کرواسی)

مدال طلای مسابقات آسیا قیانوسیه(2002اردن)

مدال طلای مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان (2000ایرلند)

مدال طلای مسابقات المپیک دانشجویان جهان (2007 تایلند)

مدال طلای قهرمانی پلیس های جهان در اسپانیا

مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان ( اسپانیا2005)

مدال طلای بازیهای آسیایی (دوحه قطر 2006)

مدال طلای بازیهای آسیایی (گوانگجو2010)

مدال طلای مسابقات جام جهانی 2010 تیمی چین

مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان (2011 کره کیونگیجو)

یوسف کرمی توانست با کسب گردن آویز طلای گوانگجو اولین تکواندو کاری باشد که طلسم‌شکنی می کند و ۲ مدال طلای متوالی را در مسابقات آسیایی در کارنامه خود ثبث می کند.

وی تنها ورزشکار ایرانی بود که هم در المپیک لندن و هم المپیک آتن حضور داشت.

فراز و فرودهای یوسف

بازیهای آسیایی دوحه و گوانگجو از بهترین دوران ورزشی کرمی بود. او  در آن زمان در اوج آمادگی قرار داشت. وی در المپیک آتن هم عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و با اینکه سن زیادی نداشت ولی مدال برنز مهمترین رویداد ورزشی جهان را به گردن آویخت.

با گذشت زمان و بالا رفتن سن کرمی، وی روز به روز از دوران آمادگی فاصله گرفت. اوج این ناآمادگی در المپیک 2012 لندن بروز کرد و کرمی در حالی که قرعه آنچنان سختی نداشت به نیکولاس از اسپانیا باخت و نتوانست به فینال برسد. او در مسابقه شانس مجدد هم بسیار ضعیف ظاهر شد تا از رسیدن به مدال برنز هم بازماند.


برخی کارشناسان تکواندو تغییر کادر فنی تیم ملی را عامل افت یوسف کرمی می دانند ولی خودش مسائل روحی روانی و عدم حضور روانشناس را عامل شکستش در المپیک لندن قلمداد کرد.

پس از این ناکامی، بسیاری از مردم و کارشناسان بر این باور بودند دوران کرمی به پایان رسیده و کاپیتان تیم ملی تکواندو از دنیای قهرمانی خداحافظی می کند اما او نه تنها هوگوی خود را آویزن نکرد، بلکه با حضور در لیگ تکواندو و مسابقات انتخابی تیم ملی بر ادامه حضورش تاکید کرد.

تداوم شکست این بار در لیگ برتر و انتخابی تیم ملی

علی رغم انگیزه‌هایی که کرمی در مسابقات انتخابی و لیگ نشان داد، نتیجه خاصی نگرفت. وی چندی پیش در لیگ برتر و به عنوان کاپیتان تیم دانشگاه آزاد مقابل حریفی گمنام شکست خورد. کرمی در ادامه روند نزولی خود هفته پیش در مسابقات انتخابی تیم ملی برابر تکواندو کاری گمنام به نام احمد محمدی از مازندران مسابقه را باخت. بر همین اساس و با توجه به شکست‌های اخیر کرمی، برخی مفید بودن تداوم حضورش در عرصه قهرمانی را با دیده تردید می‌نگرند ولی مرتضی کریمی سرمربی تیم ملی وی را به اردو دعوت کرد.

محمد زوار کارشناس تکواندو در خصوص دعوت کرمی علی رغم ناکامی های اخیر به خبرنگار ورزشی مشرق می گوید: او باید شرایط بدنی خود را مورد ارزیابی قرار داده و مربیان تیم ملی در این خصوص نظر بدهد. البته باید دید داشته‌های ما در این وزن چقدر است. اگر من بازیکن جوان و هم سطحی با یوسف در این وزن داشته باشم، کرمی را با خودم به مسابقات جهانی مکزیم نمی‌برم. به واقع در شرایط مساوی به دلیل آینده نگری باید به آن‌ جوان میدان داده شود.

فرجام دانش کارشناس تکواندو هم در این خصوص معتقد است: فکر نمی‌کنم اگر کرمی به مسابقات جهانی امسال اعزام شود موفقیت کسب کند. به نظرم او به مسابقات اعزام نشود بهتر است و باید دنیای قهرمانی را کنار بگذارد. معتقدم کسی که باید یوسف را کنترل کند، خیلی مهم است که این شخص در حال حاضر چنین فردی را در تیم ملی نداریم.


آیا کرمی هادی ساعی دوم می شود؟

در اینکه یوسف کرمی بازیکن سر حال سابق نیست و هر تکواندوکاری به شکست او می تواند امیدوار باشد شکی نیست ولی نباید فراموش کرد هادی ساعی هم چند سال قبل وضعیت مشابهی داشت ولی در نهایت با کسب مدال طلای المپیک 2008 پکن ناجی کاروان ورزشی ایران در آن دوره زمانی شد.

بر همین اساس برخی کارشناسان معتقد هستند یوسف کرمی می‌تواند مانند هادی ساعی در این سن و سال به اوج پختگی برسد و با به دست آوردن یک مدال طلای دیگر تعداد مدال‌های طلای جهانی خود را به عدد 3 رسانده و از نظر روانی بار مثبتی برای سایر بازیکنان تیم در مسابقات جهانی تکواندو در سال 2013 به میزبانی مکزیک باشد.

مرتضی کریمی سرمربی تیم ملی در آخرین اظهار نظر خود گفته "من نمی‌توانم و نمی‌خواهم هیچ ملی‌پوش سرشناسی را تنها به خاطر سنش کنار بگذارم. یوسف کرمی تکواندوکار بزرگی است و باید خودش را ثابت کند. سال‌ها قبل وقتی هادی ساعی در تیم ملی بود چندین مسابقه را با هم رفتیم و زمانی که او به حریف افغانی باخت خیلی‌ها گفتند او تمام شده، اما این اسطوره تکواندوی ایران خودش را جمع کرد و ثابت کرد که چه توانایی دارد. ساعی بعد از آن مسابقات بود که چند مدال جهانی و المپیک گرفت. یوسف کرمی هم باید خودش همه کار را بکند"

بیژن مقانلو مربی سابق تیم ملی هم در این خصوص به خبرنگار مشرق می گوید: باید دید این تکواندوکار در چه شرایطی تمرین می‌کند. 3- 4 سال پیش هم عنوان کردند که او تمام شده است اما مجددا آمد و مدال طلای جهانی خود را تکرار کرد. شرایط تمرینی می‌تواند در روند کاری او تاثیر زیادی داشته باشد. به نظرم اگر شرایط برای کرمی مهیا و تمریناتش مانند دو سه سال قبل باشد، درخشش در مسابقات جهانی و حتی المپیک بعدی برای او غیرقابل دسترس نیست. یک قهرمان، همیشه قهرمان است؛ البته به شرطی که با مسائل منطقی برخورد کند.

فریبرز عسگری سرمربی سابق تیم ملی معتقد است یوسف کرمی خودش باید در خصوص ماندن یا رفتنش تصمیم‌گیری کند.

او می گوید: یوسف نظرش این است که یک مدال دیگر کسب کند و پس از آن برود. البته باید اجازه داد او کارش را ادامه بدهد اما این را نباید فراموش کرد که کرمی برای حضور در مسابقات جهانی رنکینگ دارد و در مراحل ابتدایی با حریفان خوب رو‌به‌رو نخواهد شد و این خیلی به نفع تیم ملی است.

رحیم صالحی سرمربی سابق تیم ملی تکواندو ارمنستان هم می گوید: یوسف کرمی برای حضور در مسابقات جهانی مکزیک 5 ماه فرصت دارد و می‌تواند با یک خانه تکانی، بحران روحی لندن را فراموش کرده و در مکزیک بدرخشد. وقتی ساعی در جهانی 2007 به حریفی از افغانستان باخت همه گفتند تکواندوی او تمام شده است اما او رفت و طلای المپیک را گرفت. یوسف را باید با توجه به توانمندی‌هایی که دارد خیلی باور کرد. اگر او از نظر روحی روانی آماده شود یک مهره قابل اتکا است.

مهدی بی‌باک قهرمان سابق جام جهانی تکواندو هم می گوید: در حال حاضر تمرینات یوسف خیلی منظم نیست اما اگر برای او طراحی تمرین درستی صورت بگیرد، خوب تمرین کند و آماده باشد فکر نمی‌کنم هیچ کسی بتواند او را ببرد.

علی تاجیک نایب قهرمان جهان در این باره می گوید: اگر کرمی آسیب دیده نیست و این حس را دارد که می تواند بدرخشد، بهتر است که بماند و افتخاراتش را ادامه بدهد. به نظرم یک قهرمان تا 40 سالگی در صورتی که شرایط بدنی‌اش اجازه دهد، باید به کارش ادامه دهد و مدال‌آوری کند.


بهزاد خداداد قهرمان سابق تکواندوی جهان هم به خبرنگار مشرق می گوید: در بحث قهرمانی بیش از سن و سال، بحث روحی روانی مطرح است. من در سن 29 سالگی از دنیا قهرمانی خداحافظی کردم. در آن مقطع دیدم با توجه به شرایط روحی و روانی‌ که دارم ، خیلی سخت است که بمانم. به همین دلیل صلاح دیدم برای اینکه رزومه کاری و زحمات 13 ساله‌ام از بین نرود از عرصه ملی خداحافظی کردم. هرکسی شرایط روحی خود را بهتر از سایرین می داند. خیلی از ما با بردهای یوسف خوشحال شدیم و با باخت هایش اشک ریختیم. او باید خودش تصمیم بگیرد. او هر مدالی بوده است را به دست آورده به نظرم اگر او همین جا هم بایستد، همان یوسف سابق خواهد بود.

مشکلی که از قدیم در بین ورزشکاران ایرانی مرسوم بوده، دو دلی برای خداحافظی از ورزش حرفه ای است و بسیاری از آنها نتوانسته اند تصمیم بگیرند در اوج کنار بروند یا در دوران افت. آنچه مسلم است اینکه کرمی یکی از مشهورترین ورزشکاران ایرانی است که محبوبیت بسیاری دارد و نباید این اعتبار، به سادگی کمرنگ شود یا از بین برود و راه آن، فقط در دست یوسف پاطلایی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها