کد خبر: ۱۱۳۹۴۴
زمان انتشار: ۰۹:۴۳     ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
در حالی که کمتر از 5 ماه تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، گزارش‌ها حاکی از افزایش شور و نشاط میان دانشجویان و دانشگاهیان است.

به گزارش 598، روزنامه جوان امروز شنبه 91/11/28  نوشت: این نشاط در قالب برگزاری جلسات و کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌های مشترک با اندیشمندان و چهره‌های شاخص سیاسی و اجتماعی و نامزدهای احتمالی جریان‌های مختلف ریاست جمهوری در جمع دانشجویان پیگیری می‌شوند تا بار دیگر دانشگاه‌ها به عنوان پیشانی مشارکت مؤثر مردمی در انتخابات و فعالیت‌های اجتماعی وارد عمل شوند.

انتخابات به عنوان بارزترین جلوه مشارکت‌های مدنی، می‌تواند فضای جامعه و جو فکری اقشار مختلف را تحت تأثیر قرار دهد، آن‌چنانکه از ابتدای بهمن ماه جاری و در حالی که کمتر از پنج ماه دیگر تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی است، گفتمان غالب بر فعالیت جریان‌های دانشجویی بر محور انتخابات استوار شده است.

این در حالی است که تجربه سال‌های بعد از مشروطیت در کشور نشان می‌دهد که دانشگاه به عنوان مؤثرترین موتور محرکه جامعه می‌تواند نقش مؤثری در افزایش مشارکت اجتماعی مردم داشته باشد. بنابراین می‌تواند نتیجه گرفت که نشاط این روزهای دانشگاه‌ها در بهار 34 انقلاب و آستانه بهار92 نوید انتخاباتی پرشور در خرداد آینده می‌دهد.

از طرفی خاطره حوادث بعد از انتخابات 88 سبب شده، تمام اقشار جامعه به ویژه دانشجویان سعی کنند تا این دوره انتخابات ریاست جمهوری با هوشمندی برگزار شود. این تجربه، جریان‌های دانشجویی را که علاوه بر عدالت طلبی، ورود به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و تصمیم‌گیری‌های کلان و اظهارنظرهای مؤثر را تمرین می‌کنند، ورزیده و پخته‌تر کرده است.

نامزدها به دانشگاه می‌آیند

البته آغاز فعالیت‌های انتخاباتی تشکل‌های دانشجویی با تشدید رفت و آمد چهره‌های شاخص سیاسی و اجتماعی در میان مسئولان و کارشناسان همراه است. وزارت علوم نیز در روزهای آغازین ماه شروطی را برای حضور کاندیداها و سخنرانی آنها در دانشگاه‌ها تعیین کرد و در همین راستا بخشنامه‌هایی را به دانشگاه‌ها ارسال کرده است.

از میز و کرسی تا شبکه اجتماعی همه برای انتخابات

در این میان فعالیت دانشجویان در قالب تشکل‌های دانشجویی بیش از پیش شدت گرفته است. به طوری که هر کدام از تشکل‌های دانشجویی که مسئولان دانشگاه‌ها در آستانه انتخابات بر تکثر آنها تأکید دارند، برنامه‌های فشرده‌ای تا رسیدن زمان انتخابات اعلام کرده‌اند و برای دعوت از مسئولان و نامزدهای احتمالی جریان‌های مختلف سیاسی کشور از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

انجمن اسلامی مستقل دانشجویان یکی از تشکل‌های دانشجویی است که مسئولان و کارشناسان حوزه مدیریت سیاسی کشور را پای میز انتخابات خود می‌نشاند و از راهبرد گفتمانی برای انتخابات به منظور اثبات نظام جمهوری اسلامی به عنوان الگویی کارآمد برای انقلاب‌های منطقه و نظام‌های مردمی آنها می‌گوید؛ الگویی که مشروعیت و مقبولیت آن را حضور حداکثری قشرهای مختلف مردم تضمین می‌کند.

دانشگاه آزاد نیز با راه اندازی شبکه اجتماعی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری که در خرداد 92 برگزار می‌شود، سعی در جهت دهی درست جریان‌های دانشجویی در این دانشگاه و جلوگیری از انحراف این جریان‌ها دارد.

علاوه بر این کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نیز این روزها حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته‌اند. اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان از آن دست تشکل‌های دانشجویی است که در ابتکاری کرسی‌های آزاداندیشی را که تا انتخابات یازدهم ریاست جمهوری برگزار می‌کند، کرسی انتخابات ریاست جمهوری نامگذاری کرده است. در این سلسله نشست‌ها، کاندیداهای ریاست‌جمهوری و نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همراه با اعضای کمیته سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان، کرسی انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار می‌کنند و در جهت تحقق آرمان‌های نظام جمهوری‌اسلامی و ورود بصیرانه به عرصه انتخابات برنامه‌های متعددی ارائه داده است.

حفظ استقلال؛ اولویت اول و آخر

اما نکته‌ای که در جریان تمام فعالیت‌های انتخاباتی از سوی دانشجویان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که جریان دانشجویی به علت نشاط و پویایی و ظرفیت‌های جوانی و اثرگذاری اجتماعی، عدالتخواهی، صراحت بیان و یکرنگی مورد طمع گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در جریان انتخابات مختلف است. به عبارتی، بهره‌برداری از این مزیت‌ها و ویژگی‌ها به نفع اهداف گروهی خاص، همیشه در کمین جریان‌های دانشجویی بوده است. بنابراین حفظ استقلال دانشجویان و دانشگاه‌ها در جریان انتخابات باید اولویت نخست فعالیت‌های دانشجویی باشد. از طرفی این فعالیت‌ها باید با حفظ آرامش صورت بگیرند تا آرامش فضای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها را متأثر نکند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها