کد خبر: ۱۱۴۳۹۶
زمان انتشار: ۲۳:۳۰     ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هاشمی رفسنجانی در دیدار اخیر خود با اعضای انجمن دانشگاه تهران با ابراز نگرانی  و تاثر شدید فضای دانشگاهها را این گونه توصیف می کند.

اما هاشمی که امروز این موضوع را بیان می کند در کارنامه خود 8 سال دوره سازندگی را ثبت کرده است که با گذری کوتاه به آن دوره و مقایسه اجمالی آن روزهای دانشگاه با امروز می توانیم به پایبندی رییس مجمع تشخیص مصلحت به سخنان خود پی ببریم تا روشن شود که آیا این موضع گیری های امروز به راستی از سر دلسوزی و یا به قول خودش نگرانی است یا …؟

رفسنجانی امروز در حالی در جمع گروه خاصی از دانشجویان که مدتهاست دایره ارتباطی وی با دانشگاه را برعهده دارند از فضای باز سیاسی و نشاط سیاسی سخن می گوید و ابراز نگرانی می کند که در دوره سازندگی فضای حاکم بر دانشگاه و جامعه را به  فضای توجیه گرایانه  تبدیل کرده بود به اين معنا كه بخشي ازجريان معتقد به نظام جمهوري اسلامي تلاش مي كرد تا مطالبات و انتقادات جامعه و دانشگاه را جداي از بررسي در مورد آنكه آيا آنها درست يا نادرست مي باشند؟ توجيه نمايد و انتقاد به برخي مسئولان خرد و كلان  نظام را به معناي زير سئوال رفتن اصل نظام جمهوري اسلامي مي دانستند و حتي چنين تفكري در سطح جامعه عوام نيز طرفداراني داشت.

 شايد شعار برخي از مردم در خصوص «مخالف هاشمي مخالف رهبري است، مخالف رهبري دشمن پيغمبر است» را تبلور چنين نگاهي در سطح جامعه دانست، به طوري كه برمبناي همين شعار نقد مسئولان به معناي نفي حاكميت برداشت مي شد.   

کم کم فضای توجیه گرایانه با این شعار حاکم شد و در نماز جمعه ها مردم این شعار را سر می داند و رفته رفته فضا بسته تر می شد و با دشمن خواندن منتقدان فضا را به شدت در رخوت و خفقان فرو برده بودند و جامعه دانشجویی و تشکل های دانشجویی که در همه دوران ها با حساسیت بسیار به نقد حاکمیت می پرداختن و هر جا  کژروی می دیدند به صدا در می آمدند منفعل شدند و در آن دوران انجمن های اسلامی به رکود کامل افتادند این در حالی بود که رهبر انقلاب بارها تاکید کرده بودند که" از خصوصیت حرکت دانشجویی، زبان انتقادی و طلبکارانه است.".

رفته رفته خفقان حاکم بر دانشگاه ها بیشتر می شد و گفتمان توجیه گرایانه باعث شده بود هر کس برای آنکه برچسب ضد نظام و دشمن پیغمبر را نخورد هر گونه حادثه ای در کشور را توجیه کند.


 من به شما صريح بگويم: من اين وضعيت را نمى‌پسندم

در سال 72 درحالی که دوره اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تمام شده و او برای دومین بار به برای ریاست جمهوری انتخاب شده بود و جنبش دانشجویی در رکود کامل به سر می برد، رهبر انقلاب در دیدار خود با دانشجویان و دانش آموزان بر ناخوشایند بودند فضای حاکم بر دانشگاهها تاکید کردند و فرمودند:" دانشجويان! بيدار بمانيد. اين وضعِ دانشگاهى كه امروز هست، من به شما صريح بگويم: من اين وضعيت را نمى‌پسندم. دانشجويى كه اصلاً نفهمد در دنيا چه مى‌گذرد، اين دانشجو، دانشجوى زمان خودش نيست؛ مرد زمان خودش نيست. دانشجو بايد احساس سياسى داشته باشد، درك سياسى داشته باشد، تحليل سياسى داشته باشد."

خدا لعنت كند آن دستهايى را كه تلاش كرده‌اند و مى‌كنند كه قشر جوان و دانشگاه ما را غير سياسى كنند

ایشان در همان دیدار بر لزوم سیاسی بودن دانشجویان تاکید و اعلام کردند:" بنده دلم مى‌خواهد اين جوانان ما شما دانشجويان؛ چه دختر، چه پسر و حتّى دانش‌آموزان مدارس - روى اين ريزترين پديده‌هاى سياسى دنيا فكر كنيد و تحليل بدهيد. گيرم كه تحليلى هم بدهيد كه خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت كند آن دستهايى را كه تلاش كرده‌اند و مى‌كنند كه قشر جوان و دانشگاه ما را غير سياسى كنند، كشورى كه جوانانش سياسى نباشند، اصلاً توى باغ مسائل سياسى نيستند، مسائل سياسى دنيا را نمى‌فهمند، جريانهاى سياسى دنيا را نمى‌فهمند و تحليل درست ندارند. مگر چنين كشورى مى‌تواند بر دوش مردم، حكومت و حركت و مبارزه و جهاد كند؟!"


هاشمی: وزاری من لازم نیست سیاسی باشند،چون خودم به اندازه همه آنها به عرصه سياسي واردم

سیاست انقباضی هاشمی در دوران سازندگی به حدی بود که به وزارت خانه ها هم راه پیدا کرده بود صفار هرندی در این خصوص می گوید: هاشمي رفسنجاني در آن زمان مي‌گفت كه وزراي من لازم نيست سياسي باشند چون خودم به اندازه همه آنها به عرصه سياسي واردم و وزرا بايد فقط به سازندگي در كشور بپردازند كه اين نگرش باعث شده بود پيگيري امور سياسي در حيطه‌هاي مختلف از جمله دانشگاه‌ها تا حد زيادي مغفول بماند.

 صفارهرندي همچنین با بيان اينكه نيمه اول دهه هفتاد خزان سياست‌ورزي در ميان اقشار مختلف بود، توضیح می دهد: تشكل‌هاي دانشجويي در آن زمان وجود داشتند اما نشاط سياسي لازم در آنها ديده نمي‌شد چون راس دستگاه اجرايي كشور اعتقادي به اين نشاط سياسي نداشت و تصور مي‌كرد تحركات سياسي باعث غفلت در سازندگي كشور مي‌شود. وي ادامه داد: جلوگيري از شور و نشاط سياسي موجب رخوت جامعه مي‌شود كه مقام معظم رهبري نيز از مسببين ايجاد اين شرايط در كشور گلايه كردند. 

در دانشگاه چه می گذرد؟
 
اما بررسی و نگاه اجمالی به وضعیت امروز جنبش دانشجویی و فعالیت دانشجویان در فضای دانشگاه ها نیز خالی از لطف نیست و خود می تواند گویای خیلی از مطالب باشد.

در دانشگاهها ما امروز شاهد بعضا نقد های  تند دانشجویان به مسئولین کشور هستیم از سران قوا گرفته تا رییس صدا و سینما نمی توانند از نگاه تیز بین دانشجویان فرار کنند نمونه های بیشماری از این نقدها در سالهای اخیر به چشم می خورد در نمونه عینی آن در خصوص حوادثی بود که در مجلس رقم خورد و تمام تشکل هی دانشجویی در این خصوص بیانیه صادر کردند و این روند را به شدت محکوم کردند که بعضا به عبارات تندی در میان این بیانیه ها برخورد می کنیم.

 به عنوان نمونه چهار تشکل بزرگ دانشجویی کشور در آخرین موضع گیری خود در خصوص اختلاف های مجلس و دولت با تاکید بر بیانات رهبر انقلاب  با صراحت خطاب به سرا به قوه در بیانیه ای اعلام کردند : سران سه قوه به خصوص احمدی نژاد بایستی توبه و عذرخواهی کند.

از موارد دیگر که می توان به آن اشاره کرد این است که سالهاست در ماه رمضان جنبش دانشجویی دیداری را با رهبر انقلاب دارند و فرصت مناسبی در این دیدار به وجود می آید که  دانشجویان مطالب و نقد و پیشنهادهای خود را در خصوص مسائل خرد و کلان کشور با بالاترین مقام عالی کشور بیان کند در سالهای اخیر ما شاهد آن هستیم که اعضای تشکل های مختلف دانشجویی در این دیدار بی هیچ ممنوعیت و ممیزی به بیان دیدگاه های خود می پردازند.

در برخی سال ها تحلیل های دانشجویان از چنان عمقی برخوردار بوده است که رهبر انقلاب هم در بیاناتشان به آن اشاره می کنند به طور مثال سال 89 در دیدار دانشجویی بعد از اتمام سخنان دانشجویان ایشان فرمودند:" در صحبتهاى امروز من دقت كردم، مطالعه كردم؛ ديدم صحبتها حقاً و انصافاً عميق بود. در بعضى از سالها، بعضى از جوانها كه مى‌آيند صحبت مي كنند، گاهى در دلم گله‌مند مي شوم به خاطر اينكه عمقى در حرفها نمى‌يابم. امروز اينجور نبود؛ امروز من حرفها را عميق يافتم؛ حالا منهاى تعارفات و اظهار محبتهائى كه نسبت به بنده مي شود - كه اينها حساب ديگرى دارد - اما آنچه كه به عنوان نظر مطرح شد، از اول تا آخر، من ديدم حرفهاى عميقى است، حرفهاى فكرشده‌اى است. "

با توجه به این نکات فضای امروز دانشگاه اگر چه به حد مطلوب خود نرسیده است اما قطعا از دوران سازندگی از پویایی و نشاط بیشتری برخوردار است و تنها علت آن را می توان باز بودن فضای نقد برای جنبش دانشجویی بیان کرد نکته ای که امروز دقیقا مورد نقد هاشمی است و باید بررسی کرد که آیا به واقع این حرف بر اساس شواهدی بوده است یا این نکته بنا بود به دست آویزی برای نقد به فضای دانشجویی و سیاه نمایی اوضاع کشور قرار بگیرد؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها