کد خبر: ۱۱۵۱۸۴
زمان انتشار: ۱۹:۲۶     ۰۲ اسفند ۱۳۹۱

598 به نقل از رجانيوز: هاشمي رفسنجاني در آخرين ديدار انتخاباتي خود به يك تناقض "تاريخي" دچار شده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه اين روزها به اتكا رسانه هايي كه در اختيار دارد در تلاش است نقش پدري براي احزاب اصلاح طلب ايفا و طرح هاي انتخاباتي ارئه كند، روز گذشته با اعضاي شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه ديدار و گفتگو كرد.

هاشمي كه خود زماني  بالاترين منصب اجرايي را بر عهده داشته است،  در اين ديدار گفت: اگر اداره يك كشور متكي به افراد و جريان‌هاي خاص شود، نتيجه آن وضع كنوني خواهد بود كه هيچ كس مسئوليت مشكلات و معضلات را پذيرا نيست. وي البته در اظهاراتي كه اين روزها زياد تكرار مي كند گفت بايد ضمن پذيرش اشتباهات و خطاها و جبران سوءتدبير و مديريت‌ها، خواست‌هاي به حق مردم و شهدا و خانواده‌هايشان را محقق كنيم.

البته هاشمي روز گذشته در ديدار جمعي از مديران صنايع غذايي كشور درباره اقتصاد و مسائل اقتصادي جاري كشور به تفصيل سخن گفته بود. وي در سخنان خود از بيكاري و تورم موجود در جامعه انتقاد كرد و خواهان آن شد كه مسئولين مربوطه از ارائه آمار غير واقعي خود داري كنند.

هاشمي بدون آنكه به نرخ 50 درصدي تورم در بين سالهاي 73 و 74 اشاره اي داشته باشد گفت كه مردم با پوست و گوشت خود در حال حاضر تورم را حس مي كنند. وي انتقادات خود را متوجه طرح هدفمندي يارانه ها هم كرد و‌ نتيجه هدفمندي يارانه ها را سرازير كردن مبلغي ناچيز به حساب مردم و در مقابل ايجاد تورم سرسام‌آور و كاهش شديد پول ملي دانست.

البته هاشمي در اظهاراتي ديگري بدون آنكه به منبع آماري خود اشاره كند، مدعي شد كه در زمان رياست جمهوري اش نرخ بيكاري را تك رقمي كرده است و زير بناهاي زيادي را در كشور ساخته و چهار استاني كه در جنگ مخروبه شده بودند را او آباد كرد. هاشمي در بخشي از اظهاراتش كه در پايگاه اطلاع رساني او قابل دسترتس است، گفت:

ماهم بازسازی کردیم، هم زیربناها ساخته شد و هم نرخ بیکاری به سرعت پایین آمد.در برنامه‌ها به طرف اشتغال کامل حرکت می‌کردیم. ما ظرف هشت سال تقریباً سالی یک درصد اشتغال را بالا و بیکاری را کم کردیم. وي ادامه داده است: در خطه اي که ما می‌رفتیم، مردم شغل داشتند. آنهایی که اهل کار بودند، کار می‌کردند و ممکن بود از یک خانواده 2-3 نفر شاغل باشند. همه بیمه کامل اجتماعی داشتند. وي دستيابي به اين آمارها وموفقيت ها را نتيجه طرح تعديل اقتصادي دانست: سیاست‌های اعتدالی را که اسمش را «تعدیل» گذاشتیم، اتخاذ کردیم که ریشه خیلی از مشکلات در سیاست‌های قبلی بود. اوضاع کشور به وضع عادی برگشت. البته در آن شرایط می‌دانستم بعضی از نیروهای تند چپ و راست مخالفت می‌کنند و بعضاً درگیر بودند. 

هاشمي رفسنجاني در حالي سيات هاي اقتصادي خود را منجر به رفع فقر و بيكاري و آباد شدن شهر ها و روستاها و بالارفتن رفاه و ... مي داند كه در زمان رياست جمهوري وي با انسداد فضاي سياسي كمتر نقدي به سياست هاي اقتصادي دولت با واكنش شديد مواجه مي شد.
 
با اين حال آنچه كه مي توان درباره سیاست هاي تعديل دولت هاشمي گفت آن است كه اين سياست ها تحت تاثیر توصیه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بوده اند. از اهداف سايت تعديل اقتصادي مي توان  به اصلاح نظام مالیاتی، عقلایی کردن و کاهش سوبسیدها، آزادسازی تجاری، کاهش اندازه بخش دولتی و واگذاری شرکتهای دولتی، خصوصی سازی و ... اشاره كرد.
 
"اگر بخواهیم از منافع ریز و درشت حاصل از اجرای برنامه تعدیل چشم بپوشیم و پاسخ را تنها در یک جمله خلاصه کنیم به این نتیجه می رسیم که برخلاف ادعا، هدف نهائی برنامه تعدیل نه کاهش و محو فقر در سایه بهبود اوضاع اقتصادی و وضع زندگی فقرای جهان سومی، بلکه زمینه سازی برای ادغام این کشورها در نظام سرمایه داری جهانی است.1 
 
از سوي ديگر وقوع پدیده تورم فزاینده (در سال 74 به 5/49 درصد) موجب شد تا برنامه‌های آزاد‌سازی با شکست روبه رو شود. بروز تورم فزاینده، بحران بدهی‏‏های خارجی (34 میلیارد دلار)، بحران ارزی (افزایش نرخ ارز)، رشد واردات (متوسط 5/22 میلیارد دلار در طول برنامه)، زیر سؤال رفتن خصوصی‌سازی به دلیل بروز رانت برای خواص و شبه‌دولتی‌ها و رخداد برخی نارضایتی‌های عمومی در میان حاشیه‌نشین‌ها دولت وقت را ناچار به توقف اجرای این برنامه کرد. سياستي كه هاشمي آن را نجات بخش ايران و مردم ايران مي دانست. 
 
هاشمي به دنبال تقليل جايگاه مردم در جمهوري اسلامي
 
هاشمي همچين در ديدار با اعضاي حزب اعتدال و توسعه از ضرورت وجود تحزب براي اداره بهتر كشور سخن گفت. وي در جمع اعضاي حزب نزديك به حسن روحاني تاكيد كرد كه در صورت بهره‌گيري و ميدان‌داري احزاب مسئول، شناسنامه‌دار و قانونمند، آينده كشور تضمين شده خواهد بود. هاشمي در حالي آينده كشور را به وجود احزاب قدرتمند پيوند زده است كه همواره امام خميني و رهبر معظم انقلاب بر نقش بي بديل مردم در پيشرفت هاي كشور و حفظ نظام تاكيد دارد.
 
البته هاشمي حضور مردم را تنها در صورتي مثمر ثمر ميداند كه در قالب احزاب قدرتمند تعريف شود: " جمهوريت و آزادي بدون تحزب واقعي و قدرتمند، آسان و موافق نخواهد بود و اگر قرار است به مردم تكيه كنيم و آنها در اداره كشور دخيل باشند، اين امر جز در قالب انسجام و هماهنگي حزبي محقق نخواهد شد."
 
تقليل دادن جايگاه مردم از سوي هاشمي رفسنجاني و ناديده گرفتن خواست و اراده آنها كه در انتخابات نمود پيدا مي كند، پس از آن صورت مي گيرد كه اين سياستمدار 78 ساله در سالهاي اخير  پاي ثابت شكست هاي انتخاباتي بوده است. هاشمي كه شاهد آن بوده نمي تواند خواست و نظر مردم را نسبت به خود تغيير دهد در تلاش است ساختار مردمي انتخابات را  تغيير دهد.
 
البته وي در اين راه تلاش بسياري كرده است. او در آستانه انتخابات رياست جمهوري يازدهم منادي طرحي شده كه وحدت ملي نام گرفته است. بر اساس اين طرح، هاشمي خواهان آن است كه شخصيت ها و گروه هاي سياسي پشت درهاي بسته كانديداي خود را معرفي كنند و همين كانديدا با پشتوانه حزبي و رسانه اي وارد انتخابات شود و بدون هزينه اي رييس جمهور شود. پس از انتخابات نيز اين رييس جمهور منتخب احزاب، قدرت را بين گروه هاي سياسي تقسيم مي كند. 
 
هاشمي در حالي خود را در قد و قواره هاي ليدري جريان هاي سياسي مي بيند كه هنوز هزينه همراهي با فتنه گران را پرداخت نكرده است. هزينه اي كه شايد در انتخابات آتي بپردازد.
 
پي نوشت: 
1- منوچهر مقصودلو، بانک جهانی و سیاستهای تعدیل اقتصادی ایران (78-1368)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۷
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۱
۴۱۲
۱۱۲
درهیچ برهه ای مثل برهه فعلی تورم وگرانی به مردم فشارنیاورده!تورم واقعی ایران برخلاف آنچه بانک مرکزی اعلام کرده بالای صددرصداست واین برای همه کاملا ملموس است.حتی زمان جنگ هم چنین فشاری به ملت ایران واردنشده بود.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
نگفتی چند سالته داداش
یاسر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۷ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
ناشناس جان شما ضمن اینکه سنتون رو میگین لطف کنید بفرمائید شناسنامتون صادره از کجاست؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
یاسر جان داداش بزرگتم
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۱
۱۰
۵
علیکم ب"گل آقا"!!!
پاسخ
ehsan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۱
۶۹
۱۱۵
من یه کارگرم وتا ابد ... این آقا رو به قشر کارگر فراموش نمی کنم این شرکتهای پیمانکاری رو میگم که خون همه رو تو شیشه کردند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۱
۲۴۲
۱۲۳
سلام باور کنید دوران ایشان بهتر بود . حداقل دروغ و تهمت و نافرمانی وجد نداشت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
یعنی ایشان الان راست میگند؟
جهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۱
۷۵
۵۰
صد در صد زمان هاشمی بهتر بود
چون در زمان ایشان به جای اینکه سپاهی ها وزیر شوند افراد کاردانی مثل زنگنه . آقازاده . کمالی . حبیبی و ... وزیر بودند و به فکر مردم بودند نه جیب خوشان
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۱
تو دوره آقای هاشمی مملکت رو به اسم خصوصی سازی ، شخصی سازی کردند و تمام کارخانه ها رو به نام خودشون زدند. پدراین مملکت رو همین مدیران در آوردند که الان دلال های گردن کلفت بازارند و قیمت ها رو بالا پایین می کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
کبوتر با کبوتر باز با باز
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
واقعا جای تاسف داره اینگونه قضاوت می کنید آقا جهاد . شخصیتی مثل فتاح را نمیشناسید ویا دیگران را . شما وضعیت جنگ احزابی را که دشمان در قالب تحریم بوجود اورده اند را در نظر بگیرید بعد با دوران هاشمی مقایسه کنید . شما می دانید آن زمان بنام خصوصی سازی کارخانجات را چطوری به افراد مورد نظرشان دادند.ازروزی که احمدی نژاد رییس جمهور شده شما یک دیدید آقای هشمی بجز کارشکنی و انتقاد حتی یک بار از دولت حمایت بکند اگر منطقی و خدا ترس بود این رفتار را نمیکرد!!!
عبداله ازبانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۱
۰
۲
واقعازمان ايشان خيلي اوضاع بهتربود
پاسخ
کارمند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۱
۶۲
۷
اگه راس میگید اقای هاشمی پای ثابت شکست هس اثباتش خیلی سخت بزارید اقای هاشمی تو انتخابات شرکت کنه اونوئقت میبینید که مردم ایران چقد به اقای هاشمی به عنوان نجات دهنده ی این کشتی بحران زده اقبال دارن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
با این شرط اگه آقا مهدی شد همه کاره ناراحت نشی!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
۲۳
۲
زمان آقای خاتمی بهترین دوران بود با وجود فروش نفت 10دلار تورم یک رقمی بود.
پاسخ
کیا
UNITED STATES
۰۹:۱۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۳
۱
خبر گزاری محترم شما خبر گزار ین یا مفسر خبر شما خبر را نقل به مضموم اعلام کنید چرا ایده خود را در خبر می چپانید؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها