کد خبر: ۱۱۵۴۹۵
زمان انتشار: ۰۹:۱۸     ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
توماس راس سخنگوی وزارت دفاع آمریکا امکان استفاده از سلاح اتمی را در صورتی که مصالح آمریکا در منطقه خلیج فارس مورد مخاطره قرار گیرد رد نکرد وگفت : مقام های آمریکایی سالها است که این خط مشی را دنبال میکنند .

رخدادهای 5 اسفند 1358

چکیده

  • آیت الله خامنه ای استعفای خود را از معاونت وزارت دفاع و سرپرستی سپاه پاسداران تقدیم شورای انقلاب کرد و شورا نیز با استعفای ایشان موافقت کرد .
  •   4 تن از عوامل انفجار لوله های نفت در استان خوزستان با حکم دادگاه انقلاب اعدام شدند . آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : دادگاههای انقلاب در دادگستری ادغام میشوند .
  • آیت الله بهشتی با حضور در آمفی تئاتر دانشکده فنی با دانشجویان سخن گفت و به سوالات آنان پاسخ داد.
  • هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در یک گفت و گوی مطبوعاتی پیرامون انتخابات مجلس شورای ملی و نحوه برگزاری آن اظهار داشت : در قانون اساسی کیفیت انتخابات به عهده مجلس شورای ملی گذاشته شده است که در حال حاضر شورای انقلاب به فرموده امام جایگزین مجلس شورا می باشد .
  • اعضای کمیسیون بین المللی تحقیق در باره جنایات شاه و آمریکا با هواپیمای اختصاصی سازمان ملل وارد کشور شد .
  • آیت الله منتظری در مورد تسخیر لانه جاسوسی و عملکرد دانشجویان مسلمان پیرو خط امام گفت : عمل دانشجویان مسلمان پیرو خط امام یک مسئله ضروری بوده و عکس العمل آن همه دخالت های آمریکا در ایران بود.
  • یک پاسدار در شهر سنندج توسط افراد حزب کومله تیرباران و به شهادت رسید، در درگیری هایی که در اطراف کامیاران روی داد چند تن از پاسداران و پیشمرگان کرد و ساکنان چندین روستا نیز کشته و مجروح شدند .
  • توماس راس سخنگوی وزارت دفاع آمریکا امکان استفاده از سلاح اتمی را در صورتی که مصالح آمریکا در منطقه خلیج فارس مورد مخاطره قرار گیرد رد نکرد .
  • شورای مدیریت دانشگاه تهران بعد از ظهر امروز در سالگرد به عهده گرفتن این مسئولیت در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد چون مقامات مسئول جهت پاس حرمت دانشگاه گام مثبتی برنداشته اند و با این وضع ادامه کار مقدور نیست برای دومین بار استعفا می دهد .
استعفای آیت الله خامنه ای از معاونت وزارت دفاع

آیت الله خامنه ای استعفای خود را از معاونت وزارت دفاع و سرپرستی سپاه پاسداران تقدیم شورای انقلاب کرد و شورا نیز با استعفای ایشان موافقت کرد . (1)

اعدام 4عامل انفجار لوله های نفت

4تن از عوامل انفجار لوله های نفت در استان خوزستان با حکم دادگاه انقلاب اعدام شدند . این افراد متهم بودند برای بمب گذاری در مناطق مختلف استان خوزستان در عراق دوره های چریکی دیده و از این کشور و از طریق عبور و مرور غیرمجاز سلاح های سبک و سنگین از جمله بمب وارد کشور کرده اند . حمله به لوله های انتقال نفت و دکل های برق از جمله اتهامات افراد اعدام شده است . (2)

آیت الله منتظری :من چندی پیش از امام پرسیدم آیا میخواهیم دور کشورمان را دیوار بکشیم ایشان فرمودند اگر بنا باشد به ما تعدی و تجاوز کنند و ما را اسیر خود سازند بله دیوار می کشیم ولی اگر روابط متقابل باشد البته با همه کشورها بایستی روابط نیکو برقرار کنیم .
آیت الله موسوی اردبیلی : دادگاههای انقلاب در دادگستری ادغام میشوند

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور اظهار داشت : ما فعلا دارای یک دادگاههای انقلابی هستیم ، به وجود آمدن این دادگاهها بدلیل ضرورت های زمان بود و اکنون که با انقلاب همه ارزش ها ، همه سنت ها و همه زیربناهای فکری ما دگرگون شده است نمی تواند یک جامعه بدون داشتن یک سازمان قضایی مستقل و قوی و متناسب آن جامعه باشد ، بهر حال طرحی در دست اجرا است که وظایف دادستانی انقلاب در دادگستری ادغام خواهد شد . (3)

مردم با انتخاب بنی صدر رشد خود را نشان دادند

آیت الله موسوی اردبیلی طی یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : آقای بنی صدر مدت یکسال است که همکاری نزدیکی با شورای انقلاب داشته اما به دلیل گرفتاریها و مسائل زیادی که مرتب پیش می آمد و شب و روز افراد گروه با هم در ارتباط بودند لذا من ایشان را مورد اطمینان می دیدم که افکار اجتماعی و سیاسی خوبی دارد ، ملت ایران هم به او رای داده است و به حق باید گفت ملت ایران در این انتخابات رشد فکری و سیاسی خود را ثابت کرد .

وی در مورد دو مرحله ای شدن انتخابات نیز گفت : نمی دانم کسانی که با دو مرحله ای شدن انتخابات مخالفت دارند از کمبود رای خود ترس و یا واهمه ای دارند یا از چیز دیگر. (4)

آیت الله بهشتی گروههای مختلف را به مناظره دعوت کرد

آیت الله بهشتی با حضور در آمفی تئاتر دانشکده فنی با دانشجویان سخن گفت و به سوالات آنان پاسخ داد.در طول سخنرانی رئیس دیوانعالی کشور و دبیر شورای  انقلاب عده ای سعی در متشنج کردن محیط و بهم زدن سخنرانی وی داشتند ولی با اعتراض دانشجویان این تلاشها بجایی نرسید ، آیت الله بهشتی در حین سخنرانی از گروههای فکری مختلف خواست تا در صورت تمایل افرادی را برای مناظره معرفی کنند تا سخنرانی بصورت بحث دو طرفه و مناظره درآید . (5)

هاشمی رفسنجانی : دو مرحله ای شدن انتخابات موافق قانون اساسی است

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در یک گفت و گوی مطبوعاتی پیرامون انتخابات مجلس شورای ملی و نحوه برگزاری آن اظهار داشت : برخلاف آنکه این روزها از سوی گروههایی نسبت به دو مرحله ای بودن انتخابات اعتراض میشود و ادعا میکنند که در قانون اساسی این مسئله تصریح نشده است ، در قانون اساسی کیفیت انتخابات بعهده مجلس شورای ملی گذاشته شده است که در حال حاضر شورای انقلاب بفرموده امام جایگزین مجلس شورا میباشد . (6)

آیت الله منتظری در این مصاحبه به یک نکته بسیار مهم اشاره می کنند ، در امور مهم حتی باید به احتمال هم ترتیب اثر داد . وی در مورد انتخاب نمایندگان مجلس به این مهم معتقد بود و می گفت هر شخصی را نمی توان نماینده ملت کرد ولی در انتخاب مسئولان دفتر خود که به اعتباری مسئولان دفتر قائم مقام رهبری نیز بود این مهم را رعایت نمی کرد و شاید سخنان رهبر و استاد خود را در این مورد  در حد یک احتمال نیز  نمی دانست که به آن ترتیب اثر دهد . امام بارها به آیت الله منتظری فرموده بودند دفتر خود را از عناصر ناباب تصفیه کنید تا سهم امام به حلقوم منافقان و  ضد انقلاب ریخته نشود

کمیسیون تحقیق در مورد جنایات شاه وارد تهران شد

اعضای کمیسیون بین المللی تحقیق در باره جنایات شاه و آمریکا با هواپیمای اختصاصی سازمان ملل وارد کشور شد . اعضای این کمیسیون 5 نفره در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کردند : کمیسیون به ایران آمده است تا ماموریتی که دبیر کل سازمان ملل متحد به او محول کرده انجام دهد ، کمیسیون سعی خواهد کرد تا کلیه شکوائیه های ایران نسبت به رژیم گذشته را مورد تحقیق و بررسی قرار داده و موفق به یافتن یک راه حل سریع برای رفع بحران میان ایران و آمریکا شود . (7)

آیت الله منتظری : در امور مهم باید به احتمال هم ترتیب اثر داد

آیت الله منتظری در مورد انتخابات آتی مجلس شورای ملی گفت : نمایندگان مجلس باید افرادی متدین و نیرومند و پایبند به دین و متقی و در عین حال دارای نیروی اراده باشند ، در امور مهم باید به احتمال هم ترتیب اثر داد ، اگر یک آدمی را احتمال میدهد که بجای خدمت کارشکنی می کند نباید انتخاب شود .

امام در مورد سیاست خارجی ایران به آیت الله منتظری چه گفت ؟

وی همچنین در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت : من چندی پیش از امام پرسیدم آیا میخواهیم دور کشورمان را دیوار بکشیم ایشان فرمودند اگر بنا باشد به ما تعدی و تجاوز کنند و ما را اسیر خود سازند بله دیوار می کشیم ولی اگر روابط متقابل باشد البته با همه کشورها بایستی روابط نیکو برقرار کنیم .

تسخیر لانه جاسوسی یک ضرورت و بازتاب خواسته همه ملت بود

آیت الله منتظری در مورد تسخیر لانه جاسوسی و عملکرد دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نیز گفت : عمل دانشجویان مسلمان پیرو خط امام یک مسئله ضروری بوده و عکس العمل آن همه دخالت های آمریکا در ایران بود، کار دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در حقیقت انجام خواسته همه ملت بود و الان هم میبینیم که ملت به این دانشجویان علاقه دارند . (8)

یک پاسدار توسط کومله به شهادت رسید

یک پاسدار در شهر سنندج توسط افراد حزب کومله تیرباران و به شهادت رسید . افراد حزب کومله در میتینگی که ترتیب داده بودند چند تن از پاسداران گروگان گرفته شده را به میان مردم آورده و اظهار داشتند که اینها مزدورند و به خلق خیانت کرده اند و در پایان میتینگ یک پاسدار را به شهادت رسانده و گروگان های دیگر را پس از ضرب و شتم از محل دور می کنند . (9)

درگیری های خونین در اطراف کامیاران ادامه دارد

در درگیری هایی که در اطراف کامیاران روی داد چند تن از پاسداران و پیشمرگان کرد و ساکنان چندین روستا کشته و مجروح شدند . بر اساس اطلاعیه سپاه در این درگیری ها سه پاسدار به شهادت رسیده اند . (10)

4تن از عوامل انفجار لوله های نفت در استان خوزستان با حکم دادگاه انقلاب اعدام شدند . این افراد متهم بودند برای بمب گذاری در مناطق مختلف استان خوزستان در عراق دوره های چریکی دیده و از این کشور و از طریق عبور و مرور غیرمجاز سلاح های سبک و سنگین از جمله بمب وارد کشور کرده اند .

آمریکا : در صورت نیاز در خلیج فارس از بمب اتمی استفاده می کنیم

توماس راس سخنگوی وزارت دفاع آمریکا امکان استفاده از سلاح اتمی را در صورتی که مصالح آمریکا در منطقه خلیج فارس مورد مخاطره قرار گیرد رد نکرد وگفت : مقام های آمریکایی سالها است که این خط مشی را دنبال میکنند . بحث استفاده از سلاح های اتمی در منطقه خلیج فارس در پی هشدار کارتر به شوروی مبنی بر اینکه آمریکا هر کوشش شوروی را در منطقه خلیج فارس را خنثی خواهد کرد مطرح شده است . (11)

استعفای دسته جمعی مدیریت دانشگاه تهران

شورای مدیریت دانشگاه تهران بعد از ظهر امروز در سالگرد به عهده گرفتن این مسئولیت در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد چون مقامات مسئول جهت پاس حرمت دانشگاه گام مثبتی برنداشته اند و با این وضع ادامه کار مقدور نیست برای دومین بار استعفا میدهد . در این مصاحبه مطبوعاتی دکتر محمد ملکی سرپرست دانشگاه تهران ، دکتر ترابعلی براتعلی ، دکتر حسین صباغیان و دکتر کاظم اسدی اعضای شورای مدیریت دانشگاه شرکت داشتند . (12)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 6اسفند 1358، صفحه 12

2- جمهوری اسلامی ، 5اسفند 1358، صفحه 4

3- اطلاعات ، 5اسفند 1358، صفحه 12

4- جمهوری اسلامی ، 5اسفند 1358، صفحه 3

5- جمهوری اسلامی ، 5اسفند 1358، صفحه 3

6- جمهوری اسلامی ، 5اسفند 1358، صفحه 2

7- جمهوری اسلامی ، 5اسفند 1358، صفحه 2

8- جمهوری اسلامی ، 5اسفند 1358، صفحه 11، آیت الله منتظری در این مصاحبه به یک نکته بسیار مهم اشاره می کنند ، در امور مهم حتی باید به احتمال هم ترتیب اثر داد . وی در مورد انتخاب نمایندگان مجلس به این مهم معتقد بود و می گفت هر شخصی را نمی توان نماینده ملت کرد ولی در انتخاب مسئولان دفتر خود که به اعتباری مسئولان دفتر قائم مقام رهبری نیز بود این مهم را رعایت نمی کرد و شاید سخنان رهبر و استاد خود را در این مورد  در حد یک احتمال نیز  نمی دانست که به آن ترتیب اثر دهد . امام بارها به آیت الله منتظری فرموده بودند دفتر خود را از عناصر ناباب تصفیه کنید تا سهم امام به حلقوم منافقان و  ضد انقلاب ریخته نشود ولی حیف که آیت الله منتظری این سخنان را نشنید و آن شد که شد .

9- جمهوری اسلامی ، 5اسفند 1358، صفحه 4

10- اطلاعات ، 5اسفند 1358، صفحه1

11- اطلاعات ، 5اسفند 1358، صفحه 12

12- اطلاعات ، 6اسفند 1358، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها