کد خبر: ۱۱۶۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰
حجت الاسلام و المسلمین نبویان درنشست"سیاست روحانی":
حجت الاسلام والمسملين دكتر نبويان با اشاره به معناي سكولاريسم گفت: فرد سكولار و ضد دين باهم فرقي ندارند ولو اينكه فرد سكولار نماز شب خوان باشد. نمي توان توقع داشت دانشجويي كه علوم سكولار را فرامي گيرد، در آينده در نظام اسلامي و با تفكر اسلامي انجام وظيفه كند ولو اينكه در ظاهر نيز ديندار باشد چرا كه فرد سكولار نماز شب خوان با ضد دين فرقي ندارد.

هرگز نمی توان در مورد جامعیت دین تردید کرد؛ امّا برخی از روشنفکران درصدند تا در قالب بحث سکولاریسم، قلمرو شمول دین را صرفاً به مسائل فردی و آخرتی تنزّل داده، مسائل سیاسی را از قلمرو دین خارج سازند. در واقع، کسانی که به نظریه دین حدّاقلی قائل هستند، براساس موضعی که دربحث جهتگیری دعوت انبیاء (قلمرو پیام پیامبران) می گیرند، دعوت پیامبران را در امور آخرتی منحصر، و بدین ترتیب، سکولاریسم را نتیجه گیری می کنند.

 گرچه سکولاریسم در ابتدا در دنیای مغرب زمین رشد کرد، طولی نکشید که دامنه خود را گسترش داد و به دیگر سرزمین ها و کشورها نفوذ کرد. در کشور ما هم برخی روشنفکران غربزده درصدد وارد کردن این اندیشه به داخل کشور برآمدند و در بومی سازی آن کوشیدند.

 به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام و المسلمین نبویان از اساتید حوزه و دانشگاه که در سلسله نشست های "سیاست روحانی" سخن می گفت به تبیین مبانی اندیشه سکولاریسم پرداخت.

حجت الاسلام والمسملين دكتر نبويان با اشاره به معناي سكولاريسم گفت: فرد سكولار و ضد دين باهم فرقي ندارند ولو اينكه فرد سكولار نماز شب خوان باشد.

وی افزود: با اشاره به تعاريف مختلف علم به تشريح علم ديني و سكولار پرداخت و گفت: سكولاريسم روح انديشه مدرن است كه متإسفانه امروز در جامعه ما نيز رواج دارد.

دكتر نبويان با شاره به اينكه سكولاريسم به جدايي دين از سياست تعريف مي شود، اين تعريف را اشتباه خواند وخاطر نشان كرد: در نگاه ديني، هر پديده  از طرفي به مبدأ و از طرف ديگر به معاد متصل است اما سكولاريسم به معناي دنياگرايي بوده و در تحليل پديد ها ربط بين مبدأ و معاد پديده ها را ناديده مي گيرد .

عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) خاطر نشان كرد: در واقع اين انديشه مدرن يك نه بزرگ است به خدا و  124 هزار پيامبر خداوند و در اين نگاه ديگر قال الصادق(ع) و قال الباقر(ع) جايگاهي ندارد .

وي با تأكيد مجدد بر اينكه در اين نگاه دين حق دخالت در پديده هاي طبيعي را ندارد خاطر نشان كرد: اما آنچه بزرگترين مشكل اساسي در كشور استٰ بحث علوم انساني غرب است كه با اين نگاه شكل گرفته است.

حجت الاسلام نبويان ادامه داد: نمي توان توقع داشت دانشجويي كه علوم سكولار را فرامي گيرد، در آينده در نظام اسلامي و با تفكر اسلامي انجام وظيفه كند ولو اينكه در ظاهر نيز ديندار باشد چرا كه فرد سكولار نماز شب خوان با ضد دين فرقي ندارد.

وي با اشاره به سخن مقام معظم رهبري گفت: علوم انساني موجود نه تنها غير مفيد بلكه مضر است.

اين محقق در ادامه با تإكيد بر تلاش طلاب و فراگيري مباني اسلامي به طور كامل خاطر نشان كرد: بعد از 1400 سال يك حكومت شيعي تشكيل شده است كه اگر خداي نكرده شكست بخورد، شكستي سنگين براي حكومت ديني و اسلام خواهد بود.

دكتر نبويان با اشاره به اينكه توجه به علوم غرب و قبول نتايج آنها كه مغاير با شرع است در حقيقت فراموش كردن خداست، خاطر نشان كرد: با توجه به آيات قرآن كريم خدا فراموشي خود فراموشي را به دنبال خواهد داشت.

وي ادامه داد: متأسفانه حتي اگر زمينه فراهم شود تا در دانشگاه علوم انساني اسلامي تدريس شود، هنوز متن آماده و مدون و منسجم براي تدريس اين علوم نيست.

وي با اشاره به تصور ديني بودن علوم گفت: برخي از روشنفكران ديني بودن علم را پارادوكس مي دانند در حاليكه به وجوه مختبفي اين تصور ممكن و معقولانه است.

استاد نبويان ادامه داد: علم به لحاظ مبناي فلسفي، مقام گردآوري و مقام داوري مي تواند ديني باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
بسم الله
اول بیاییم سکولاریسم را درست تبیین کنیم و بعد در صدد رد آن باشیم
این حرف های بدون دلیل و مدرک که فقط حرف است باید ثابت شود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
این آقایی که این حرف رو زده سالها در این مورد تحقیق وتدریس کرده و مستدل و بامدرک صحبت میکنه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها