کد خبر: ۱۱۸۳۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
مدیر اداره کل هنرهای نمایشی که همراه با دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و برخی از هنرمندان فعال در این عرصه در جشنواره تئاتر «فرانکفورت» آلمان حضور داشته است از نگارش تفاهم‌نامه با هنرمندان آلمان و همکاری‌های مشترک میان تئاتر ایران و اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش 598، قادرآشنا که اندکی زودتر از دیگر همراهان خود بازگشته است در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به تشریح دستاوردهای این سفر پرداخت اما این گفتگو با طرح مطالبی درباره دیگر مسایل تئاتری همچون واگذاری احتمالی تالار «حافظ» به مرکز هنرهای نمایشی، وضعیت مبهم تالار «مولوی»، بودجه تئاتر در سال آینده، نارضایتی هنرمندان از عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی و ... ادامه پیدا کرد.

به گفته مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، سفر به فرانکفورت در ادامه همکاری‌های مشترک میان ایران و آلمان انجام شد، همکاری‌هایی که اولین مرحله آن مهر ماه امسال در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان آغاز شد و حالا همزمان با جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان فرانکفورت، ادامه پیدا کرده است.

قادر آشنا که در این سفر هم‌سفراهایی چون شهرام کرمی دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان ، نیما بیگلریان و مجتبی مهدی به عنوان دو هنرمند همدانی و تهرانی فعال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و ساسان پیروز عضو گروه تئاتر «لیو» داشته است، نتایج سفر گروه اعزامی ایران به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فرانکفورت آلمان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این سفر جزییات بیشتر تفاهم‌نامه‌ای که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با آلمان امضا کرده بودیم، مشخص شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی با ابراز خرسندی از برخورد مثبت هنرمندان و مدیران هنری آلمان با گروه ایرانی ادامه داد: این تفاهم‌نامه شامل 10 بند است که در موارد اولیه،‌ توافقات کلی میان دو طرف انجام شده و قرار است بعد از کار کارشناسی، اجرایی شود.

آشنا درباره موارد مندرج در این 10 بند توضیح داد: قرار است هر دو کشور ، یکدیگر را از فعالیت‌های فرهنگی و جشنواره‌های هنری‌مان آگاه کنیم. از سوی دیگر تبادل گروه‌ها در جشنواره‌های هنری، ‌برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی، چاپ و ترجمه نمایشنامه‌های ایرانی و آلمانی از دیگر موارد مندرج در این تفاهم‌نامه است و قرار است برای اجرایی کردن این موارد، نشست‌های مشترک سالیانه برگزار کنیم.

او با اشاره به اینکه در این جشنواره ایران تنها کشور غیراروپایی حاضر در آلمان بود از گسترش همکاری‌های میان ایران با اتحادیه اروپا خبر داد و افزود: قرار است به کمک آلمان بتوانیم فراخوان جشنواره‌های خود را به کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال کنیم و در مقابل آن‌ها نیز فعالیت‌های خود را به اطلاع ما برسانند.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی از برپایی نشست‌های مستقل با همه اعضای اتحادیه اروپا در جریان برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان آلمان خبر داد و به ایسنا گفت: ایران تنها هیات غیراروپایی حاضر در این جشنواره بود و علاوه بر نشست‌های کلی، با تک‌تک نمایندگان کشورهای مختلف جلسات مستقل داشتیم.

او از سخنرانی شهرام کرمی دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به عنوان یکی از برنامه‌های این سفر یاد کرد و افزود: در این سخنرانی نه تنها تئاتر کودک بلکه جریان کلی تئاتر ما به کشورهای حاضر معرفی و خوشبختانه با برخورد بسیار خوبی روبرو شد. جالب اینجاست که حضور ما در آغاز برای برخی از اعضای اروپایی سئوال برانگیز بود ولی به مرور و در جریان گفتگوها و همین‌طور سخنرانی شهرام کرمی، با تئاتر ما آشنا شدند و به خوبی با ما برخورد کردند.

قادر آشنا گفت: در این سفر با مدیر کل فرهنگ و هنر جلسه‌ای داشتیم و همچنین جلسه مفصلی با رییس اتحادیه تئاتر کودک و نوجوان آلمان داشتیم که این جلسه به منظور اجرایی کردن تفاهم‌نامه مذکور برگزار شد و آخرین جلسه رسمی ما با نمایندگان اتحادیه اروپا با حضور نماینده سرکنسول‌گری ایران در فرانکفورت برگزار شد.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای دو نمایش ایرانی «مترسگ» کار حسن معجونی و «هزار درنا» کار رکسانا مهرافزون که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به آلمان دعوت شده بود، گفت: اجرای این دو نمایش در آلمان جزء برنامه‌هایشان است و با امضای این تفاهم‌نامه، این دو سفر اجرایی خواهد شد.

آشنا از حضور رییس پیشین استیج جهانی در این جشنواره، به عنوان یکی از جزییات این سفر یاد کرد و گفت: ایشان به خوبی با تئاتر ما آشنایی داشت، ضمن اینکه «گورد»و واین مدیر خانه تئاتر کودک و نوجوان آلمان که در جشنواره همدان حاضر بود، به نیکی از تئاتر ایران یاد کرد.

او با تاکید بر گسترش همکاری‌های مشترک میان ایران و دیگر کشورها خاطرنشان کرد: ما تفاهم‌نامه بستیم تا با وجود تغییر مدیریت‌ها این تفاهم‌نامه باقی بماند که این فرصت بسیار خوبی برای تئاتر ما خواهد بود. ما سعی می‌کنیم علی‌رغم تنگناهای سیاسی، در حوزه فرهنگ و هنر رابطه خود را با دیگر کشورها گسترش بدهیم و خوشبختانه در این سفر بیش از پیش، تئاتر ما به دیگر کشورها معرفی شد.

قادر آشنا در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره تخصیص سالنی به نام «خانه عروسک» که جزء وعده‌های عملی نشده تئاتر در سال جاری است، توضیح داد: این موضوع واقعا یکی از اولویت‌های جدی معاونت هنری است و حتی آقای شاه‌آبادی هفته گذشته هم این موضوع را پیگیری کرد تا ساختمان جدیدی خریداری شود و مبلغی را هم مشخص کرده است اما از طرف من قدری ملاحظه وجود دارد زیرا در شرایط اقتصادی کنونی، باید اول بررسی‌های لازم را در مورد برنامه‌هایمان انجام دهیم و در حال حاضر تصمیم داریم ابتدا مطالبات گروه‌ها را بپردازیم و در وهله بعدی «خانه عروسک» را تاسیس کنیم.

او در این گفت‌وگو از احتمال تعریف تالار «حافظ» به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مرکز هنرهای نمایشی در سال جدید خبر داد و افزود: طبیعتا بنیاد رودکی مستقل است اما گفت‌وگوهایی با آقای سیفی سرپرست این بنیاد انجام داده‌ایم و دستور آن را از آقای شاه‌آبادی هم گرفته‌ایم تا بتوانیم تالار «حافظ» را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مرکز هنرهای نمایشی و به عنوان پایگاهی برای گونه‌ای خاص از تئاتر تعریف کنیم که خوشبختانه هم آقای سیفی و هم آقای شاه‌آبادی موافقت کرده‌اند اما ملاحظاتی وجود دارد و باید به جمع‌بندی نهایی برسیم.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره وضعیت مبهم تالار «مولوی» به ایسنا گفت: تالار «مولوی» به عنوان پایگاه تئاتر دانشگاهی کشور معرفی شده و نباید چراغ آن خاموش شود اما این تالار زیرمجموعه دانشگاه تهران است و آنجا هم سرانه فرهنگی خود را دارد، ما نمی‌توانیم برای هزینه‌های این تالار کاری انجام دهیم.

او با بیان اینکه «قصد ندارم توپ را در زمین دانشگاه تهران بیندازم»، خاطرنشان کرد: به هر حال وزارت علوم باید از این تالار حمایت کند، ما تا حد امکان از اجراهای آن حمایت می‌کنیم و اگر مشکلات مالی نداشتیم حتما بیش از اینها حمایت می‌کردیم چون تالار «مولوی» هم باید مانند تئاتر شهر سرپا بماند اما وزارت علوم نباید همه وظیفه‌ها را به گردن دانشگاه تهران بیندازد چراکه تالار «مولوی» پایگاه دانشجویان دانشگاه‌های متفاوت است و وزارت علوم باید از آن حمایت کند.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه این گفت‌وگو درباره عملی شدن وعده‌های ریاست جمهوری در زمینه اصلاح ممیزی‌ها در تئاتر که در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر مطرح شد، توضیح داد: اخیرا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را بازنگری و به روز کرده‌ایم. این طرح پیش از جشنواره تئاتر فجر آماده شده و آن را در اختیار معاونت هنری گذاشتیم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود و آقای ایمانی به عنوان یکی از اعضای این شورا قول داده این طرح در صحن علنی شورا بررسی شود.

آشنا تاکید کرد: اگر این طرح تصویب شود، اتفاق بسیار مبارکی در حوزه نظارت و ارزشیابی می‌افتد.

او درباره اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در شکل پیشین هم توسط شورای نظارت و ارزشیابی اجرا نشده و همین موضوع یکی از مشکلات بزرگ تئاتری‌هاست که خانه تئاتر هم آن را پیگیری می‌کند، توضیح داد: در آیین‌نامه جدید شاخص‌های جزیی آورده‌ایم تا اعمال سلیقه‌ها به حداقل برسد.

آشنا با اشاره به زمان نگارش آیین‌نامه شواری عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت اصلاح و بازنگری آن تاکید و خاطرنشان کرد: این آیین نامه سال 74 نوشته شده و از نگارش آن تا به امروز زمان زیادی گذشته در حالی که تئاتر ما رشد بسیاری داشته است بنابراین این اصلاحات ضروری است و تلاش می‌کنیم قبل از عید این آیین‌نامه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بفرستیم.

وی در ادامه درباره مشکلات ادامه‌دار هنرمندان تئاتر با شورای نظارت و ارزشیابی ‌توضیح داد: گاه هنرمندان گفت‌وگو نمی‌کنند یا مثلا اگر برای نمایش‌شان نوبت اجرا نگیرند، کلیت جریان تئاتر را زیر سوال می‌برند اما در حال حاضر محوریت کار شورای نظارت و ارزشیابی بر گفت‌وگو است و اگر شورا جواب ندهد در اتاق من همیشه باز است، ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم بررسی آثار در شورای نظارت طولانی‌مدت نشود با این حال اگر موردی بود، هنرمندان به خود من بگویند.

قادر آشنا در پایان این گفتگو درباره وضعیت بودجه و قرارداد گروه‌های تئاتری در سال آینده به ایسنا گفت: تمام تلاش‌ ما بر افزایش بودجه تئاتر بود اما چون هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد، نمی‌توانیم به طور روشن برای سال آینده صحبت کنیم با این حال امیدوارم با وجود تمام مشکلات، توجه ویژه‌ای به تئاتر شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها