کد خبر: ۱۱۸۵۲۴
زمان انتشار: ۰۷:۰۰     ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
598 به نقل از کیهان: نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي پس از يك ماه تقلاي بي حاصل، در تشكيل دولت ائتلافي با بن بست مواجه شده است.
وي چندماه پيش با اعلام انتخابات زودرس پارلماني، سعي كرد به برخي مخالفت ها در كابينه ائتلافي خود فائق آيد اما نتيجه انتخابات پارلماني (كنست) كاهش 11 كرسي در مجموع كرسي هاي ائتلاف نتانياهو بود و همين او را مجبور كرد تا با كوتاه آمدن از برخي ادعاها سراغ احزاب مختلف برود. با اين همه او پس از يك ماه نتوانسته رأي نصف به علاوه يك كنست (61 كرسي) را به خود جلب كند و مهلت او 11 روز ديگر به پايان مي رسد.
راديو اسرائيل ديروز اعلام كرد: در حالي كه تنها 11 روز از فرصت بنيامين نتانياهو براي تشكيل دولت جديد او باقي مانده، رهبران دو حزبي كه وي براي پيوستن آنها به ائتلاف دولت مورد نظرش اشتياق زيادي نشان مي دهد، دوباره سخت گيري هاي خود را ادامه دادند و گفتند كه به آساني وارد دولت نخواهند شد و براي نخستين بار نيز حزب راستگراي مذهبي «شاس» اعلام كرد ممكن است به جناح اپوزيسيون بپيوندد.
شبكه فرانس 24 نيز گزارش داد: بحران سياسي اسرائيل همچنان ادامه دارد و نتانياهو در بن بست به سر مي برد. او هم اكنون به لطف ائتلاف حزب خود ليكود با حزب ملي گراي اسرائيل بيت نا، 31 كرسي پارلمان را در اختيار دارد. 6كرسي حزب ميانه روي تزيپي ليوني نيز به اين ائتلاف افزوده مي شود. اما اين تعداد كافي نيست و اين حزب باز بايد به دنبال متحدان جديدي باشد. به نظر مي رسد حزب روزنامه نگار سابق، يائير لپيد كه در انتخابات پارلماني جايگاه دوم را به دست آورد و حزب نفتالي بنت كه چهارم شد، براي پيوستن به نتانياهو بي ميل نباشند. البته آنان براي اين كار شرايطي دارند. نخست اينكه احزاب ارتدكس افراطي وارد ائتلاف نشوند و سپس معافيت يهودي هاي مذهبي از خدمت سربازي لغو شود. اين شروط باعث مي شود بنيامين نتانياهو متحدان سنتي خود را از دست دهد. اين، هزينه اي است كه به نظر مي رسد نخست وزير اسرائيل حاضر به پرداخت آن باشد.
بر اساس اين، ائتلافي بدون حضور جريان هاي افراطي ارتدكس در حال شكل گيري است. اما اگر اين اتفاق رخ ندهد بايد بار ديگر انتخابات پارلماني برگزار شود كه اين براي ليكود، كه هم اكنون نيز در موضع ضعف به سر مي برد، بسيار گران تمام مي شود. اين اتفاق همچنين ممكن است سفر باراك اوباما را كه براي پايان اين ماه پيش بيني شده است، زيرا سوال ببرد.
از سوي ديگر روزنامه فيگارو، نتانياهو را عاجز از تشكيل كابينه خوانده و نوشت: نتانياهو مي تواند مهلت تشكيل دولت خود را تا دو هفته نيز به تاخير بيندازد، اما اين نشان دهنده ضعف موقعيت سياسي نتانياهو است، چرا كه وي هنوز نتوانسته است يك اكثريت سياسي در پارلمان اين كشور با خود همراه كند. بر روي كاغذ راه حل ساده است او مي تواند مسير خود را با يكي از دو شخصيت جديد كنست اسرائيل هماهنگ كند، يائير لپيد، روزنامه نگار، نويسنده و هنرمندي كه با شگفتي توانست حزبش را به مقام دوم انتخابات برساند و ديگري نفتالي بنت است كه مايل به حضور در دولتند اما مشكلاتي وجود دارد.
اين روزنامه به روابط نه چندان حسنه نفتالي بنت و بنيامين نتانياهو اشاره كرده و مي نويسد: دليل ديگري كه موجب بي ميلي نتانياهو به ايجاد ائتلاف با اين چهره هاي جديد مي شود اين است كه لپيد و بنت كه از پيش موقعيت خود را به عنوان احزابي مهم كه توانايي ايجاد ائتلاف با آنها وجود دارد، دريافته بودند شرط هايي را براي ورود به ائتلاف با نتانياهو عنوان كرده اند كه باعث مي شود نتانياهو با عمل به آن شروط، توانايي ائتلاف با احزاب مذهبي اسرائيل را از دست بدهد.
فيگارو اين نكته را مورد توجه قرار داده است كه «اگر نتانياهو، از ائتلاف با احزاب مذهبي كه همواره به وي وفادار بوده اند دست بردارد و با نفتالي بنت و يا يائير لپيد دست به ائتلاف بزند نه تنها فقط متحدين وفادار خود را از دست مي دهد بلكه اين معضل براي وي پيش مي آيد كه دولتش وابسته به اين دو حزب خواهد بود».
فيگارو تصريح كرده است: به هر شكل اگر نتانياهو نتواند دولت ائتلافي تشكيل دهد زلزله سياسي در اسرائيل رخ خواهد داد، چرا كه بايد انتخاباتي جديد در اسرائيل برپا شود و تمامي نظرسنجي ها نشان مي دهند انتخابات جديد به معناي يك فاجعه تمام عيار براي حزب ليكود يعني حزب بنيامين نتانياهو خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها