کد خبر: ۱۱۸۶۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
جنبش عدالتخواه دانشجویی به همراه نمایندگانی از اتحادیه های بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان، و سازمانهای مردم نهادی چون اتحادیه بین المللی امت واحده(IUUU)، عدالت‌طلبان بدون مرز(JSWB)، خانه آمریکای لاتین(HOLA)، کمپین همبستگی با ایران(SI)  ظهر امروز پنج شنبه 17 اسفند در سفارت ونزوئلا حضور پیدا کرده و فوت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا را به سفیر این کشور تسلیت خواهند گفت.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، لازم به ذکر است در این دیدار نمایندگان تشکلهای نامبرده با آمنوتپ زامبرانو (Amenothep Zambrano) سفیر ونزوئلا در ایران به گفتگو خواهند نشست.

روز گذشته در حالی که در هفته های قبل، بارها خبر مرگ چاوز به صورت غیر رسمی منتشر شده بود که  مورد تکذیب مقامهای رسمی ونزوئلا قرار می گرفت، خبر در گذشت رئیس جمهور 58 ساله ونزوئلا را خبرگزاری رسمی ونزوئلا به نقل از مادورو، معاون رییس جمهور ،اعلام کرد.

نیکولاس مادورو معاون رییس جمهوری ونزوئلا خبر درگذشت چاوز را اعلام کرد.
خبرگزاری رسمی ونزوئلا به نقل از مادورو اعلام کرد که چاوز ساعت 16 و 47 دقیقه به وقت محلی در کاراکاس بدرود حیات گفت.
 
هوگو رافائل چاوز فریاس متولد 28 ژوئیه 1954به عنوان رهبر «انقلاب بولیواری» شناخته می‌شود و به خاطر سیاست هاو ضدیتش با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحده مشهور بوده است.
 
او موسس حزب چپگرای «جنبش جمهوری پنجم» بوده و با هدف بهبود وضعیت رفاهی مردم کشورش و کاهش اختلاف شدید طبقاتی برنامه ‌های مبتکرانه‌ای را در اقتصاد ونزوئلا به اجرا درآورد. موفقیت این برنامه‌ها به تحول چشمگیری در زندگی جمعیت فقیر ونزوئلا منجر شده و او را به صورت قهرمان ملی مردم آمریکای لاتین درآورده‌است.
 
چاوز در دوران ریاست جمهوری خود توانست با طرح‎های بلند پروازانه‎ای با عنوان انقلاب بولیواری، تغییرات بزرگی را در ونزوئلا ایجاد کند و بسیاری از صنایع را ملی کند.
 
به همراه کوبا، اکوادور، بولیوی، نیکاراگوئه و برخی از کشورهای حوزه کارائیب، وی "اتحاد بولیواری ملل آمریکای‎ما" (ALBA) را تشکیل داد که هدف اصلی خود را بر مقابله با نفوذ استعماری آمریکا در منطقه متمرکز کرده بود. وی در یکی از سخنرانی‎های معروفش، از دولت آمریکا خواسته بود که به "قتل عام بی گناهان پایان دهد" و افزوده بود: "نمی توان از راه تروریسم، با تروریسم مقابله کرد."

چاوز در مجموع به مدت 14 سال ریاست جمهوری ونزوئلا را بر عهده داشت و اخیراً نیز برای یک دوره جدید به این سمت انتخاب شده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها