کد خبر: ۱۱۹۲۶۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
ایرج راد با بیان اینکه برای هنرمندان ارزش بیشتری قائل شویم، گفت: متاسفم که قطعه هنرمندان پر شد، هنرمندان گدا نیستند و احتیاج به محبت بیشتری دارند.

به گزارش598، به نقل از خبرنگار سینمایی فارس، عصر امروز مراسم یادبود 79 هنرمند درگذشته سال 91 با عنوان «این همه نیست» در سالن ایرانشهر خانه هنرمندان برگزار شد.

مراسم راس ساعت 16:30 دقیقه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد. سپس «فرزاد حسنی» مجری این برنامه به روی سن آمد و به نوبه خدمت حضار در سالن خیر مقدم عرض کرد.

 

* سرسنگی: برخی هنرمندان در زمان حیاتشان زندگی سختی داشتند

 

به گزارش فارس، در ادامه این مراسم «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان به روی سن آمد و گفت: عرض سلام، ادب و احترام خدمت استادان، فرهیختگان و دوستان عزیزی که منت بر سر ما گذاشتند و به خانه خود آمدند تا ادای دینی داشته باشیم به عزیزان از دست رفته.

وی در ادامه افزود: به نوبه خودم خدمت خانواده این عزیزان و خانواده هنر  عرض تسلیت دارم و امیدوارم سایه پرمهرشان بر سر جوانترها باشد.

سرسنگی ادامه داد: هر چند همه ما از مرگ این عزیزان متاثر هستیم اما از یک جهت هم خرسند هستیم که این چنین برنامه‌ای را توانستیم برگزار کنیم تا در حوزه فرهنگ بتوانیم این نوع کارها را نهادینه کنیم و در سال‌های بعد هم شاهد تداوم این چنین برنامه‌هایی باشیم تا از درگذشتگان هنر ایران یک قدرشناسی صورت گیرد، کسانی که همه عمرشان صرف اعتلای این هنر کرده‌اند. به نوبه خودم از همه کسانی که ما را در امر برگزاری این مراسم یاری رساندن کمال تشکر و قدردانی را دارم.

وی در ادامه افزود: هنرمندان نیاز به توجه بیشتری دارند، امیدوارم مسئولان به فکر معیشت هنرمندان باشند و مشکلات رفاهی آنان را مرتفع کنند؛ برخی هنرمندانی که از میان ما رفتند در شرایط سختی زندگی می‌کردند.امیدوارم به فکر آرامش هنرمندان باشیم.

 

* بلخاری: سالی که در روزهای واپسین آن هستیم سال بی‌رحمی بود

 

به گزارش فارس در ادامه این مراسم «حسن بلخاری» به روی سن آمد و اظهار داشت: با سلام و احترام خدمت حضار در سالن، اظهار داشت: روزهای واپسین سال 91 را سپری می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم روح این عزیزان درگذشته را با عرفا محشور کند.

بلخاری ادامه داد: از خانه گرم هنرمندان که به فکر هستند و این مراسم را برگزار کردند کمال تشکر را دارم، سالی که در روزهای پایانی آن هستیم چه سالی بی‌رحمی بود که 79 هنرمند را از ما گرفت.

وی در ادامه افزود: 79 نفر عدد کمی نیست و هنرمند جایگزینی و جانشینی ندارد و بی‌بدیل است چراکه هنرمند روح منحصر به فردی دارد و وقتی که به کمال می‌رسد به جایگاهی والا دست پیدا می‌کند.

 

* نوربخش: به فکر معیشت هنرمندان باشیم

 

به‌گزارش فارس، در ادامه این مراسم حمیدرضا نوربخش به روی سن آمد و گفت: امیدوارم این سنت حسنه در سال‌های آتی هم ادامه پیدا کند و در زمان حیات قدر یکدیگر را بدانیم  و به هم عشق بورزیم و با هم مهربان باشیم. انتظار ما این است که مسئولین به فکر معیشت هنرمندان باشند.

نوربخش ادامه داد: امیدوارم سال 92 سالی پر از شادی، شکوفایی و نشاط برای همه هنرمندان باشد.

سپس نوربخش برای حضار در سالن قطعه‌ای را خواند.

 

* سینایی: هنرمندان به فکر ساخت فردایی بهتر برای جامعه هستند

 

به گزارش فارس، در ادامه این مراسم «خسرو سینایی» به روی سن آمد و گفت: وقتی از طرف خانه هنرمندان به من پیشنهاد شد در این مراسم شرکت کنم خیلی خوشحال شدم چند جمله‌ای در مورد 5، 6 نفر بگویم اما وقتی فهرستی 79 نفره به من دادند دیگر این کار برایم ساده نبود باید از همه یاد کنیم اما اسم این مجلس را گذاشتم «این همه هست»، چرا که هنرمندانی که بودند و عمر خود را برای این هنر صرف کردند به فکر فردایی بهتر برای جامعه ما بودند.

کارگردان «عروس آتش» ادامه داد: خوشحالم در این فهرست نام استاد نیامده خیلی ساده، انسان می‌آید و به سوی معبود بازمی‌گردد. 

سینایی ادامه داد: هنرمندان نقش بی‌بدیلی در ساختن هنر دارند و اگر فردوسی نبود، اگر کسانی دیگر نبودند این هنر به ثمر نمی‌رسید.

سینایی ادامه داد: گفته‌اند هنرمند بسیار رنج می‌برد اما رنج بردن او شیرین است چرا که اثری خلق می‌کند که سال‌های سال جاودانه و در اذهان مردم باقی خواهد ماند.

 

* ایازی: امیدوارم روزی شاهد باشیم مشکلات پیش پا افتاده هنرمندان حل شود

 

به گزارش فارس در ادامه این مراسم، سیدمحمدهادی ایازی معاون فرهنگی ـ هنری ـ اجتماعی شهردار تهران به روی سن آمد و گفت: یاد هنرمندان را از دست رفته را گرامی می‌داریم و آرزوی طول عمر برای هنرمندان فعلی هستیم.

وی در ادامه افزود: روزی که برای برگزاری این مراسم با سرسنگی صحبت می‌کردیم چنین تصوری را نداشتم که 79 نفر هنرمند از میان ما رفته‌اند اما این یک واقعیت است که همه باید روزی برویم اما دوست دارم خیلی از مشکلات پیش پا افتاده هنرمندان حل شود و هنرمند با آرامش به فکر خلق آثاری جاودانه باشد اما متاسفانه کماکان شاهد این هستیم که هنرمندان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و وعده‌ها هنوز محقق نشده است. 

 

* حقیقی: سمندریان انسان شریفی بود 

 

به گزارش فارس، در ادامه این مراسم «ابراهیم حقیقی» به روی سن آمد و گفت: دلم می‌خواهد از خانه هنرمندان به خاطر برگزاری این مراسم تشکر کنم، امیدوارم این خانه تا ابد باقی بماند.

وی در ادامه افزود: در اینجا دوست دارم یادی کنم از هنرمندان تجسمی که زحمات زیادی کشیدند و هم اکنون در میان ما نیستند.

حقیقی ادامه داد: یاد روزی افتادم که برای مرحوم حمید سمندریان در همین مکان بزرگداشت گرفته‌اند و مجسمه‌اش نسب شد، سمندریان علیرغم آثار جاودانه‌ای که خلق کرد یک انسان شریف و بی‌نظیر بود.

وی در ادامه افزود: در میان درگذشتگان امسال نام «پروین دخت یزدانیان» را دیدم اما حالا او در میان ما نیست اما کیومرث پوراحمدی را به یادگار گذاشته است که آثارش همچنان جاوید است.

حقیقی تصریح کرد: عزیزان از دست رفته برای اعتلای این فرهنگ گام گذاشتند حالا که در میان نیستند که هستند آثارشان حرف اول را می‌زند.

 

* راد: برای هنرمندان ارزش بیشتری قائل شویم

 

به گزارش فارس در پایان این مراسم «ایرج راد» به روی سن آمد و گفت: با سلام و درود به همه اینانی که بودند، هستند و خواهند بود و نه تنها از خاطره‌ها محو نمی‌شوند بلکه به خاطر تاثیرات و جریان‌سازی همواره نسل و بعد از نسل حضور دارند و تاثیر آنها را در هنر این مملکت دیده‌ایم و خواهیم دید.

وی در ادامه افزود: اما متاسفانه اکثر آنها روزگار بسیار سختی داشتند و دم نزدند، در حق خیلی‌ها که دایره فرهنگ سال‌ها و با شرافت کار کرده‌اند، اجحاف شد و متاسفانه این کوتاهی هنوز ادامه دارد.

راد تصریح کرد: فراموش نمی‌کنم عزیزی را که به خاطر 15 میلیون تومان جنازه‌اش در بیمارستان بود و گروگان گرفته شد که من و عزت‌الله انتظامی به سختی این پول را جور کردیم تا وی را از بیمارستان گرفتیم.

این بازیگر در ادامه افزود: بسیاری از هنرمندان از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و من تنها اشک می‌ریزم.بارها گفته‌ام که به فکر این عزیزان باشیم، اینها گدا نیستند بلکه احتیاج به محبت دارند. متاسفانه قطعه هنرمندان با 700 نفر پر شد.

راد تصریح کرد: عزت‌الله انتظامی خیلی سعی کرد به دنبال مکانی در بهزیستی باشد تا هنرمندان دور هم جمع شوند و از آنها پرستاری شود. هنرمندان در سرما و گرما به فکر این هستند تا واقعیت و جهان جدید به سوی مخاطب باز کنند و توقع مالی هم ندارند اما امیدوارم برای اینان ارزش بیشتری قائل شویم.

به گزارش فارس، در پایان این مراسم با حضور عزت الله انتظامی به یاد هنرمندانی بوته گل‌های در محوطه خانه هنرمندان کاشته شد.

از هنرمندان در این مراسم می‌توان به عزت‌الله انتظامی، مسعود اطیابی و کیومرث پوراحمد اشاره کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها