کد خبر: ۱۱۹۸۸۹
زمان انتشار: ۲۰:۱۸     ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
رئیس جمهور سودان جنوبی به نیروهای ارتش این کشور دستور داده است که از منطقه حائل غیرنظامی در مرز با سودان عقب نشینی کنند.

به گزارش598، خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی ارتش سودان جنوبی امروز دوشنبه اعلام کرد: سلوا کر میاردیت رئیس جمهور این کشور براساس توافقنامه منعقد شده در گفت‌وگوهای هیئت های مذاکره کننده 2 سودان در آدیس آبابا تحت نظارت اتحادیه آفریقا، به ارتش دستور داده است از منطقه حائل در مرز با سودان عقب نشینی کند.

فیلیپ آگور ادامه داد: ارتش آزادی بخش خلق سودان دستوراتی از رئیس جمهور، فرمانده کل قوا، دریافت کرده است تا عقب نشینی از منطقه حائل امن غیرنظامی پیشنهاد شده را اجرا کند.

وی تاکید کرد: این عقب نشینی تقریبا دو هفته طول خواهد کشید.

رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و رئیس کمیته میانجیگر اتحادیه آفریقا جمعه شب با اعلام امضای توافقنامه امنیتی بین وزرای دفاع سودان و سودان جنوبی در آدیس آبابا گفت: مفاد توافقنامه جدیدی که به امضای دو سودان رسیده است کلی نیست و کاملا مشخص و با جدول زمانی معین برای اجرای آنها است.

وی افزود: این توافقنامه شامل مراحل اجرای ساز و کارهای امنیتی ذکر شده در توافقنامه منعقد شده در 27 سپتامبر سال گذشته است.

امبکی گفت: این توافقنامه برای سودان و سودان جنوبی معین کرده است که نیروهای خود را در فاصله زمانی دهم تا چهاردهم مارس از منطقه مرزی عاری از سلاح بین دو کشور خارج کنند.

جان کونگ، وزیر دفاع سودان جنوبی نیز با تمجید از این توافقنامه گفت: دیگر هیچ مانعی بر سر راه اجرای همه توافقنامه‌های 9 گانه که روسای جمهور دو کشور در 27 سپتامبر امضا کردند وجود ندارد که از جمله آن توافقنامه مربوط به همکاری‌ها تجاری و ازسرگیری صادرات نفت است.

وی افزود: توافقنامه امنیتی یکی از پیش شرط ها برای اجرای ساز و کار دیگر توافقنامه‌ها بود.

کونگ تاکید کرد: بر اساس این توافقنامه نیروهای 2 کشور از منطقه 14 میل و همچنین دیگر مناطق خارج می شوند.

این توافقنامه جدید پیشرفت بزرگی در مسیر حل اختلافات بین دو کشور محسوب می‌شود.

با ایجاد منطقه عاری از سلاح در طول مرزهای مشترک بین دو کشور ناظران در آنجا مستقر می شوند و همه ساز و کارهای کمیته سیاسی و امنیتی مشترک برای اجرای توافقنامه امنیتی به امضا رسیده در سپتامبر گذشته انجام می شود و گذرگاه های مرزی بین دو کشور از جمله راه های هوایی و رودخانه ای باز خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها