کد خبر: ۱۲۰۴۲۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۲۳ اسفند ۱۳۹۱
خبرگزاری رویترز طی گزارشی مدعی شده است که شرکت های بزرگ نفتی هند به علت عدم پوشش بیمه صادرات نفت از ایران را متوقف خواهند کرد.
به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، این در حالیست که هند دومین خریدار عمده نفت ایران است و حدود یک چهارم از مجموع واردات نفت خام خود را که ماهانه یک میلیارد دلار است، از ایران می خرد.
با این وجود در حالیکه مقامات هندوستان بارها اعلام کرده اند که زیر بار تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهند رفت ولی خبرسازی ها توسط خبرگزاری انگلیسی رویترز درباره توقف صادارت نفت ایران به هند همچنان ادامه دارد.
در همین حال  خبرگزاری رویترز مدعی شد  به رغم عدم ارائه ارقام دقیق از سوی شرکت های هندی واردکننده نفت ایران، گزارش هایی مبنی بر واردات محموله هایی از سولفور توسط یکی از شرکت های عمده هندیِ طرف معامله با ایران به این خبرگزاری رسیده که حاکی از احتمال خرید این ماده به جای نفت خامی است که هند تاکنون از ایران می خریده است.
این خبرگزاری می نویسد: ام. آر. پی. ال که یکی از شرکت های نفتی بزرگ هندی خریدار نفت ایران است، طی نامه ای به وزارت نفت هند، از آن وزارتخانه تقاضا کرده که راه حل جایگزینی برای بن بست بیمه بیابد و ماه گذشته یک مقام دولتی هند گفت که دهلی نو در تلاش است که راهی برای بیمه کردن پالایشگاه های هند بیابد، اما در این خصوص جزئیاتی ارائه نکرد.
در همین حال خبرگزاری روسیه طی گزارش نوشت با وجود فشارهايي كه از طرف كشورهاي غربي و علی الخصوص آمریکا بر هند وارد می شود و بانك هاي غربي حاضر به نقل و انتقال وجه ميان فروشندگان ايراني و خريداران هندي نبوده و شركت هاي بيمه اتحاديه اروپا تانكرهاي نفت حامل نفت ايران را بيمه نمي کنند ولی هندوستان موفق شده تا حدي در مقابل اين فشارها ايستادگي كند.
بر طبق این گزارش باريس والخونسكي كارشناس مركز پژوهش هاي استراتژيك در روسيه در اینباره معتقد است: هندوستان در ازای خرید نفت از ایران روپيه پرداخت مي كند و اين موضوع باعث شده كه فروشندگان برنج هندوستان فعاليت خود را در ايران به شدت افزايش دهند و در اين ميان جايگاه معامله گران پاكستاني كمي افت كرده است.
این کارشناس روس می افزاید: فصل تابستان سال گذشته شركت United India Insurance Co موافقت كرد كه كار بيمه تانكرها را برعهده بگيرد.
والخونسكي معتقد است که اگر هندوستان واردات نفت از ایران را متوقف کند علاوه بر اینکه صدمه خواهد دید، بازار خرید برنج ایران را از دست خواهد داد و بلافاصله رقیب آن یعنی پاکستان جای خالیش را پر خواهد کرد.
این کارشناس روس با بیان اینکه آهنگ رشد اقتصادی هند کند شده است می افزاید: در صورت كاهش خريد نفت از ايران این مسئله به احتمال زياد منجر به افزايش هزينه هاي هند براي خريد نفت از ساير منابع مي شود و تاثیر نامطلوبی بر توسعه  اقتصادی این کشور می گذارد.
باريس والخونسكي كارشناس مركز پژوهش هاي استراتژيك در روسيه تاکید می کند هند بايد اين مساله را حل كند، كه آيا با توجه به شرايط موجود، ارزش پيوستن به كمپين غرب در بلوك اقتصادي عليه ايران را دارد که با دنباله روي از سياست هاي غرب منجر به افت اقتصادي و ژئوپولتيكش بشود؟!
این کارشناس روس می افزاید هند باید متوجه باشد که رقيب اصلي و سنتی این کشور در منطقه یعنی پاكستان با وجود تحريم هاي موجود، روابطش با تهران در حال توسعه مي باشد.
كارشناس مركز پژوهش هاي استراتژيك در روسيه با اشاره به آغاز بکار خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان با وجود تحریم ها خاطر نشان می کند: پاکستان با وجود فشار از طرف کشورهای غربی در شرایط فعلی منافع ملی کشورش را به تسلیم شدن در برابر فشارهای غرب ترجیح داد.
لازم به ذکر است به اعتقاد تحلیلگران مسائل راهبردی از آنجائیکه هندوستان خود را رقیب اقتصادی آمریکا می داند و عزم جدی برای افزایش و ارتقا قدرت اقتصادی خود دارد اقدامات اقتصادی که موجب تضعیف اقتصادش شود علی رغم همه فشارها انجام نخواهد داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها